• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over hoe wij de wereld interpreteren

Over hoe wij de wereld interpreteren

2 januari 2020 door gastauteur

Ulrich Libbrecht (Avelgem, 10 juli 1928 – Ronse, 15 mei 2017) was een Belgische filosoof, gespecialiseerd in de oosterse en comparatieve filosofie. Hij staat ook bekend als Belgisch natuurbeschermer en hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Libbrecht heeft een uitstekend en heel compact model ontworpen om onze referentiekaders voor interpretatie van de wereld te illustreren. Het is gebaseerd op een driehoekige vorm die op zijn punt staat. De toelichting lijkt in eerste instantie misschien nogal moeilijk, maar als je het eenmaal door hebt …! Ik geef hier een samenvattende beschrijving van zijn model. Voor meer informatie zie www.comparative-philosophy.com/styled/comp.model.html

Elke mens gebruikt twee paradigmata = referentiekaders om de werkelijkheid te interpreteren: twee informatieve functies, die in de mens aanwezig zijn:

  • een kennisfunctie (of rationele functie; as een, linkerzijde van de driehoek),
  • en een belevingsfunctie (of mystieke functie; as twee, rechterzijde van de driehoek).

Beide paradigmata kunnen verschillen in gradaties van energie tussen de uitersten: volledig gebonden (immanent, gericht op het overleven) en volledig vrij (transcendent).

  • De energie vormt de derde as van het model en blijft in het kosmische geheel steeds constant (de punt waarop de driehoek staat)

In de praktijk kijken en handelen mensen vanuit een positie tussen de drie hoekpunten van uitersten in, dus vanuit een mix die voortdurend verandert. De punten van de driehoek zijn extremen die in werkelijkheid niet voorkomen.

  • De mens (S) zal nooit zichzelf helemaal buiten de wereld (O) kunnen zetten (S↔O), dus in de hoek van de Zuivere Rede, de Ratio en op het niveau van geheel vrije energie.
  • De mens kan ook niet volledig opgaan in een omgeving (S⊂O), in de onderste hoek. Dat is de plek van de pure natuur, van gebonden energie, waar alles ‘op natuurlijke wijze vanzelf wordt’.
  • Blijft nog de hoek over van een toestand van volledige beleving, het helemaal samenvallen van de mens met de kosmos (S=O). Dit is het domein van de mystiek, van de Zuivere Ervaring, de conceptuele Leegte – een toestand van Verlichting (illuminatie), bij uitstek vertegenwoordigd in de filosofie van het boeddhisme.

 

Tekst Moniek Nooren

Categorie: Achtergronden Tags: driehoek, energie, filosofie, interpretatie wereld, model, Moniek Nooren, ratio, Ulrich Libbrecht, vrije energie, zuivere rede

Lees ook:

  1. Els Janssens – het verste Oosten is … het Westen
  2. Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
  3. Moniek Nooren – ‘herdenken is goed maar ik word niet goed van al het militaire vertoon’
  4. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam
    • Boeken – De feministische dominee
    • Jules – Voortmodderen in Gaza

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.