• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ deel 1

‘Eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ deel 1

21 november 2021 door Kees Moerbeek

Recentelijk publiceerde het Boeddhistisch Dagblad over de politiek-wetenschappelijke opvattingen van Karl Popper en van Hannah Arendt naar aanleiding van hun boeken The Open Society and Its Enemies en van Totalitarianism. Van Marten Toonder (1912-2005) is bekend dat hij mild kritisch schreef en tekende over maatschappelijke onderwerpen. Zijn Heer Bommel en de Partij van de Blijheid verscheen voor het eerst op 16 maart 1951 en liep tot 29 mei van dat jaar. Zijn Tom Poes en de grote Barribal verscheen voor het eerst van 13 december 1965 tot en met 19 februari 1966. Jan Kuijk schrijft in de Groene Amsterdammer (2005) over Toonder: ‘Ook al schiep zijn verbeelding een dikwijls wat bizarre wereld met opmerkelijke anachronismen, het hele werk getuigt achteraf gezien van een treffende actualiteit.’ Het volgende artikel in twee delen geeft een indruk van beide verhalen met een aanvulling.

Blijheid

Het gaat niet goed met Rommeldam. Het regent er al tijden pijpenstelen en veel bewoners liggen ziek te bed door een niet-kwaadaardige griepepidemie. De straten zijn leeg op huisarts Galpiepers autootje na. Als Poes heer Bommel (OBB) op Bommelstein aantreft, heeft deze last van griepverschijnselen en is geprikkeld over de gerezen situatie. Op het raadhuis heeft burgemeester Dickerdack te kampen met ziekte van de gemeenteraad, en van de wethouders. Van het ambtenarenkorps is alleen de klerk eerste klasse Dorknoper aanwezig. De burgervader besluit personeel te werven en Wammes Waggel biedt zich als ‘een personeel’ aan. Hij wordt aangenomen en maakt razendsnel carrière.

Aangemoedigd door Poes wil Bommel met zijn idee van de Partij van de Blijheid de stad uit het slop trekken. Wandelend over het verlaten raadhuisplein vertelt hij Poes over zijn plannen en zij komen de huppelende en luid zingend Waggel tegen. De paraplu van OBB waait stuk, waarop het drietal vlucht naar het cafeetje bij het raadhuis. Daar treffen zij het oplichterstweetal Bul Super en Hiep Hieper aan. De Super-Havanna van Super ontploft, de getroffen OBB barst in woede uit en vertrekt met Poes de regen in. Wammes zit op het stadhuis en dat biedt perspectieven. Super en Hieper horen hem uit. Hij zit nog niet alleen op het stadhuis, maar Dorknoper en Dickerdack zijn snel daarna uitgeteld. Waggel vervangt nu iedereen: reageert: ‘Hoger kan het niet!’   

Poes gaat verhaal halen bij commissaris Bulle Bas, maar die raadt hem aan ‘niet verder die opruiende taal over de gezagsdrager Waggel te laten horen, want dat is strafbaar!’ Poes stelt de beer voor het beste ervan te maken, misschien is de Partij van de Vrijheid iets. Met fiere tred begeeft Bommel zich, vergezeld door Poes zich naar het stadhuis om de diensten van de Partij van Blijheid aan te bieden.

Daar probeert het oplichterstweetal Waggel te paaien om samen ‘deze suffe stad eens op poten te zetten.’ Het lijkt Wammes wel wat. Er klinkt een klop op de deur en het tweetal vlucht een kast in. De beer en de poes komen binnen. Wammes ziet het grappige van de situatie in en wijst giechelend naar de kast. Poes opent de kastdeur en Bommel zegt op strenge toon: ‘Wat hebben jullie hier te maken?’

De beer zelf legt uit dat hij en zijn Partij van de Blijheid een daad willen stellen. Hij vraagt Waggel om de handen ineen te slaan en lid te worden van de nieuwe partij. Bul en Hieper klappen begeesterd. Bul laat er geen gras over groeien en laat ‘W. Wagl, gemeentebestuurder’ de benoeming van Bommel tot Ereburger ondertekenen. Super wordt Organisator van de partij. Met een gul gebaar leegt de ereburger zijn portefeuille als eerste bijdrage voor het Grote Rommeldamse Pretcentrum en verlaat met Poes het stadhuis. Tom vertrouwt het niet: ‘Super en Hieper zijn schurken en Wammes is…eh..nu ja, Wammes! Dat gaat nooit goed!’ 

Wagl

Hierna gaat het snel. In de burgemeesterskamer dicteert Super het ene na het andere gemeentebesluit. W. Wagl ondertekent ze en ziet dat de koekjesprijzen omhooggaan. ‘Belastingen? Dit zijn kleine verhoginkjes op de prijs van allerlei artikelen en dingen ‘Blijheidsofferpenninkjes’,’ aldus Super. Journalist Argus van de Rommelbode schrijft een wervend artikel over het Pretcentrum en over de penninkjes, wat de volgende ochtend Poes’ wantrouwen sterkt. Overal in de stad verschijnen reclameborden en vlaggen om het centrum aan te prijzen. Politieagenten bewaken de Vreugdebussen en sporen burgers aan er hun Blijheidsbijdrage in te storten: ook een nieuwe gemeenteverordening. Poes vraagt commissaris Bas of dit mag. Het Pretcentrum is een gemeentebesluit en hij waarschuwt Tom niet gediend te zijn van diens ‘opruiende taal! Je bent aan het stoken! Ha!’ 

Ontknoping

Tijdens Bommel’s en Poes’ rondleiding van het Internationaal Pretcentrum schept Bul Super op over de glanzende marmeren zuilen van het griezelparadijs. De beer klopt zijn pijp uit op een zuil en met een ‘dof, knappend geluid’ valt er een groot gat in het gesteente. Een zwak plekje, volgens Super. Bommel en hij vervolgt de rondleiding, maar Poes blijft achter en ontdekt kippengaas, bordpapier, houten latten en overschilderde gips en kalk en geen marmer. Hij valt, belandt op een telefooncel en luistert bij toeval een gesprek van Bul af, Tom’s vermoedens worden bevestigd. Hij licht de commissaris in, maar die wil niet luisteren naar opruiing. De bevolking is zwaar in mineur, maar blijft passief. Uit een geluidswagen klinkt de pittige Internationale Pretmars van de opening van het Grote Internationale Super-Pretcentrum van Rommeldam. Enkele van Poes’ omstanders willen geen pret maken en volgen hem naar het stadhuis. Bul kan niet iedereen binnenlaten in de burgemeesterskamer en wenkt Poes. Met een valse lach belt de ondernemer de politie, geeft Poes een klap op het hoofd en sluit hem op in een kast. Commissaris Bulle Bas treedt binnen en zegt met krachtige stem tegen de pretweigeraars dat alle Rommeldammers aanwezig moeten zijn bij de opening van het centrum. Hij dondert: ‘Voorwaarts! Op naar het Pretcentrum!’ Bijeengehouden door een sterke politiemacht begeeft de moedeloze bevolking zich op pad.

Tom Poes komt bij en hoort vanuit de kast dat het criminele tweetal zijn slag wil slaan. Als zij zijn vertrokken belt burgemeester Dickerdack op vanuit het zonnige Zuiden. Hij had gelezen over het pretcentrum en het gesprek met Tom verontrust hem nog meer. Hij belooft snel naar Rommeldam te komen. Buiten gekomen ziet hij dat Super en Hieper twee kisten uit de Stadsspaarbank in een verhuiswagen laden. Super gaat langs bij de Boerenleenbank, terwijl Poes Hieper uitschakelt en wegrijdt met de wagen. Super springt echter achterin met Hieper en een geldkist. Poes stopt vlak voor de commissaris en Bommel. Poes en Super beschuldigen elkaar van diefstal en de inmiddels gelande burgemeester stapt uit zijn helikopter draagt op om het louche tweetal te arresteren.

De twee slaan op de vlucht en Poes gaat hen achterna. Terwijl een wilde achtervolging in de achtbaan plaatsvindt, neemt Dickerdack krachtdadig afstand van het Pretcentrum en de Partij van de Blijheid. Massaal keren de Rommeldammers zich tegen de opgedrongen leut en slaan alles kort en klein. Bommel slaat de vernielingen ontzet gade en zegt klagerig: ‘Ach, ach! Ik ben blij, dat mijn goede vader dit niet ziet.’ Burgemeester Dickerdack roept via de luidsprekers om dat alles is te wijten aan Wammes Waggel en Bul Super. Bij de luchtschommels aangekomen geeft Bul Hieper opdracht de wapens te trekken en te schieten op de eerste de beste diender die er aankomt. Tom Poes weet door botsing met zijn luchtschommel het misdadige stel tegen de grond te werken en voorkomt dat de commissaris Bulle Bas wordt neergeschoten. De twee arrestanten worden afgevoerd.

Op het stadhuis stelt burgemeester Dickerdack orde op zaken. Waggel wordt op wachtgeld geplaatst, zijn besluiten worden opgeschort en Dorknoper moet worden opgespoord. Daarna kunnen de gemeenteraad en wethouders weer aan het werk en tot slot zal de oververmoeide burgemeester zelf naar het Zuiden gaan. Hij bedankt Poes hartelijk voor zijn medewerking: ‘Je hebt me een grote dienst bewezen en me van een groot gevaar gered.’

Wanneer Poes Bommel opzoekt, treft hij hem uitgeblust aan bij Wammes Waggel die zich vermaakt op een hobbelpaard. De beer ziet dat alles teruggekeerd is tot het saaie normaal en dat de tijd niet rijp is voor de Blijheid. Hij loopt te ver voor. Wammes Waggel heeft zich echter reuze vermaakt, zelfs als zijn hobbelpaard van triplex in elkaar zakt.

In deel 2 van dit artikel komen Tom Poes en De grote Barribal aan bod, de aanvulling en de bronnen. De oneliner ‘eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ komt uit De grote Barribal.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen Tags: Argus, Barribal, Bul Super, Dickerdack, Dorknoper, Groene Amsterdammer, Hannah Arendt, Heer Bommel, Hiep Hieper, Karl Popper, Marten Toonder, Partij van de Blijheid, Rommelbode, Rommeldam, Tom Poes, Wammes Waggel

Lees ook:

  1. ‘Eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ deel 2
  2. Spijtlijden en twee pijlen van de Boeddha
  3. Het boze oog en juist spreken
  4. De kroning van Eisenstein

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens