Een boodschap uit het boeddhistisch centrum Plum Village in Zuid-Frankrijk.
Geliefde gemeenschap,
Onze lieve leraar is nu twee maanden in de Từ Hiếu Root Temple (in Vietnam) met veel van onze oudsten, onder wie zuster Chan Khong, broeder Phap An en een team van monastieke begeleiders. De ogen van Thay zijn net zo helder als altijd. Zelfs tijdens de hevige regenval bezoekt Thay elke dag het graf van zijn leraar, soms drie keer per dag. Hij komt naar buiten om te genieten van het terrein van de Root tempel, bezoekt de Halve Maanvijver, langs alle paden langs de bamboebossen en de put waar hij als jonge novice zijn voeten zou wassen na het verzorgen van de buffels. Het is prachtig om zoveel mensen te zien die Hue bezoeken om in de buurt van Thay te zijn, om te genieten van de tempel en om hulde te brengen aan onze spirituele voorouders.
Thay’s terugkeer naar Từ Hiếu is een vloed van mindfulness die ons er allemaal aan herinnert hoe kostbaar het is om tot een spirituele lijn met diepe wortels te behoren. Of we nu een retraite hebben bijgewoond, of gewoon een van Thay’s boeken hebben gelezen of een lezing hebben bijgewoond en geraakt zijn door zijn leer – we zijn allemaal verbonden met deze voorouderlijke stroom van wijsheid en mededogen. Gedurende zijn hele onderwijscarrière heeft Thay de deur van de dharma geopend om in contact te komen met onze voorouders, als een manier om de leer van de Boeddha’s op een tastbare manier te beoefenen zonder zichzelf, en om onszelf te zien als een voortzetting en niet als een aparte zelf-entiteit.
Verbinding maken met ons ware thuis
In dit vakantieseizoen hebben we de kans om terug te keren naar onze roots, om bij onze dierbaren te zijn en de tijd te nemen om terug te komen bij onszelf. Met onze bewuste ademhaling en stappen, met ons bewustzijn en onze zorg voor ons fysieke lichaam, en met onze verbinding met onze gemeenschap van mede-beoefenaars, weten we dat we, waar we ook zijn, een echt spiritueel thuis kunnen hebben om te schuilen.
Zoals Thay ons er vaak aan zou herinneren, is het grootste geschenk dat we aan anderen – en onszelf – kunnen aanbieden onze ware aanwezigheid. Terugkeren naar huis is aanwezig zijn. Het in- en uitademen met de energie van mindfulness is genoeg om ons te vestigen in het huidige moment, precies waar we ons bevinden, met wie we ook zijn, met wie er om ons heen zijn; of ze nu vrolijk en feestelijk zijn, of geconfronteerd worden met uitdagingen, eenzaamheid en verdriet. Met onze bewuste ademhaling kunnen we er echt zijn met wat er op komst is, in onszelf en in onze dierbaren. Gewoon aanwezig zijn met mededogen, zorg en diep luisteren is genoeg om een verschil te maken en verlichting te brengen.
Waar is Thay?
Als we goed kijken met onbevangenheid kunnen we zien dat Thay niet alleen in Vietnam is. Thay is volledig aanwezig in ons als we genieten van een maaltijd met onze dierbaren, wetende dat het een kostbaar moment is. Thay zit aan onze zijde terwijl we ontspannen ademhalen en bij een stoplicht in onze auto wachten. Of we nu in een stad, een afgelegen dorp of op het gebied van actie voor klimaat en sociale rechtvaardigheid zijn, waar de praktijk ook is, onze leraar is er ook. Daar is het wanneer we kunnen pauzeren en genieten van de eenvoudige wonderen van het leven en wanneer we de drukte, verwarring en het lawaai van de moderne samenleving kunnen weerstaan. Thay is er in onze gemeenschap waar ook maar één van zijn studenten, leken en kloosterlingen, mindful lopen, ademen, luisteren en engageren beoefenen.
We weten dat onze planeet voor grote uitdagingen staat op het gebied van milieuvernietiging, klimaatverandering en het uitsterven van soorten. Onze menselijke familie heeft te maken met grote politieke instabiliteit, sociale onrust, voortdurend geweld en ontheemding. Wanneer we nadenken over het afgelopen jaar als beoefenaars, vragen we ons af: Wat kunnen we doen om te helpen? Wat is het beste wat we als individu en als mindful community’s kunnen bijdragen aan het collectieve ontwaken? Waar kunnen we een echt toevluchtsoord vinden voor onszelf en voor anderen?
Thay’s woorden van begeleiding zijn duidelijk:
‘Een toevluchtsoord zoeken is in de eerste plaats een toevluchtsoord zoeken op het eiland van onszelf en vervolgens op het eiland van een sangha. Deze eilanden zijn verzetsgemeenschappen. “Verzet” betekent niet dat men zich tegen anderen wil verzetten. Het betekent om onszelf te beschermen, zoals een verblijf in het huis om onszelf te beschermen tegen het weer. We verzetten ons ertegen dat we worden vernietigd door de vervuiling van de samenleving, lawaai, ongeluk, harde woorden en negatief gedrag. Als we niet weten hoe we voor onszelf moeten zorgen, kunnen we gewond raken en niet in staat zijn om anderen te helpen. Als we samen met anderen een sangha bouwen die ons kan voeden en beschermen en weerstand kan bieden aan de destructiviteit van de maatschappij, zullen we in staat zijn om terug te keren naar huis. Vele jaren geleden heb ik voorgesteld dat vredesactivisten in het Westen gemeenschappen van verzet oprichten. Een echte sangha is altijd therapeutisch. Om terug te keren naar ons eigen lichaam en geest is al terug te keren naar onze wortels, naar ons ware thuis, naar onze ware persoon. Met de steun van een sangha kunnen we het doen.’
-Thich Nhat Hanh (“Het vinden van ons ware erfgoed”)
De kracht van gemeenschappen
Op internationaal niveau wordt onze gemeenschap van verzet sterker en wordt het een stabiel toevluchtsoord voor veel mensen uit alle lagen van de bevolking. Als sangha beoefenen we om één adem per keer vooruit te gaan, één stap per keer, één persoon per keer, beginnend bij onszelf. Met de steun van het collectief kunnen we herkennen, omarmen en transformeren wat er in ons opkomt, zodat we duidelijk kunnen zien wat we moeten doen en wat we niet moeten doen om de situatie te helpen. We hebben nu meer dan 1.500 lokale sangha’s, en elke week vormen zich nieuwe sangha’s over de hele wereld. We hebben de Earth Holder Sangha, de ARISE Sangha, de Wake Up beweging van jonge mensen en het Wake Up Schools netwerk dat mindfulness in het onderwijs cultiveert.
Elk jaar wijden tientallen jonge mannen en vrouwen van verschillende nationaliteiten zich in als kloosterbroeders en -zusters; onze groeiende gemeenschap bereikt nu wereldwijd meer dan 100.000 mensen per jaar, die zich bij ons voegen voor retraites, openbare lezingen en mindfulness workshops. Ons nieuwe Healing Spring Monastery buiten Parijs is in november 2018 geopend en biedt dit vakantieseizoen een rustig toevluchtsoord voor veel Parijzenaren. Dit najaar kwamen onze broeders en zusters in Plum Village samen om ons zingen in het Engels en Frans te verdiepen, met als resultaat de nieuwe CD Chanting as a River. We zullen ons samen “verzetten” als een spirituele familie door frisheid te brengen in de vervuiling, sereniteit in het lawaai, vriendelijkheid in plaatsen van hardheid, en zaden van vrede in de velden van haat.
Zal uw nieuwe jaar nieuw zijn?
Het nieuwe jaar 2019 is een gelegenheid om na te denken over hoe we ons kunnen verzetten tegen een betere weg voorwaarts voor onszelf, onze gemeenschap en onze planeet. Het zal ons vragen om moed te tonen in het doorvoeren van veranderingen in ons leven om ervoor te zorgen dat het nieuwe jaar echt “nieuw” wordt. We kunnen weerstand bieden door een duidelijke, medelevende resolutie te maken in termen van dagelijkse mindfulness praktijk, het transformeren van gewoonte-energieën, of het nemen van ons leven in een nieuwe richting, zelfs op kleine manieren.
In oktober riep nieuw wetenschappelijk onderzoek op tot een verandering in de voeding, weg van vlees en zuivel naar minder grondstoffenintensieve plantaardige voedingsmiddelen. We kunnen ons verbinden tot een aantal plantaardig voedseldagen per week. We kunnen manieren vinden om lokaal, seizoensgebonden en biologisch voedsel te eten; en misschien vragen we ons lokale restaurant om meer veganistische of vegetarische keuzes aan te bieden. We kunnen andere consumptiekeuzes maken die de schade aan onze planeet verminderen. Bijvoorbeeld, het maken van een toezegging om niet meer kleding te kopen voor dit komende jaar door te kijken in onze kast en te vragen: Hebben we echt een andere trui of paar schoenen nodig? In dit soort verzet is er geen bedrijf, geen politicus en geen beleid om ons tegen te verzetten of om in opstand te komen. Het komt allemaal neer op onze eigen vrije, bewuste keuze om de manier waarop we consumeren te veranderen, of dat nu voedsel, brandstof, energie of andere items uit de hele wereld is. We kunnen deze keuzes maken in de geest van de Veertien Mindfulness Trainingen, met mededogen en vreugde, en zonder anderen te beoordelen of onze opvattingen op te dringen.
Collectief inzicht
Als we het collectieve bewustzijn veranderen, moeten we in onze lokale sangha’s samenkomen, actie ondernemen en ideeën uitwisselen om manieren te vinden om verandering te inspireren en aan te drijven. Zoals een 15-jarige Zweedse activiste Greta Thunberg ons er op de recente Poolse klimaatconferentie aan herinnerde, willen we de toekomst niet van onze kinderen stelen. Er moeten offers worden gebracht, het gemak moet worden verminderd en de gewoonten moeten worden veranderd. Als we diepgaand met elkaar kijken, kunnen we onze Leraar voortzetten en vakkundige manieren vinden om nieuwe grenzen van genezing en mededogen voor onze planeet te ondersteunen.
Lieve geliefde gemeenschap, terwijl we deze boodschap schrijven, worden de dagen langer naarmate er meer licht schijnt op het noordelijk halfrond. Het is een groot geluk om elkaar te hebben en een mooi pad om samen te lopen. Waar we deze vakantieperiode ook zijn, we zijn niet alleen. We hebben een pad van oefening, we hebben een gemeenschap.
De broeders en zusters van Plum Village.