• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Feiten en de liefde ervoor

Feiten en de liefde ervoor

15 april 2019 door gastauteur

Op 12 april schreef André Droogers in deze krant met overtuiging over de betrekkelijkheid van feiten. Zijn stuk is een pleidooi om de waarden te laten spreken. Ik ben het roerend met hem eens. Het zou eens wat zijn om dat in een discussie echt te zeggen: “Zullen we de waarden laten spreken?” Toch, pace broeder Droogers, wil ik nu de betrekkelijkheid van zijn visie laten zien en een pleidooi schrijven vóór feiten en de liefde voor feiten, voor de werkelijkheid.

Tekst Maarten van den Driest

Welke waarden laten wij spreken? Zijn dit egocentrische of ruime waarden? Wie een enge cirkel van empathie heeft, kiest op bestendige wijze voor de belangen van het zelf en de directe naasten. Er bestaan veel mensen die op willen komen voor hun eigen zelf, hun gezin, hun wijk of stad, hun land. Zij vinden feiten genoeg in de wijde werkelijkheid om hun betogen mee te ondersteunen. Anders verzinnen zij ze wel. Er bestaan ook heel wat mensen – minder? – die een ruimere cirkel van empathie hebben en waardes als medemenselijkheid en mededogen vooral laten spreken. Ook zij vinden voorbeelden genoeg om desgewenst hun gelijk te halen.

André Droogers heeft gelijk als hij zegt dat feiten ‘iemands feiten’ zijn en verzameld in een subjectieve context? Altijd? Nou, nee. Wel heel vaak, natuurlijk. Echter, sommige dingen zijn domweg waar. De aarde draait om de zon en niet andersom, de wereldgeschiedenis is langer dan een paar duizend jaar en niet alle boeddhisten zijn even vredig van gedrag. Dingen die domweg waar zijn betreffen niet alleen de wis- en natuurkunde maar ook de psychologie en zelfs spirituele systemen. Je moet er soms even naar zoeken maar ze zijn er.

Kunnen we feiten betwijfelen? Ja zeker en, zoals Popper inderdaad opmerkte, moeten we ze proberen te falsifiëren. Hier is echter een grens aan. Zodra we aan 99,9% zekerheid zijn – bij wijze van spreken – dan heeft verder twijfelen vaak niet zoveel zin. In mijn boekje De Ware Weg betoogde ik al dat ook twijfel een reden zou moeten hebben. Ik bedoel daarmee dat het bijzonder weinig zin heeft om op de stoel van de Ivoren Toren-filosoof te kruipen en bij elk feit te zeggen ‘En toch weet je het niet 100% zeker!’ Ja, en dan?

Er zijn dus feiten. We weten bijna niets van wat er precies gebeurde op de hele jonge aarde. Er zou vier miljard jaar geleden een ruimtestation met alien vakantiegangers om ons heen kunnen hebben gecirkeld. Hey, ik kan niet bewijzen dat het niet zo is! We hebben wel rotsblokken van ongeveer zo oud. Het is dus ondubbelzinnig zeker dat er toen een aardkorst was. Wat dichter bij huis en wat interessanter voor de gemiddelde lezer wellicht kunnen we opmerken dat boeddhistische meditatie echt helpt. Het is vaak genoeg geprobeerd en vaak genoeg met succes. Er zitten wat haken en ogen aan maar dat betekent alleen maar dat je zorgvuldig en nauwkeurig moet zijn als je iets beweert. We kunnen ondubbelzinnig zeker zijn dat de door rechtse politici nog steeds zo gepropageerde ’trickle down economics’, ook wel bekend als Reagonomics, niet werkt zoals beweerd wordt dat het werkt. Het is vaak genoeg geprobeerd. Soms doet je wereldbeeld er niet toe.

Om de hele discussie over feiten los te laten en over te stappen op een synthese tussen Droogers idee en het mijne wil ik wijzen op de werkelijkheid. Wat wij er ook van maken, welke saṅkhāra wij nu weer in ons hoofd hebben, er is een werkelijkheid. Wij hoeven die niet eens te kennen, menig mens leeft van wieg tot graf (als) in een droom. Toch bestaat het universum op de een of andere manier en niet op een andere. Waar zowel echte goed begrepen, zuivere wetenschap als de goed begrepen Boeddha naar verwijzen is open staan voor, interesse in een zelfs liefde voor die werkelijkheid. Laat dit de waarde zijn die spreekt! Laten we ons met een milde, open, niet-oordelende houding opstellen tegenover de werkelijkheid en als het ware zeggen: Kom maar, toon me maar wat is, wat dat ook is, of mij dat nou uitkomt of niet, of ik er gelukkiger van word of niet, of ik gelijk heb of niet. Dat alles geef ik op. Dat alles laat ik los, laat ik varen.

Welke waarden laten we nog meer spreken? Compassie en inzicht? Hopelijk. Een open, nieuwsgierige houding tegenover de werkelijkheid zorgt echter als vanzelf voor ontspanning en geeft deze prachtige (boeddhistische) waarden ruimte om te groeien en te bloeien.

Maarten van den Driest (43), Leiderdorp, denkt wel eens na en zoekt oefening op in alle dingen. Hij is stichter van sahāyadhammamitta, een bescheiden wiki over boeddhisme. Boeddhisme is de religie die voortgekomen is uit de 45 jaar lange prediking van Siddhattha Gotama, beter bekend als de Boeddha, die leefde in wat we nu het noorden van India en Nepal zouden noemen, ongeveer 2500 jaar geleden. De leer van de Boeddha geeft een antwoord op de vraag waarom mensen lijden, stelt dat dit niet nodig is en geeft een praktische methode om hier een einde aan te maken. sahāyadhammamitta betekent ‘volgeling die een vriend van de Leer is’ in het Pāḷi. Vriendschap is belangstelling en warmte, mildheid en trouw, ook als het tegenzit. Vriendschap heb je niet met een wetboek.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: André Droogers, compassie en inzicht, feiten, Maarten van den Driest, waarden

Lees ook:

  1. Keuzevrijheid
  2. Forum
  3. Spreken feiten voor zich?
  4. Maarten van den Driest – het belang van mettā

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.