• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Majestueuze eenzaamheid

Majestueuze eenzaamheid

5 januari 2021 door de redactie

Eenzaamheid is een thema dat in 2020 nadrukkelijk in de belangstelling stond. De koning had het in zijn toespraak op televisie in maart vorig jaar over het ‘eenzaamheidsvirus’. Marjan Slob, filosoof en winnaar van de Socratesbeker in 2017, schreef een boek over eenzaamheid en het was ook het thema van het hoofdartikel van de kersteditie van Vrij Nederland. De belangstelling voor het onderwerp is gemakkelijk te verklaren: de social distancing en lockdowns van 2020 zorgden ervoor dat we ons meer afzonderden en opsloten. We werden ‘eenpitters’, voor wie eenzaamheid op de loer lag.

Ook in boeddhistische sangha’s verdween het samenzijn. Meditaties, retraites en lezingen werden allemaal online gehouden. Dat was wel even slikken. Sangha’s drijven immers op gemeenschapszin, op elkaar steunen en inspireren. Waar blijft die inspiratie als je elkaar alleen maar via het scherm ontmoet?

Hans Knibbe, spiritueel leider van de school voor Zijnsoriëntatie, ging hierop in bij een drieweekse online retraite die hij begeleidde in de zomer van 2020. Eenzaamheid is wat je tegenkomt als je bereid bent alles los te laten wat je houvast lijkt te bieden. Geen ‘zielige’ eenzaamheid maar een eenzaamheid die rijkdom geeft, een majestueuze eenzaamheid. In een sangha ontmoet je elkaar vanuit die eenzaamheid. 

Vertrouwen

Zijnsoriëntatie is een modern, westers pad van verlichte levenskunst dat erop gericht is om je inherente vrijheid te leren herkennen én te leven. Het uitgangspunt is je verlichte essentie; het pad is die essentie actualiseren. Een belangrijke sleutel op dit pad van levenskunst is vertrouwen. Vertrouwen in je verlichte aard.

Om je vrije aard in het dagelijks leven vorm te geven is het nodig je zowel verticaal (spiritueel) als horizontaal (psychologisch) te ontwikkelen. Dat doe je door dagelijkse meditaties, retraites, psychologisch werk. Daardoor zal het zicht zich ontwikkelen en je subtiele centrale energiekanaal zich openen. Misschien geeft je dat het idee dat je op een lineair traject bent. Maar dat lineaire traject is een reïficatie van je geest. Dat is een stolling van werkelijkheid, in tijd in dit geval. Die tijd is er niet. Het enige wat er is, is jouw Gewaarzijn en zijn manifestaties. Het is een tijdloos gebeuren.

Het pad van verlichting is een pad van tijdloosheid en een pad van vertrouwen. Het is een pad van volkomen oplossing van alles waarvan je dacht dat jij het was en van wat je dacht over de wereld. Dat is de deal. Dat is wat het pad van verlichting is. Dat is wat verlichting is. Het is zowel vreugdevol en majestueus als een deconstructie van alle werkelijkheidsaannames.

Moed

Daarmee is het een pad voor de moedigen. Longchenpa, een Tibetaans boeddhistisch leraar uit de veertiende eeuw, beschreef dat in één van de eerste tantra’s uit het boek A Treasure Trove of Scriptual Transmission. Daarin word je aangesproken met: “Oh, moedig en waardig wezen”.

Je doet dit werk met moed en de bereidheid om alles los te laten wat je troost en houvast geeft, wat je identiteit geeft. Dan zul je complete eenzaamheid ervaren. Niet de eenzaamheid van verstoken te zijn van contact, maar de eenzaamheid die wijst naar jouw basisconditie. De grond van jouw Zijn is niet gericht op wat je gewoonlijk ervaart, op gevoelsstaten. Dat betekent ook dat de grond van jouw Zijn niet functioneert in relatie. Hij komt niet voort uit relatie, is niet gevormd door relatie en oriënteert zich niet op relatie. De grond van jouw Zijn ís. Daarin is zo’n schoonheid en rijkdom.

Rijk

Het is dus een eenzaamheid die rijkdom blijkt te zijn. Daar moeten we dan ook niet moeilijk over doen. De glans van je wezen is daar. De sangha is elkaar ontmoeten vanuit eenzaamheid. Eigenlijk hoeven we elkaar niet meer te ontmoeten, die ontmoeting is er al. Verlichting is er al. In de loop van een retraite worden er verschillende vormen van beoefening toegevoegd, maar basaal wordt er niets toegevoegd. Basaal doet verlichting zijn werk in jou, als jou. Dat is de houding. Dus ontspán.

Dat is ook de gift aan de wereld en de gift aan de sangha. Dáár ben je de sangha, daar ben je lid van de sangha. We hebben allemaal nu toegang tot een majestueuze Zijnswijze. Het is jouw taak als lid van de sangha om dat te bewaren en het samenzijn niet te reduceren tot een sociaal fenomeen van herkenning en bij elkaar horen. Alhoewel dat er ook is. Ik hou daar ook erg van, maar dat is niet de basis van het samenzijn, dat is niet de basis van het pad.

Dus als we verder gaan met de retraite, doe dat dan niet vanuit een houding van ‘er is nog iets wat ik nodig heb’, als een bouwsteen voor mijn verlichte manier van zijn. Die is er niet. Die krijg je ook niet. Je bent er al, je hebt het al, de aanwijzingen zijn er al. Dus we vervolgen onze majestueuze eenzaamheid met elkaar, via Longchenpa, via de uitwisseling met elkaar, zonder enige hebberigheid. Alsof we verlicht zijn en als verlichte wezens participeren in de communicatie van verlichting.

Bovenstaande is een iets ingekorte versie van het artikel dat verscheen in het tijdschrift De Cirkel (nummer 61, december 2020). Hierin komen verder nog artikelen voor over integratie, verlicht burgerschap, compassie en inclusiviteit/diversiteit in westerse sangha’s.

Klik op onderstaande link voor een inkijkexemplaar van dit nummer van de Cirkel: https://www.flipsnack.com/Cirkel/de-cirkel-61.html

Het tijdschrift is te bestellen bij de Stichting Zijnsoriëntatie via emailadres: info@zijnsorientatie.nl

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Media, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, De Cirkel, eenzaamheid, gewaarzijn, Hans Knibbe, Longchenpa, verlichting, Zijnsorientatie

Lees ook:

  1. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  2. Minder happy singles door corona
  3. Eenzaamheid
  4. Boeken – eenzaam tussen mensen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.