• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Toine – Neem die telefoon eens op!

Toine – Neem die telefoon eens op!

16 juli 2020 door gastauteur

In oktober 2014 heb ik al eens een week lang mogen proeven van en kunnen oefenen met Mondo Zen; mediteren gecombineerd met een boeddhistische filosofische heroriëntatie. En eind september 2017 had ik weer deze unieke kans. Een week lang vooral de stilte in. Samen met zenmeester Doshin en tientallen andere mensen, op landgoed Venwoude, een krachtige plek waar ik al veel trainingen gericht op persoonlijke groei heb gevolgd.

Tekst Toine Leroi

In deze stilte ontstaat bij mij ruimte voor zelfonderzoek, een diep naar binnen gaan en het voelen van gevoelens zonder dat ik daarmee iets kan doen. Ik zit als het ware met pijn, frustratie maar gelukkig ook met hele mooie gevoelens als liefde, blijdschap en ontspanning. Juist omdat ik in deze meditatieve stilte de gevoelens die ik ervaar niet kan ontvluchten door werk en een druk leven, komen deze nu eens echt binnen.

Luisteren in mijzelf en alles welkom heten. En vervolgens mijzelf wel de vraag te stellen; wat betekent de pijn of vreugde die ik voel? Dus als het ware de gevoelens en emoties gaan beantwoorden. In de Mondo Zen filosofie wordt de vergelijking gemaakt met de beslissing om een telefoon niet of juist wel op te nemen als je emoties ervaart of gevoelens hebt. Emoties en gevoelens zijn namelijk ‘gewoon’ informatie. Ga bijvoorbeeld niet angstig rond rennen, al roepend: de telefoon gaat, de telefoon gaat! Sla ook niet iemand met de telefoon (woede). Schaam je er niet voor dat de telefoon gaat. En ga niet uit verbinding met de rinkelende telefoon door jezelf te verstoppen, hard te werken of door je verslavingen. Maar in plaats daarvan: ‘neem die telefoon eens op!’ ‘Hallo, emoties, wie zijn jullie en wat hebben je me te vertellen?’ ‘Waar gaat dit over?’ Pas als je begrijpt met welke emoties en gevoelens je te maken hebt en wat deze emoties je te vertellen hebben, kun je een bewuste reactie gaan geven. Dan kun je ook een andere reactie geven dan je misschien al jarenlang onbewust hebt gedaan in vergelijkbare situaties.

Ik ken bijvoorbeeld dat ik mijzelf soms schaam, dat ik me niet goed genoeg voel. En daardoor zorgelijk reageer of juist geïrriteerd, om maar van die schaamte weg te blijven. Maar als ik er goed naar kijk zie ik dat dit een hele oude onbewuste boodschap is die ik al ken van kinds af aan. Eerst moet je hard werken voordat je OK bent. Iedereen heeft zo zijn eigen onbewuste boodschappen, die ook hun waarde hebben (gehad). En als ik de telefoon opneem en goed luister, dan zie ik onder mijn schaamte, een man die graag anderen wil helpen en het goed wil doen; eigenlijk gewoon een diepe betrokkenheid van mijzelf op een ander of een situatie. Dan kan ik bewust vanuit die betrokkenheid gaan reageren (nog geen makkie) in plaats vanuit schaamte, boosheid of afhaken. ….Interessant.

Onder boosheid, schaamte, afhaken en angst liggen verdriet, zorg of pijn. En daaronder ligt altijd weer een diepe betrokkenheid. Als je geen diepe betrokkenheid zou ervaren hoef je toch ook niet boos te worden of af te haken? Precies.

Maar als boosheid, schaamte en afhaken gevoelens zijn die vanuit jezelf komen, kun je je ook realiseren dat niemand anders dan jijzelf jou ooit boos heeft gemaakt, schaamte heeft laten voelen of heeft doen afhaken. Laat dit eens binnenkomen: niemand (anders) heeft jou ooit boos gemaakt. In welke wereld heb jij tot nu toe geleefd?

En als deze emoties of daaruit voortkomende gedragingen niet door een ander worden veroorzaakt, je dus telkens een moment hebt waarop je er voor kunt kiezen om boos te zijn, je te schamen of uit contact te gaan. Die keuze voor een andere reactie maak je in dezelfde split second zoals je vroeger de keuze ‘maakte’ om wel boos te worden. Het gangbare reactiepatroon is om dit (soms minieme en haast niet waar te nemen) keuzemoment onwetend voorbij te laten gaan en vervolgens een automatische reactie te vertonen. En natuurlijk vergt dit doorbreken van een oud automatisch patroon oefening en geduld. Je beloning: intense helderheid. Helderheid over interesse, verdriet of angst maar daaronder altijd: diepe betrokkenheid. Hoe gaaf is dat als we steeds meer leren om contact te maken met die diepe betrokkenheid en vandaaruit te reageren? Naar je partner, kinderen, je collega’s of iemand die je op straat tegenkomt. Elke keer weer. Een prachtig pad.

Meer over Toine Leroi. Op zaterdag 30 september 2017 ben ik, onder toeziend oog van vijftig mensen, in een prachtige ceremonie (jukai), opgenomen als lid van de Hollow Bones orde. De orde van moderne Amerikaanse en Europese Zen boeddhisten, gebaseerd op de Rinzai Zen traditie. Waarmee ik officieel boeddhist ben geworden. Nou ja, voor zover je dat officieel wil en moet worden; volgens mij kan iedereen het boeddhisme aanhangen en beoefenen en zich boeddhist noemen.
Als klein jongetje was ik mij al gauw bewust van lijden op de wereld. Ik zag armoede in andere landen en emotionele pijn dichterbij. In dat kleine jongetje zat een flinke dosis idealisme om de wereld te gaan verbeteren. Maar dat idealisme raakte bij mij behoorlijk uit het zicht. Door eigen pijnlijke ervaringen. Door het zien van nog meer pijn op de wereld, soms onbeschrijfelijke pijn. Ik ging mee in de pijn en onderdrukte mijn verdriet over de dingen die ik zag en zelf ervoer. Tot ik weer leerde om te voelen. Op trainingen persoonlijke ontwikkeling en in allerlei vriendschappen die daaruit voort vloeiden. En ik weer binding kreeg met mijn unieke bijdrage aan het leven.
Maar toch bleef dat lijden in die vorm bestaan. Tot ik kennis maakte met de moderne variant van het eeuwenoude boeddhisme, Mondo Zen. Een variant binnen het boeddhisme waarin bevrijding – naast een flinke dosis meditatie – onder andere bestaat uit het leren interpreteren van gevoelens en emoties als informatie. Gevoelens en emoties als ons zesde zintuig. ‘Gewoon’ net als ruiken, horen, voelen, proeven en zien. En om die informatie emotioneel volwassen in beheer te gaan nemen. Door te zien dat onder de emoties zoals boosheid, schaamte en afhaken, gevoelens als pijn, verdriet, angst en zorg zitten. En daaronder diepe betrokkenheid. Altijd.
Meer over Mondo Zen en Hollow Bones Order

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Geluk, Zen Tags: Hollow Bones Order, Mondo Zen, Toine Leroi

Lees ook:

  1. Toine – Neem die telefoon eens op!
  2. Last message
  3. Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
  4. Boeddha’s adviezen voor harmonie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.