• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?

17 oktober 2018 door de redactie

In een artikel in de Buddhist Channel, van 11 september 2018, beschrijft Kooi F. Lim de kracht van mindful schrijven binnen de journalistiek. Dr. Kalinga Seneviratne, de drijvende kracht achter de mindful journalistieke beweging in Azië, is van mening dat mindfulness kan worden gebruikt als een communicatieaanpak om conflicten te verminderen. Aangezien “Right Mindfulness” deel uitmaakt van het edele achtvoudige pad vereist deze aanpak volgens hem training voor diep luisteren als onderdeel van een engagementproces voor een communicatieve dialoog.

Journalisten zijn vertrouwd met de basisprincipes binnen de journalistiek. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom en hoe? – ook wel de zes sigma’s van het verzamelen van informatie genoemd – de instrumenten die op de scholen voor journalistiek worden onderwezen. Van elke journalist wordt verwacht om op basis van deze handvatten problemen diepgaand te onderzoeken.

Veel nieuwsredacties verklaren vandaag de dag openlijk dat ze staan voor onbevooroordeelde waarheid en transparantie en passen toch hun presentatie aan aan de behoeften van hun beoogde lezers of luisteraars, wat leidt tot wat vaak genoemd wordt postwaarheidspolitiek, schrijft Kooi. Hij noemt als voorbeeld CNN ( VS), BBC (het Verenigd Koninkrijk), CCTV (China), RT (Rusland) of zelfs Al-Jazeera (Qatar) waar grote debatten worden gevoerd om een beroep te doen op emoties die losgekoppeld zijn van de feitelijke focus, en door de herhaalde bewering van discussiepunten waarop weerleggingen worden genegeerd.

Met de komst van het internet en de sociale media heeft het gemak van virale uitwisseling volgens Kooi de emotionele debatten bestendigd. Door het willekeurig verzamelen van deskundige meningen ter ondersteuning van een standpunt en het degraderen van feiten als secundair belang ten opzichte van emotionele aantrekkingskracht, moedigt het proces de mentaliteit van de kudde kijkers, lezers of luisteraars aan.

(…)  Argumenten die in cyberspace exploderen, worden zelden opgelost, en de meeste blijven als het nieuwsitem snel na publicatie ervan afloopt. De sfeer van woede blijft hangen. Hoe men het ook bekijkt, er wordt erkend dat de vooringenomenheid van de media een feit is, zegt Kooi.

Hoe kan in deze omstandigheden mindfulness, of meer specifiek de boeddhistische leer van ‘Right Mindfulness’ (Sammasati) een rol spelen bij conflictvermijding? Dit was precies de kwestie die aan de orde werd gesteld tijdens het “Boeddhistisch Media Conclaaf” dat van 26-27 augustus 2018 in New Delhi, India, werd gehouden. De tweedaagse conferentie, georganiseerd door de International Buddhist Confederation (IBC) en de Vivekananda International Foundation, was bedoeld om te brainstormen over hoe ‘mindfulness’ kan worden gebruikt als een mindset voor degenen die betrokken zijn bij het maken, aggregeren en verspreiden van nieuws.

Een manier om naar de intentie van media-eigenaren te kijken is het begrijpen van de positie of agenda die zij innemen. (…) Doctrinale onverdraagzaamheid suggereert een aanname van een ideologie die exclusief is, een positie die “ik heb gelijk en jij hebt ongelijk”, een benadering die “slechts” is. Een dergelijke exclusieve ideologie, die religieuze opvattingen en een zekere fixatie van de moderniteit (bijvoorbeeld het kapitalistische consumentisme als enige aanvaardbare levensstijl) omvat, leidt tot conflicten in de wereld.

Aan de andere kant is doctrinale tolerantie er een van inclusief zijn, een benadering die “ook” is. Een aanname van een dergelijke mentaliteit duidt niet langer op een ideologisch standpunt, maar op een filosofisch standpunt. De belangrijkste spreker op het congres Gurumuthy Ji is ervan overtuigd dat de filosofische benadering de sleutel is tot het verminderen van conflicten, want voordat de een kritiek heeft op de ander, moet men de filosofie van de ander beheersen. Dit, zegt hij, is het hart van de dialoog.

En als beide partijen nog steeds niet tot overeenstemming kunnen komen, dan is het volgende beste wat je kunt doen: “afspreken om het niet met elkaar eens te worden”. Het doel van de dialoog is immers om conflictvermijding en behoud van harmonie mogelijk te maken. Samen met de vijf voorschriften (trainingsregels voor onthouding van doden, stelen, seksueel wangedrag,

Bron Buddhist Channel.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Media, Mindfulness Tags: doctrines, eind conflicten, filosofie, filosofische benadering, journalisten, journalistiek, mindfulness, pers

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder
  2. Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?
  3. Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend deel II
  4. De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.