Scène 1
Iemand vroeg een boeddhist naar het boeddhistische mensbeeld. De boeddhist vond dat het allemaal een kwestie van bewustzijn was. Waar dat bewustzijn dan op berustte, was de volgende vraag.
“Bewustzijn rust op vorig karma.” *
“En waar rust dat vorig karma op?”
“Op voorvorig karma.”
“Maar waar rust dàt karma dan op?”
“Slim van u, mijnheer, maar het is en blijft karma.”
Scène 2
Iemand vroeg een natuurkundige naar het natuurkundige wereldbeeld. De natuurkundige vond dat het allemaal een kwestie van quantum mechanica was. Waar die mechanica dan op berustte, was de volgende vraag.
“Quantum mechanica rust op rqftv-toestanden.” **
“En waar rusten die rqfty-toestanden op?”
“Die rusten nergens op, die zijn spontaan uit het niets gekomen.”
“Maar waar rust dat niets dan op?”
“Slim van u, mijnheer, maar het is en blijft niets
* De Indiase term ‘karma’ betekent niks meer of minder dan ‘oorzaak’. Ik verzin dit niet.
** rqftv-toestanden betekent niks meer of minder dan ‘relativistic-quantum-field-theoretical vacuüm states. Ook dit verzin ik niet.
Kay zegt
Karma betekent aktie; positief of negatief. Karma heeft geen begin of eind, tenzij je karma begrensd en geïsoleerd beziet.