• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Waar is Thay?

Waar is Thay?

2 januari 2019 door de redactie

Een boodschap uit het boeddhistisch centrum Plum Village in Zuid-Frankrijk.

Geliefde gemeenschap,

Onze lieve leraar is nu twee maanden in de Từ Hiếu Root Temple (in Vietnam) met veel van onze oudsten, onder wie zuster Chan Khong, broeder Phap An en een team van monastieke begeleiders. De ogen van Thay zijn net zo helder als altijd. Zelfs tijdens de hevige regenval bezoekt Thay elke dag het graf van zijn leraar, soms drie keer per dag. Hij komt naar buiten om te genieten van het terrein van de Root tempel, bezoekt de Halve Maanvijver, langs alle paden langs de bamboebossen en de put waar hij als jonge novice zijn voeten zou wassen na het verzorgen van de buffels. Het is prachtig om zoveel mensen te zien die Hue bezoeken om in de buurt van Thay te zijn, om te genieten van de tempel en om hulde te brengen aan onze spirituele voorouders.

Thay’s terugkeer naar Từ Hiếu is een vloed van mindfulness die ons er allemaal aan herinnert hoe kostbaar het is om tot een spirituele lijn met diepe wortels te behoren. Of we nu een retraite hebben bijgewoond, of gewoon een van Thay’s boeken hebben gelezen of een lezing hebben bijgewoond en geraakt zijn door zijn leer – we zijn allemaal verbonden met deze voorouderlijke stroom van wijsheid en mededogen. Gedurende zijn hele onderwijscarrière heeft Thay de deur van de dharma geopend om in contact te komen met onze voorouders, als een manier om de leer van de Boeddha’s op een tastbare manier te beoefenen zonder zichzelf, en om onszelf te zien als een voortzetting en niet als een aparte zelf-entiteit.

Verbinding maken met ons ware thuis

In dit vakantieseizoen hebben we de kans om terug te keren naar onze roots, om bij onze dierbaren te zijn en de tijd te nemen om terug te komen bij onszelf. Met onze bewuste ademhaling en stappen, met ons bewustzijn en onze zorg voor ons fysieke lichaam, en met onze verbinding met onze gemeenschap van mede-beoefenaars, weten we dat we, waar we ook zijn, een echt spiritueel thuis kunnen hebben om te schuilen.

Zoals Thay ons er vaak aan zou herinneren, is het grootste geschenk dat we aan anderen – en onszelf – kunnen aanbieden onze ware aanwezigheid. Terugkeren naar huis is aanwezig zijn. Het in- en uitademen met de energie van mindfulness is genoeg om ons te vestigen in het huidige moment, precies waar we ons bevinden, met wie we ook zijn, met wie er om ons heen zijn; of ze nu vrolijk en feestelijk zijn, of geconfronteerd worden met uitdagingen, eenzaamheid en verdriet. Met onze bewuste ademhaling kunnen we er echt zijn met wat er op komst is, in onszelf en in onze dierbaren. Gewoon aanwezig zijn met mededogen, zorg en diep luisteren is genoeg om een verschil te maken en verlichting te brengen.

Foto site Plum Village.

Waar is Thay?

Als we goed kijken met onbevangenheid kunnen we zien dat Thay niet alleen in Vietnam is. Thay is volledig aanwezig in ons als we genieten van een maaltijd met onze dierbaren, wetende dat het een kostbaar moment is. Thay zit aan onze zijde terwijl we ontspannen ademhalen en bij een stoplicht in onze auto wachten. Of we nu in een stad, een afgelegen dorp of op het gebied van actie voor klimaat en sociale rechtvaardigheid zijn, waar de praktijk ook is, onze leraar is er ook. Daar is het wanneer we kunnen pauzeren en genieten van de eenvoudige wonderen van het leven en wanneer we de drukte, verwarring en het lawaai van de moderne samenleving kunnen weerstaan. Thay is er in onze gemeenschap waar ook maar één van zijn studenten, leken en kloosterlingen, mindful lopen, ademen, luisteren en engageren beoefenen.

We weten dat onze planeet voor grote uitdagingen staat op het gebied van milieuvernietiging, klimaatverandering en het uitsterven van soorten. Onze menselijke familie heeft te maken met grote politieke instabiliteit, sociale onrust, voortdurend geweld en ontheemding. Wanneer we nadenken over het afgelopen jaar als beoefenaars, vragen we ons af: Wat kunnen we doen om te helpen? Wat is het beste wat we als individu en als mindful community’s kunnen bijdragen aan het collectieve ontwaken? Waar kunnen we een echt toevluchtsoord vinden voor onszelf en voor anderen?

Thay’s woorden van begeleiding zijn duidelijk:

‘Een toevluchtsoord zoeken is in de eerste plaats een toevluchtsoord zoeken op het eiland van onszelf en vervolgens op het eiland van een sangha. Deze eilanden zijn verzetsgemeenschappen. “Verzet” betekent niet dat men zich tegen anderen wil verzetten. Het betekent om onszelf te beschermen, zoals een verblijf in het huis om onszelf te beschermen tegen het weer. We verzetten ons ertegen dat we worden vernietigd door de vervuiling van de samenleving, lawaai, ongeluk, harde woorden en negatief gedrag. Als we niet weten hoe we voor onszelf moeten zorgen, kunnen we gewond raken en niet in staat zijn om anderen te helpen. Als we samen met anderen een sangha bouwen die ons kan voeden en beschermen en weerstand kan bieden aan de destructiviteit van de maatschappij, zullen we in staat zijn om terug te keren naar huis. Vele jaren geleden heb ik voorgesteld dat vredesactivisten in het Westen gemeenschappen van verzet oprichten. Een echte sangha is altijd therapeutisch. Om terug te keren naar ons eigen lichaam en geest is al terug te keren naar onze wortels, naar ons ware thuis, naar onze ware persoon. Met de steun van een sangha kunnen we het doen.’

-Thich Nhat Hanh (“Het vinden van ons ware erfgoed”)

De kracht van gemeenschappen

Op internationaal niveau wordt onze gemeenschap van verzet sterker en wordt het een stabiel toevluchtsoord voor veel mensen uit alle lagen van de bevolking. Als sangha beoefenen we om één adem per keer vooruit te gaan, één stap per keer, één persoon per keer, beginnend bij onszelf. Met de steun van het collectief kunnen we herkennen, omarmen en transformeren wat er in ons opkomt, zodat we duidelijk kunnen zien wat we moeten doen en wat we niet moeten doen om de situatie te helpen. We hebben nu meer dan 1.500 lokale sangha’s, en elke week vormen zich nieuwe sangha’s over de hele wereld. We hebben de Earth Holder Sangha, de ARISE Sangha, de Wake Up beweging van jonge mensen en het Wake Up Schools netwerk dat mindfulness in het onderwijs cultiveert.

Elk jaar wijden tientallen jonge mannen en vrouwen van verschillende nationaliteiten zich in als kloosterbroeders en -zusters; onze groeiende gemeenschap bereikt nu wereldwijd meer dan 100.000 mensen per jaar, die zich bij ons voegen voor retraites, openbare lezingen en mindfulness workshops. Ons nieuwe Healing Spring Monastery buiten Parijs is in november 2018 geopend en biedt dit vakantieseizoen een rustig toevluchtsoord voor veel Parijzenaren. Dit najaar kwamen onze broeders en zusters in Plum Village samen om ons zingen in het Engels en Frans te verdiepen, met als resultaat de nieuwe CD Chanting as a River. We zullen ons samen “verzetten” als een spirituele familie door frisheid te brengen in de vervuiling, sereniteit in het lawaai, vriendelijkheid in plaatsen van hardheid, en zaden van vrede in de velden van haat.

Zal uw nieuwe jaar nieuw zijn?

Het nieuwe jaar 2019 is een gelegenheid om na te denken over hoe we ons kunnen verzetten tegen een betere weg voorwaarts voor onszelf, onze gemeenschap en onze planeet. Het zal ons vragen om moed te tonen in het doorvoeren van veranderingen in ons leven om ervoor te zorgen dat het nieuwe jaar echt “nieuw” wordt. We kunnen weerstand bieden door een duidelijke, medelevende resolutie te maken in termen van dagelijkse mindfulness praktijk, het transformeren van gewoonte-energieën, of het nemen van ons leven in een nieuwe richting, zelfs op kleine manieren.

In oktober riep nieuw wetenschappelijk onderzoek op tot een verandering in de voeding, weg van vlees en zuivel naar minder grondstoffenintensieve plantaardige voedingsmiddelen. We kunnen ons verbinden tot een aantal plantaardig voedseldagen per week. We kunnen manieren vinden om lokaal, seizoensgebonden en biologisch voedsel te eten; en misschien vragen we ons lokale restaurant om meer veganistische of vegetarische keuzes aan te bieden. We kunnen andere consumptiekeuzes maken die de schade aan onze planeet verminderen. Bijvoorbeeld, het maken van een toezegging om niet meer kleding te kopen voor dit komende jaar door te kijken in onze kast en te vragen: Hebben we echt een andere trui of paar schoenen nodig? In dit soort verzet is er geen bedrijf, geen politicus en geen beleid om ons tegen te verzetten of om in opstand te komen. Het komt allemaal neer op onze eigen vrije, bewuste keuze om de manier waarop we consumeren te veranderen, of dat nu voedsel, brandstof, energie of andere items uit de hele wereld is. We kunnen deze keuzes maken in de geest van de Veertien Mindfulness Trainingen, met mededogen en vreugde, en zonder anderen te beoordelen of onze opvattingen op te dringen.

Collectief inzicht

Als we het collectieve bewustzijn veranderen, moeten we in onze lokale sangha’s samenkomen, actie ondernemen en ideeën uitwisselen om manieren te vinden om verandering te inspireren en aan te drijven. Zoals een 15-jarige Zweedse activiste Greta Thunberg ons er op de recente Poolse klimaatconferentie aan herinnerde, willen we de toekomst niet van onze kinderen stelen. Er moeten offers worden gebracht, het gemak moet worden verminderd en de gewoonten moeten worden veranderd. Als we diepgaand met elkaar kijken, kunnen we onze Leraar voortzetten en vakkundige manieren vinden om nieuwe grenzen van genezing en mededogen voor onze planeet te ondersteunen.

Lieve geliefde gemeenschap, terwijl we deze boodschap schrijven, worden de dagen langer naarmate er meer licht schijnt op het noordelijk halfrond. Het is een groot geluk om elkaar te hebben en een mooi pad om samen te lopen. Waar we deze vakantieperiode ook zijn, we zijn niet alleen. We hebben een pad van oefening, we hebben een gemeenschap.

De broeders en zusters van Plum Village.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Milieu, Mindfulness, Natuur, Zorg Tags: 2019, boodschap, Frankrijk, Nieuwjaar, Plum Villa, root temple, Thich Nath Hanh, Vietnam

Lees ook:

  1. Geen geboorte, geen dood
  2. Thay – ‘een revolutionair’
  3. Thich Nhat Hanh – this body is not me
  4. Een magische reis door Vietnam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.