• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Willa B. Miller – Hoe een slachtoffer van seksuele intimidatie te ondersteunen

Willa B. Miller – Hoe een slachtoffer van seksuele intimidatie te ondersteunen

12 juli 2018 door de redactie

Overlevenden van seksueel wangedrag zijn mensen. Het zijn mensen die net als jij zijn. Wat ik bedoel is dat ze dezelfde emoties, dezelfde kwetsbaarheden en dezelfde angsten hebben. Ze hebben echter een andere ervaring dan jij, en dat is belangrijk om in gedachten te houden.

Tekst lama Willa B. Miller

Seksueel wangedrag van geestelijken wordt gedefinieerd als seksuele toenadering of voorstellen van religieuze leiders aan een persoon in de gemeenten die zij dienen (en die niet hun echtgenoten of belangrijke anderen zijn). Onder wangedrag wordt onder meer verstaan: voorstellen aan minderjarigen, tot en met seksueel contact. Boeddhistische sangha’s zijn net zo vatbaar voor dit soort wangedrag als elke andere religieuze gemeenschap.

Hier zijn enkele zaken die je zou moeten weten als iemand je benadert die een overlevende is van seksueel wangedrag door een boeddhistische leraar:

Luister aandachtig. Stel in plaats van de overlevende te vertellen wat hij/zij moet doen, vragen. Vraag hen naar hun directe ervaring. De meeste overlevenden is door hun misbruiker verteld hoe ze zich zouden moeten voelen, en wat ze zouden moeten doen. Maar diep van binnen weten ze dat hun ervaringen en gevoelens de sleutel tot hun vrijheid vormen. Jij kunt ze een geweldige dienst bewijzen door die ruimte vast te houden, zodat deze ervaringen en gevoelens volledig kunnen worden verkend. Puur, diep luisteren is een goede manier om te beginnen, met af en toe op een zachte manier vragen stellen om de complexiteit van hun situatie te verkennen.

Ga het onderwerp niet uit de weg. De meeste overlevenden voelen zich erg alleen en geïsoleerd. Misschien zijn ze al jaren gedwongen om te zwijgen. Ze zouden zichzelf kunnen hebben wijsgemaakt (of zelfs hebben laten geloven) dat niemand om hen geeft. Vertel ze dat je om hen geeft en wil weten wat hun ervaring is – alles.

Ga na of ze hun ervaringen willen opschrijven en voorlezen, gezien het feit dat het spreken over de details van wat er gebeurd is soms moeilijk kan zijn. Schrijven kan therapeutisch zijn, zodat de overlevende gevoelens kan verwerken die hij nog niet heeft ontdekt. Later kan de schriftelijke verklaring nuttig zijn tijdens een openbaarmakingsproces.

Laat ze weten dat je een bondgenoot bent. Laat ze weten dat je hun verklaring gelooft. Laat ze weten dat jij vertrouwen hebt in hun kracht en veerkracht.

Vergeet niet dat de meeste overlevenden van seksueel wangedrag van geestelijken geïndoctrineerd zijn. Het is gebruikelijk voor een overlevende om verklaringen rond het misbruik te creëren die het onder verwijzing naar een dharmaverhaal goed keuren. Uiteindelijk kan het helpen om bondgenoten binnen de eigen traditie te vinden die deze verhalen begrijpen en in hun termen met de overlevende kunnen spreken. Genezen betekent begrijpen hoe de dharma is ingezet om mishandeling in stand te houden, en de overlevende zal een relatie met hun spirituele middelen moeten herscheppen die deze in staat stelt om ondersteunend te zijn. Dit kan een lang proces zijn.

Vertrouwelijkheid is de basis van een vertrouwensrelatie. Vertrouwelijkheid en geheimhouding zijn verschillend. Geheimhouding is het verbergen van activiteiten die in strijd zijn met je verplichtingen of verantwoordelijkheden tegenover een individu of gemeenschap (zoals in het geval van een leraar die een geheime relatie met een student onderhoudt). Geheimhouding is giftig in een spirituele gemeenschap. Vertrouwelijkheid houdt daarentegen in dat je het vertrouwen bewaart van iemand die je zijn kwetsbaarheid heeft toevertrouwd. Vertrouwelijkheid is genezing voor een spirituele gemeenschap, maar moet met zorg worden omgeven.

Vergroot de cirkel van ondersteuning. Suggereer eerst het volgen van therapie. Als de overlevende er open voor staat, kan psychotherapie een belangrijk onderdeel zijn van het genezingsproces en een overlevende helpen een perspectief te ontwikkelen op zijn of haar situatie. Stimuleer daarnaast de overlevende om een kleine cirkel van steun te cultiveren, een paar vertrouwde vertrouwenspersonen die hun verhaal kennen. Je moet niet de enige bondgenoot zijn waar ze op leunen of mee praten.

Laat de overlevende weten dat je hem/haar zult steunen en er voor hen zal zijn als ze besluiten om zich uit te spreken. Hun waarheid naar buiten brengen zal anderen helpen, maar het is niet gemakkelijk om dat te doen. Er is enorme vastberadenheid en de bereidheid om kwetsbaar te zijn voor nodig. Het vereist veel liefde en steun van vrienden. Wanneer andere overlevenden dit soort moed zien, kan het genezend zijn en hen inspireren om hun eigen stem te gebruiken. Vertel de overlevende dat je aan haar kant blijft staan in dit proces, of dat je hen helpt om een bondgenoot te vinden. Overlevenden hebben vrienden nodig die hen kunnen helpen om uit de complexiteit van het gebeurde naar buiten te treden.

Laat hen weten dat jij hen zult steunen en dat je er voor hen zult zijn als ze besluiten zich niet uit te spreken. Sommige overlevenden zullen niet naar voren willen komen, zelfs niet met steun en aanmoediging, zelfs niet onder de beste omstandigheden. Neem deze beslissing in acht. Ieder mens is anders, en het trauma van volledig naar voren komen (en ja, het kan re-traumatiserend zijn om naar voren te komen) is er niet voor iedereen. Er zijn andere opties, zoals het gedeeltelijk naar buiten brengen van een melding (bijvoorbeeld anonieme openbaarmaking), die kan worden onderzocht.

Spreek niet voor overlevenden of vraag je publiekelijk af wat hun motieven zijn. Dat is een van de meest beledigende ervaringen voor overlevenden. Een van de meest helende dingen die je kunt doen voor overlevenden is hen vragen hoe ze gehoord willen worden, en hen helpen een uitlaatklep te vinden voor hun persoonlijke verhaal, hun eigen stem. Misschien kan je zelfs helpen bij het opstellen van de voorwaarden, zodat ze hun verhalen kunnen vertellen in een context van veiligheid aan dezelfde gemeenschap waarin ze schade hebben geleden. Deze stemmen vormen de sleutel tot het opvoeden van een gemeenschap, tot genezing en herstel van integriteit. Dit is het moment waarop een professionele neutrale interventieorganisatie van dienst kan zijn.

Het kan helpen bij het creëren van een veilige omgeving en het opstellen van spelregels. Als die professionele organisatie wordt ingehuurd door de overtredende leraar of zijn centrum, is er echter een belangenconflict voor hen om de overlevenden volledig te vertegenwoordigen. Dit probleem kan worden gecompenseerd door de overlevenden een eigen vertegenwoordiger te geven.

Als jij een bondgenoot van een overlevende bent, bekommer je dan om de gevolgen van zijn openbaarmaking. Voor een overlevende kan dit een van de meest kwetsbare momenten van zijn hele leven zijn. Jouw fysieke aanwezigheid is belangrijk.

Helaas mijden sommige gemeenschappen de overlevenden (en hun bondgenoten) als hun verhalen zijn uitgelekt of in een openbaar proces naar buiten zijn gekomen. Dit is een risico om bewust van te zijn.

Als een overlevende besluit de confrontatie aan te gaan met zijn of haar misbruiker, zorg er dan voor dat hij of zij niet alleen is. Idealiter moeten ten minste twee of meer bondgenoten aanwezig zijn. Deze individuen zijn er als getuigen, maar ook om te interveniëren als de interactie te re-traumatiserend zou worden.

Ga er niet van uit dat je weet hoe het was voor alle overlevenden, want je hebt het verhaal van één persoon gehoord. Dat is zeker niet het geval. Mensen zijn uniek, hun ervaringen zijn dat ook. Er zijn evenveel perspectieven op de misbruiker als er overlevenden zijn. Dit scala aan perspectieven is fascinerend, verrassend en soms zelfs mystificerend om te zien. De beste manier om overlevenden te ondersteunen is deze complexiteit te erkennen, en niet te proberen alle slachtoffers op één hoop te gooien.

Demoniseer de dader niet. Daders zijn menselijk en verdienen compassie, of rehabilitatie nu wel of niet mogelijk is. De psychologie van daders is zeer complex en je kent de persoonlijke geschiedenis van deze leraar niet. Het komt niet zelden voor dat daders van grensoverschrijdend gedrag zelf slachtoffer zijn geweest. Zelfrechtvaardigheid is daarom waarschijnlijk niet de verstandigste reactie. Wees nieuwsgierig, niet veroordelend.

Haat de mensen die zich aan de zijde van de dader scharen niet. Haat schept haat. Als we de ethiek van ahimsa (niet schadelijk) en mededogen praktiseren is het een gelegenheid dat gemeenschappen boven haat uitstijgen. Het is mogelijk om een dader uit te dagen, ter verantwoording te roepen en een gemeenschap met liefde te genezen.

Bron Lions Roar. Lama Willa Miller, PhD, is leraar in de Tibetaanse boeddhistische traditie en oprichter en spiritueel directeur van Natural Dharma Fellowship in Boston en zijn retraitecentrum Wonderwell Mountain Refuge in Springfield, New Hampshire, VS. Ze is gastdocent aan de Harvard Divinity School, en is auteur van Everyday Dharma: Seven Weeks to Finding the Buddha in You.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: boeddhistische leraren, dharma, Frank Uyttebroeck, geheimhouding, Niko Tydeman, overlevenden, Sakyong, seksueel wangedrag, slachtoffers, Sogyal Rinpoche, supporters, vertrouwelijkheid

Lees ook:

  1. Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala
  2. Jan Geurtz over Sogyal rinpoche – de middenweg
  3. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  4. Religieus trauma syndroom – jaren van depressie, angst en woede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    13 juli 2018 om 09:52

    “Vergeet niet dat de meeste overlevenden van seksueel wangedrag van geestelijken geïndoctrineerd zijn. […] Genezen betekent begrijpen hoe de dharma is ingezet om mishandeling in stand te houden, en de overlevende zal een relatie met hun spirituele middelen moeten herscheppen die deze in staat stelt om ondersteunend te zijn.”

    Ehh nee, hier betekent ‘genezen’ snappen waarom je je hebt laten indoctrineren. En daarvoor moet je vooral niet bij de club zijn die de mishandeling in stand hield / houdt.
    Overigens zegt het stuk van de Lama helemaal niets over een belangrijke steunpilaar voor de gedupeerden: niet mis te verstane veroordeling – afkeuring – door boeddhistische leraren van intimiderend gedrag van een collega.

    Het stuk is wat mij betreft doordrenkt van de paniekerige ’mantel der liefde’-toon waar het in de drie laatste alinea’s over de mishandelende leraar en zijn getrouwen gaat:
    “Wees nieuwsgierig, niet veroordelend. […] Het is mogelijk om een dader uit te dagen, ter verantwoording te roepen en een gemeenschap met liefde te genezen.”

    Ehh nee, het gaat om ondersteuning van een gedupeerde goedgelovige en het is nogal onfatsoenlijk – ik druk me diplomatiek uit – om over de rug van een gedupeerde de gemeenschap te ’genezen’ waar de gedupeerde haar rug naar heeft toegekeerd…

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.