• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Forum

Forum

29 maart 2019 door André Droogers

De kranten puilden uit van de beschouwingen over de verkiezingsoverwinning van Forum voor Democratie. Soms werd code rood afgekondigd – een bedreiging voor de democratie! – en soms werd er gerelativeerd – de grootste kleine partij…

Wat valt er nog te zeggen? Dat er weinig aandacht is voor de vraag welke waarden uiteindelijk bepalend moeten zijn voor de inrichting van onze samenleving.

Maar waarom zouden we op waarden moeten letten? Omdat waarden algemene principes zijn die duidelijk maken wat men in een samenleving ziet als verantwoordelijk gedrag.

Maar waarom krijgen waarden dan zo weinig aandacht?

Waarden hebben het nadeel dat ze te abstract zijn om echt op te vallen. Ze zijn te algemeen voor het dagelijkse gebruik. Ze zitten verstopt achter de normen: de concrete gedragsregels voor bepaalde situaties. Normen hebben waarden als vooronderstellingen. Waarden zijn het geraamte van het publieke lichaam, normen de handen en voeten.

De politiek, waar die uitwerking van waarden naar normen deels plaats vindt, laat zien dat over waarden en normen valt te twisten. Verkiezingsprogramma’s tonen de verschillen. Ze bevatten beleidsvoorstellen voor wetgeving, dus voor normen. Over waarden gaat het in verkiezingen veel minder vaak.

Dat komt ook doordat campagneleiders en media de programmapunten ver-jip-en-janneken. De spindoctor fluistert de lijsttrekker de oneliners in voor het tv-debat. Die versimpelende aanpak bevordert polarisatie. Verkiezingstijd is verkiezingsstrijd.

Bovendien, voor de media moeten de extremen schuren, dus botsen. Dan zet je Klaver tegenover Baudet. Gematigde standpunten zijn niet interessant, want saai.

Versimpeling en polarisatie bepalen de manier waarop de kiezer tot een keuze komt. Een opmerking uit een interview of talkshow beklijft. ‘O, waren er altijd al ijstijden en warme periodes? Dan betaal ik niet mee voor klimaatmaatregelen!’. ‘O, migranten krijgen voorrang bij huisvesting? Snel de grenzen sluiten!’.

Niks wegen op het goudschaaltje van kernwaarden zoals ‘zorg goed voor moeder aarde en de volgende generatie’, of ‘betoon medemenselijkheid’. En w@@rden als ‘verbinding’, ‘dialoog’ en ‘samenhang’ zijn voor sommigen al schamperwoorden geworden.

Kiezers laten zich helaas gemakkelijker door de soundbite-versie van normen aansturen dan door een systematische visie op kernwaarden. Hun stemkeuzes zijn vervolgens net zo gefragmenteerd als het huidige politieke spectrum.

Ook bij Forum. Al zet Baudet de eigen waarden in een overwinningsspeech van twintig minuten omstandig uiteen, voor de meeste kiezers blijft het abracadabra, spotjeslatijn. ‘Eh, renaissance? Boreaal? Immanent? Minerva? Oikofobie? Laat maar zitten, hij laat die lui tenminste een poepie ruiken! Toffe knaap!’.

De polarisatie die zich met de overwinning van Forum weer iets heviger voordoet, vervangt de dialoog door monologen. Dat maakt het veel ingewikkelder om überhaupt discussie over kernwaarden te voeren. In het slechtste geval overweegt onverdraagzaamheid en dreigt censuur of meldpunt.

Mijn druppel op deze gloeiende plaat: door mijn eigen voorkeur ben ik deel van de groeiende tegenstelling, maar ik wil me niet verschansen in een loopgraaf. Immers, er moet hoe dan ook in vrede en vertrouwen worden samengeleefd. Dat vind ik een kernwaarde. De valkuil is mee te gaan polariseren. Voor de samenhang in een samenleving is het sowieso handiger als er een grootste gemene deler is. Een kleinste gemene veelvoud mag ook.

Ik weet het, de omstandigheden zijn er niet naar, zeker als polarisatie zelf tot waarde verheven wordt en militaire metaforen – strijd, gevecht, oorlog – het taalgebruik bepalen. Maar toch moet dialoog het winnen van de monoloog. Dat is geen gemakkelijk voornemen, want in het licht van de eigen heilige overtuiging oogt de andere opstelling als hartstikke heilloos en fout.

Waar dan toch nog een beetje speelruimte over blijft, moeten we elkaar uitdagen om vooronderstellingen bloot te leggen en zo te begrijpen waarom bepaalde waarden zouden moeten overwegen en concrete normen nodig zijn. Met of zonder Forum-stemmers. In het gesprek kunnen de wegen alsnog scheiden, maar er kunnen ook nieuwe inzichten ontstaan. Bijvoorbeeld als brokjes oneliner in een waardenpatroon blijken te passen, bemoedigend dan wel ontmoedigend.

Het is hoog tijd om de discussie over waarden te voeren. Kiezers hebben het recht verder te kijken dan de slogans en de mannetjesmakerij. Poets de blinde vlek weg!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: André Droogers, blinde vlek, discussie, escalatie, forum voor democratie, luisteren, samenleving, verkiezingen, waarden

Lees ook:

  1. Keuzevrijheid
  2. Cultuurbarometer
  3. God onpersoonlijk
  4. Hollen én stilstaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens