• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nog net niet: ‘Je billen afvegen met de Boeddha’

Nog net niet: ‘Je billen afvegen met de Boeddha’

2 juli 2020 door Joop Ha Hoek

De afbeelding van de Boeddha op een mobiel toilet (Boels Bio Boxen) in Nederland en België, en op een hoes om een toiletbril (hotel Moulin de Broaille, Frankrijk) geven met name in boeddhistisch Thailand weer voeding aan de discussie over hoever reclamemakers en bedrijven kunnen  gaan in het gebruik c.q. misbruik van afbeeldingen van attributen en personen uit het boeddhistisch leven. Wij, Westerse  boeddhisten, lijkt het ons niet zo te deren. Tenminste, ik heb nog geen demonstraties van verontruste boeddhisten in de Amsterdamse Kalverstraat, de koopgoot in Rotterdam of luxe winkelstraten in Brussel gezien.

In Azië is dat wel anders. Vorig jaar gingen in Bangkok honderden boeddhistische monniken en leken een paar keer de straat op om te protesteren tegen de vercommercialisering, lees het misbruik van beelden en attributen uit het boeddhisme. In een onlangs verschenen artikel in de New York Times werd de vraag gesteld: Zou je je beledigd voelen als de beschermhoes van een wc-bril de afbeelding van Jezus of Mohammed zou dragen? Met andere woorden: is de Boeddha vogelvrij?

Deze vraag wordt nog actueler nu blijkt dat de Finse toiletpapierfabriek Metsa Tissue deze week na klachten het bedrukken van wc-rollen met bijbelteksten heeft stopgezet. Metsa, nee, geen metta, liet de kont afvegen met de Heilige Schrift. Volgens de fabrikant was het een fout in de productie en hadden op de rollen boodschappen over liefde moeten worden geprint. De bijbelteksten zijn er bij vergissing op terecht gekomen, zei een woordvoerder. Het betrof uitspraken van Jezus zelf over het verzamelen van schatten in de hemel in plaats van op aarde. De rollen werden verkocht in Denemarken, Zweden en Noorwegen. Volgens mij liegt die woordvoerder. Op welk artikel van een wc-rollenfabrikant hadden die teksten dan wel gedrukt moeten worden? Overigens zijn  bedrukte wc-rollen slecht voor het milieu.

Thaise boeddhisten zijn dat gedoe met dit marchanderen zat. Niet-boeddhisten zien volgens hen een afbeelding van een Boeddha alleen maar als een stuk folklore en niet als een religieus symbool, waardoor het boeddhisme als religie en de Boeddha niet het respect krijgen die het verdient. Het gedoe in het door een Belgisch echtpaar gedreven hotel Moulin de Broaille in de Bourgogne, dat een speciale ‘Littele Buddha’ boeddharuimte had ingericht, en waar je heerlijk op een wc-bril met een boeddhahoes er omheen kan wegdromen, was weer eens olie op het vuur en volgens Thaise boeddhisten een stap te ver. Het hotel reageerde overigens niet op de ontstane emotie.

Dat deed het Nederlandse verhuurbedrijf Boels Verhuur van gereedschappen en mobiele wc’s wel. In Brunssum, maar blijkbaar ook in andere plaatsen in Nederland en België, waren mobiele wc’s geplaats met een afbeelding van de Boeddha erop. Nog niet eens zo onaardig beplakt of  beschilderd, maar toch. Je piest toch tegen de rug van de Boeddha.

In Aziatische boeddhistische kringen brak een storm van protest uit en na een gesprek met de Nederlandse ambassade in Bangkok-waarin beschreven werd welke deining er in Azië was ontstaan,  besloot het bedrijf de vijf ‘bioboxen’ uit de roulatie te halen en te vernietigen. De toiletten maakten deel uit van een serie wc’s ‘die goed passen binnen een stadse omgeving’. Andere toiletten uit de serie zijn verfraaid met bijvoorbeeld zonnebloemen. Boels verklaarde zich niet bewust te zijn van de gevoeligheden over de Boeddha op de wc. Slechts aan handvol mensen reageerden bij Boels telefonisch op het gedoe met die bio boxen. En het bedrijf is niet bedreigd, zei een woordvoerder. Nee, gelukkig maar, boeddhisten kennen geen fatwa.

Waarom beplak je nou een urinoir met een afbeelding van de Boeddha? Wat zit daar achter? Is het onwetendheid of is er sprake van kwaadwilligheid? Leuk of niet leuk. Het BD wilde er het fijne van weten en stuurde vandaag een mailtje naar de afdeling marketing van Boels. Met onder meer de volgende vragen.

‘In het boeddhisme draait alles om intentie. Daarom wil ik aan u vragen: welke intentie was er bij Boels om de bio boxen met de afbeelding van de Boeddha te voorzien? Wie maakte deze afbeelding? Hoe lang zijn deze boxen in gebruik geweest? Zouden er meer boxen geplaatst worden met deze afbeelding? Waarom een afbeelding met de Boeddha, wat was het idee er achter? Wie is de bedenker? In opdracht van wie werden deze boxen geplaatst en hoe was de reactie van deze opdrachtgever/huurder? Hoe waren de reacties van de gebruikers (plassers)? Waren het toiletten voor mannen of vrouwen? Zijn er ook bio boxen met afbeeldingen van andere religies in omloop?’

Er is nooit een antwoord op gekomen.

Dit artikel is eerder, op 5 maart 2013, in het BD geplaatst.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Misbruik Tags: bio box, Birma, Boeddha, Boels, Brunssum, hotel Moulin de Broaille, Metsa Tissue, protesten, schoenen, Thailand, wc

Lees ook:

  1. Nog net niet: ‘Je billen afvegen met de Boeddha’
  2. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  3. ‘Het boeddhisme achter beelden, amuletten en houten fallussen’
  4. Regen- en vastentijd begonnen – boeddhistische monniken blijven in tempels

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    2 juli 2020 om 19:17

    Afbeeldingen van de mythologische figuur Boeddha zijn vrij van copyrights, al 2,5 millennia lang. Het staat eenieder vrij om een 2D plaatje of een 3D beeldje van die mythologische figuur op te hangen of neer te zetten. Maakt niet uit of het uit eerbied is, commercieel motief of esthetische overweging. Met de mythologische figuur Christus is hetzelfde aan de hand, die hangt ook aan de wand op locaties waar jij en ik niet dood gevonden willen worden. Niks nieuws onder de zon.

  2. Wouter ter Braake zegt

    2 juli 2020 om 22:01

    Ik zal geen bedrukt wc-papier kopen. Ik houd zo veel als kan rekening met andermans gevoelens, waarom provoceren, kwetsen? Tegelijkertijd voel ik regelmatig vermoeidheid bij al die kuddes die zich zo snel gekwetst voelen, of het nu Christenen, Moslims, Hindoes, Joden of Boeddhisten zijn, of om ‘t even welke religieuze gedragsgemeenschap dan ook. Als je jouw geloof of wereldbeeld niet verheven acht boven die van anderen, waarom zou je je dan druk maken over het commercialiseren of bespotten van afbeeldingen of teksten van jouw religie, al of niet via wc-boxen of wc-papier. Daar heb je dan toch schijt aan? Of te wel waarom zou je je laten sturen door afkeer? Een rustig gemoed is een weldaad en met de glimlach een belangrijke kwaliteit op de weg van vrede.

  3. Henk van Kalken zegt

    3 juli 2020 om 08:55

    Heb mezelf afgevraagd wat vind ik nou werkelijk van het onrespectvol omgaan met Boedhha-afbeeldingen?
    Voel ik me beledigd als ik zie hoe een hond in buurmans tuin zijn poot optilt en op een in de modder geplaatst betonnen Boeddhabeeld piest?
    Nee, het beest is onwetend. Net als alle anderen die hetzelfde doen en geen flauw idee hebben wie Boeddha was en wat hij vertegenwoordigt voor zijn volgers. Ik heb kortgeleden een column voor ons lijfblad geschreven; (Boeddhistisch) beledigd. Ik sta daar nog steeds achter. Boeddha is te groot om beledigd te kunnen worden. En wat is het dan dat er beledigd wordt? Juist; het ego. Niet Boeddha zelf. Een beeld is niet de Boeddha, zoals de kaart niet het landschap is.

    • kees moerbeek zegt

      3 juli 2020 om 13:12

      Dank nogmaals voor je mening, Henk.

      Er zijn mensen met een andere mening dan met de jouwe, met name Aziaten die generaties lang van geboorte en gelovige boeddhisten zijn en geen bekeerde vrijgevochten Nederlanders.

      Ook Aziatische boeddhisten hebben recht op een plekje onder de zon en als zij juridisch op willen treden tegen het beledigen van de Boeddha, dan is dat hun goed recht. Als Nederlandse boeddhist mag je ook best gekwetst zijn als de Boeddha wordt beledigd. Iemand kan dat aanstellerig vinden of puriteins, maar het is ook mogelijk iemand anders serieus te nemen.

      Wat ik in het kader van de (geestelijke) gezondheid werkelijk kwalijk vind zijn kruisbeelden op de openbare weg met het uitgeteerde, gemartelde lichaam van de zogeheten zoon van god. Wat mij betreft mogen deze mensonterende beelden weg. In de ogen van christenen zouden ze niet alleen mensonterend, maar godonterend moeten zijn. Wie is die god die.., ach laat maar.

  4. Henk van Kalken zegt

    3 juli 2020 om 15:48

    Beetje een open tempeldeur, dat er andere mensen op de planeet zijn met een andere mening dan de mijne. Ik zou ze geen strobreed in de weg leggen als zij wie dan ook juridisch willen vervolgen. Iedereen mag zich volop gekwetst voelen, ook in Nederland, hoor… Alleen is het misschien dienstig dat mensen die een bevrijdingsleer volgen en die over beledigen en kwetsen praten eens de vraag voor te leggen wat er zich nou precies beledigd en gekwetst voelt.

    • kees moerbeek zegt

      3 juli 2020 om 18:12

      ‘Alleen is het misschien dienstig dat mensen die een bevrijdingsleer volgen en die over beledigen en kwetsen praten eens de vraag voor te leggen wat er zich nou precies beledigd en gekwetst voelt.’

      Tja, maar waarom zouden deze mensen zich naar jou moeten verantwoorden, Henk? Of zelfs maar uitleggen moeten waarom ze voelen en denken over het beledigen van de Boeddha.

      Wat heeft een bevrijdingsleer te maken met het beledigen en kwetsen van anderen. Misschien vergis ik me, maar de Boeddha liep niet beledigend als Wilders of Baudet in India rond om zijn mening aan te prijzen.

  5. SW zegt

    4 juli 2020 om 08:15

    Ik zou, in reactie op het artikel, een oproep willen doen om te leven en te laten leven. Bevalt het je niet wat je ziet? maak het tot onderdeel van je eigen beoefening.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.