• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zeshin – meditatie op een stoel

Zeshin – meditatie op een stoel

9 maart 2019 door Zeshin van der Plas

Een paar maanden geleden kreeg ik het verzoek om een teisho en een lezing te komen geven bij een zengroep. Er werd begonnen met meditatie. Een aantal deelnemers zat op een stoel omdat zij niet in staat waren om met gekruiste benen te zitten. Na afloop werd mij gevraagd waarom er bij het boeddhistisch centrum Suiren-Ji in Bemmel niet toegestaan wordt om op stoelen te zitten. Omdat de groep erg gemotiveerd was, heb ik getwijfeld en ook een soort oplossing verzonnen om meditatie op een stoel te introduceren binnen Suiren-Ji. Maar na beraad is de stemming geëindigd in 1 stem voor en 2 stemmen tegen.

De vraag vanuit de zengroep was: ‘Waarom mag er bij Suiren-Ji niet op een stoel gezeten worden?’ Ik kan natuurlijk zeggen: ‘Zo heb ik het geleerd’. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de tragedie van het buitensluiten van hen die niet met gekruiste benen kunnen zitten. Je zou kunnen zeggen: zenboeddhisme gaat toch over de eenheid van alle bestaan, hoe kun je dan mensen buitensluiten?

Ik kan van alles aandragen om te verklaren waarom meditatie op een stoel geen zenmeditatie is. Bijvoorbeeld: op een stoel is progressie in zenmeditatie niet mogelijk omdat de lichaamshouding grote invloed heeft op het verloop en de kwaliteit van het mediteren. Daar zet u uw mening dan weer tegenover. Ik zou een boek kunnen schrijven om u te overtuigen, maar dat zou niet meer dan een verklaring zijn waarom meditatie op een stoel minder werkzaam is. Ik kan u mijn ervaring niet geven.

Mijn leraar in Japan spoorde ons aan om je ware aard te omarmen, wat binnen de zen traditie ‘kensho’ wordt genoemd. Hij vulde dit aan met: ‘Nu op dit moment heb je daar de kans en mogelijkheden voor. Denk niet: vandaag heb ik mijn dag niet. Voor je het weet verdwijnen je lichamelijke condities om te kunnen mediteren. Nu heb je de kans. Ga ervoor, doe wat ik je opgedragen heb, werp je met hart en ziel op je oefening. Als je als oefening je ademhaling telt, stort je dan met hart en ziel op het tellen van je ademhaling. Laat er niets tussen komen. De gedachte aan pijn in je benen is de werkelijke pijn in je benen. Laat het los, schuif het opzij. Gedachten zijn niet van jou; ze komen en gaan als wolken aan een heldere hemel. Voor je het weet ben je niet meer in staat om te mediteren. Je lichamelijke vermogens nemen af, je geestelijke vermogens nemen af. Helderheid van geest is niet blijvend.’

Maar wat wordt er bij Suiren-Ji dan gedoceerd? En hoe zit het met karuna, mededogen, dat het zenboeddhisme zo hoog in het vaandel heeft?

Bij Suiren-Ji wordt zazen gedoceerd zoals dat door Dainichi Nonin, grondlegger van de Daruma-shu, is overgedragen. Zazen is niet hetzelfde als zenmeditatie, dat in het westen vaak wordt aangeprezen voor het bereiken van een gemoedstoestand.

Nonin benadrukte dat de basis van zazen een holistische lichaamshouding is, en geen gemoedstoestand. Nonin gebruikte de taoïstische uitdrukking ‘zitten als een berg en stromen als een rivier’ om dit te benadrukken.

Waarom de houding voor Nonin zo belangrijk was, is de eenheid van lichaam en geest. Voor hem was de lotuspositie zazen de houding die Shakyamuni Boeddha ons heeft overgedragen.

Nonin zei: ‘Zazen is eenheid.’ Een dualistische benadering vanuit de geest terwijl het lichaam iets anders doet is geen zazen. Het aanleren van zazen is oefenen om lichaam en geest in balans te brengen zodat lichaam en geest samensmelten en je kunt zeggen: ‘Lichaam en geest zijn afgevallen’.

Wij beginnen in onze beginnerstraining met het zitten op een kussentje met gekruiste benen en met het tellen van je ademhaling. Dit is de methode om comfortabel te leren zitten, wat soms wel tot een jaar in beslag kan nemen. Als je uiteindelijk je knieën op de grond krijgt, heeft er ook een belangrijke verandering in je geest plaats gehad. Dit is geen doel op zich; er is nog steeds onderscheid tussen lichaam en geest. Het tellen is niet meer dan een hulpmiddel. Het lichaam zit en de geest telt, het is nog steeds dualistisch.

Nonin zei: ‘Zazen is een absoluut niets doen.’

Meditatie die iets beoogt maakt onderscheid tussen lichaam en geest en kan hoogstens als voorbereiding op zazen gezien worden. De meeste meditatie richt zich op spiritualiteit, maar waar moet je je op richten als het lichaam ontbreekt?

Wij beschouwen gevoelens, ervaringen, percepties, visualisaties en intenties als doel en vormen hierop een zelfbeeld. Dit is een illusionair, incompleet, zelfbeeld. Het lichaam heeft grote invloed op je zelfbeeld. Daarin spelen je organen, houding en positie een grote rol. Ga maar eens een week in een rolstoel zitten. Je houding zorgt ervoor dat je als invalide bejegend wordt, waardoor je zelfbeeld flink verandert.

Met zitten in de juiste houding verdiep je je meditatie eindeloos. Ik kreeg in Japan van een medebroeder het boekje Shikantaza van Sawaki Kodo Roshi. De schrijver legt hierin uit hoe je zazen beoefent.

Het begint met:

  1. Leg een meditatiemat tegenover een muur en leg daar een meditatiekussen op.
  2. Laat de basis van je wervelkolom rusten op het midden van je meditatiekussen.
  3. Leg je rechtervoet op je linkerdij en je linkervoet op je rechterdij.
  4. (Halve lotus) leg alleen je linkervoet op je rechterdij.
  5. Vorm een gelijkzijdige driehoek met je knieën en de basis van je wervelkolom.

Zo gaat hij 38 pagina’s lang door over hoe je lichamelijke houding moet zijn. Daarna begint hij met het hoofdstuk ‘Over de ademhaling tijdens zazen’: Bij zazen is het van het grootste belang om in de juiste houding te zitten. Reguleer dan de ademhaling en kalmeer.

Zou ik uit mededogen zazen op een stoel moeten toestaan?

Het is mij ooit verweten.

In de lezing die ik gaf zei ik: ‘Zazen gaat over ontwaken tot eenheid, eenheid is mededogen. Als je mededogen in goed en slecht verdeelt…’ De bodhisattvagelofte begint met: Ik beloof alle levende wezens te redden. Ik zou daar aan toe willen voegen: ‘Zonder onderscheid’.

Stroom als een rivier.

Hongaku Zeshin

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Zen, Zeshin van der Plas Tags: gehandicapt, invalide, lotushouding, meditatie, stoel, zazen, zeshin, zithouding

Lees ook:

  1. Zeshin – zazen
  2. Wat doet zen voor je leven?
  3. Zittuh
  4. Zeshin – wat is zen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen Bokhoven zegt

    10 maart 2019 om 11:00

    Hallo Zeshin,
    Inspirerend stuk! Welke tekst van Nonin haal je hier aan? Wil deze ook graag lezen…
    Gassho

    • zeshin zegt

      10 maart 2019 om 14:15

      Een Dharma broer van mij is aan het graven geweest in de archieven van de Kanazawa Bunko bibliotheek
      En dit is een gedeelte van zijn mail aan mij, hij vermoed dat deze tekst van Eisai afkomstig is maar is daar niet zeker van. Het is natuurlijk zijn vertaling naar het Engels maar in mijn ogen is zijn Engels prima.

      It is said that the daruma shu is lawless, for they themselves say: “A dualistic approach from the mind while the body does something else is not a zazen, zazen does not require any rules, zazen is doing a complete nothingness. Regulations bind you and obstruct insight, there are no precepts to follow no practice to engage in”.

  2. Erik Ooms zegt

    12 maart 2019 om 16:55

    Dat zal allemaal wel zo zijn, maar wat moet ik dan met mijn dwarslaesie en mijn vrouw die een been mist? Benen kruisen is voor ons vrij lastig. Ik geef het de Boeddha te doen.

    Voor ons is het te laat om de verlichting te bereiken? Kans verkeken? Daar hadden we maar aan moeten denken toen we nog jong en gezond waren. Pech gehad. Wachten maar op een volgend leven?
    Mooie boel.

    ps: Ik heb helemaal geen dwarslaesie. Ik heb zelfs geen vrouw.

    Als verlossing, verlichting, inzicht… niet zijn weggelegd voor wie lichamelijk niet meer fit is, wat heb je dan aan verheven (zen)boeddhistische theorieën?

    • Daishin zegt

      12 maart 2019 om 21:19

      Dan ga je toch naar een andere club, waar het wel is toegestaan is om in een leunstoel te zitten.Toch geen enkel probleem.
      Zonder benen kan je ook niet voetballen. Als alternatief kan je tafelvoetbal doen of Fifa op de computer.

  3. Jeroen Bokhoven zegt

    13 maart 2019 om 05:10

    Dan kies je voor het Ware Reine Land boeddhisme! Namu Amida Butsu.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.