• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (5) – De Kosmos opent

Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (5) – De Kosmos opent

27 januari 2024 door Hans van Willenswaard

Nederland kent een boeiende geschiedenis waar het gaat om het ontstaan van het boeddhisme in dit lage land. Wie waren de pioniers en waar speelde zich dat boeddhistische leven af? Hans van Willenswaard deed vanuit zijn eigen waarneming onderzoek naar het ontluikende boeddhisme vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw. Hij speelde – meestal in de zijlijn – een kritische rol in de wordingsgeschiedenis van – de unieke boeddhistisch wereld in Nederland.

In het eerste deel van de serie ‘Het mysterie van de zwarte tulp’ doet Hans in tien afleveringen verslag van zijn ervaringen en werpt hij een blik op de toekomst van het tulpenboeddhisme. Van Willenswaard – hij kreeg de naam Vimala Vijjo – nam in 1979 toevlucht tot de Boeddha, dharma en sangha. Zijn eerste baan na een opleiding in cultureel werk bracht hem begin jaren zeventig in het Amsterdamse Fantasio, waar hij een rol speelde bij de omvorming tot ‘meditatiecentrum De Kosmos’. Zo kwam hij op het spoor van vipassanameditatie. In 1990 ontmoette hij Sulak Sivaraksa, Thailand, de oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB).

In deze serie stelt Hans zich de welhaast onmogelijk taak om stapsgewijs een formule voor een toekomstig tulpenboeddhisme te onthullen. Hij doet deze poging met een flinke dosis zelfspot, want niemand is het nog gelukt de legendarische zwarte tulp te kweken. Met zijn serie wil hij een nieuwe impuls geven aan de discussie over de toekomst van het boeddhisme.

Op 1 december 1969 opende het meditatiecentrum De Kosmos zijn deuren.

Bruno Mertens getekend door Erik Bruijn, collectie Hans van Willenswaard

Kwee Swan Liat raadde ons aan de kunstenaar Bruno Mertens te benaderen voor het geven van praktische meditatielessen in het nieuwe centrum. Met Bruno samenwerken werd mijn taak. Bruno Mertens woonde met zijn Zwitserse vrouw Susan in een smaakvol tot atelier verbouwde boerderij in Bodegraven. Hij was als kunstenaar vooral beroemd om de bouw van grote mobiles die op de wind bewogen. Bruno was, gedreven door zijn enorme wilskracht, naar Schotland gefietst om Chögyam Trungpa Rinpoche (1939-1987) te bezoeken in Samyé Ling en was daar erg van onder de indruk. Maar ook geschokt door het ronduit wilde gedrag van Trungpa. Bruno had leren mediteren in de school van de Vipassana Bhavana, van mevrouw Saiyude D. Bhakdi, de vrouw van de Thaise ambassadeur in Den Haag – en daar hield hij aan vast. Als conclusie van een cursusrichtlijn ‘niet–westerse religies’, april 1966, schreef mevrouw Bhakdi over Vipassana meditatie:

“An invitation for open-minded people to regard Buddha as a psychologist and to try out his technique. Meditation centers exist in Thailand, Burma, England and Germany. Facilities available in The Hague.”[1]

Zij liep hiermee vooruit op de mindfulness wave die later zo sterk het meditatielandschap is gaan bepalen.

In zijn brief van 24 december 1969 aan de staf van meditatiecentrum De Kosmos schreef Bruno, twee jaar na de start van de ‘Stichting Vrienden van het Boeddhisme – hij was één van de oprichters – :

“Graag wil ik hierbij nogmaals tot uitdrukking brengen hoe bijzonder prettig ik de sfeer vond die ik te midden van U aantrof, bij mijn eerste kennismaking gisteravond. Uw Centrum en de verschillende zo stijl- en sfeervol ingerichte ruimten maken mij enthousiast en stemmen mij optimistisch wat de toekomst van de meditatie betreft.” (…)

“De leerling moet zelf uitmaken wie zijn leermeester is. Zoals ik reeds heb toegezegd, om te beginnen wil ik één avond per week ter beschikking houden en we moeten dan maar afwachten hoe het interesse in de Vipassana Meditatie zich verder zal ontwikkelen.”[2]

De Kosmos, Amsterdam, foto Hugo Schuit.

Bruno had een heel eigen aanpak van het vipassanaonderwijs. Zijn lessen vonden plaats in de nieuwe meditatieruimte: de perfect wit geschilderde kelder van het vroegere Fantasio en nu dus De Kosmos. Een half uur stil zitten met concentratie op de ademhaling; een half uur meditatief lopen; antwoord opschrijven op een door hem gestelde filosofische vraag; en met verhoogde concentratie een tekening schetsen van een mede-cursist.

Er vormde zich een meditatiegroep rond hem met onder meer Roel van der Helm, later psycholoog bij de Amsterdamse politie, Jurjen Mikmak, koopman op het Waterlooplein en Belle Bruins die samen met de psychiater Maarten Lietaert Peerbolte publiceerde over onderwerpen als het ontstaan van oerbewustzijn bij de conceptie.

Niet langer door het denken vormde zich een beeld van het innerlijk, van het zelf, maar door directe zintuiglijke en geleidelijk min of meer bovenzintuiglijke waarneming. Er opende zich een witte ruimte waarin (mijn/onze) adem zich verbreedde tot in oneindige verten. Dit te ervaren in een groep was essentieel omdat de zich vormende ruimte daardoor grensde aan en gedeeltelijk samenviel met tussenmenselijke warmte.

Waddenkust

De bezoeken aan Roel van der Helm en zijn vrouw Annet in hun weekendhuisje bij de Waddenkust vulde deze innerlijke ervaring aan met een diepe verbinding met de krakende helderheid van het Friese landschap en de rauwe interactie met de elementen. Van Bruno hadden we geleerd om ook in de winter (bloot) in zee te zwemmen. Iedere week van Broek in Waterland liften naar Harlingen en vandaar vaak lopen naar Sexbierum gaf het gevoel een zwerversbestaan te leiden, ergens zoals de monniken die de eerste dijken in Friesland hadden opgeworpen.

Op een gegeven moment voegde Erik Bruijn zich bij de meditatiegroep in De Kosmos. Erik begon later zijn eigen zengroep.

Bruno had een verborgen agenda waar hij al gauw mee voor den dag kwam. Hij wilde een alternatief dorp stichten in de Flevopolder, waarvan het zuidelijk gedeelte net in 1968 droog was gepompt. Ik geloofde er niet echt in, vond dat Bruno wat aan zelfoverschatting leed, maar was nieuwsgierig naar het vervolg en vond het een prachtige mentale oefening om een dorp zomaar te ontwerpen, zonder geschiedenis, puur op grond van nieuwe inzichten en in meditatief persectief.

Kunstwerk van Bruno Mertens, folder voor zijn tentoonstelling Bouwen aan een nieuwe wereld in de Technische School Eindhoven, 1985. Collectie Hans van Willenswaard.

Toen alles al medogenloos gepland bleek te zijn in de nieuwe polder en de deelname aan het initiatief te amorf, besloot Bruno in 1976 – na een experiment in Zoeterwoude met een geodetische tentwoning – het Tidorp initiatief te vestigen op zijn eigen stuk land dat grensde aan het natuurgebied de Vroongronden bij Haamstede, Schouwen Duivenland. Het begon als een verzameling caravans met de geodetische tent als meditatieruimte. Ton Alberts was voorzitter, Bruno penninmeester en prof. Kwee Swan Liat bestuurslid (later ook prof. Victor Westhoff), terwijl ik secretaris was tot 1982, toen ik naar Engeland vertrok om te studeren. Eckart Dissen nam mijn funktie over. De ontwikkeling van Tidorp is uitvoerig gedocumenteerd en een verhaal apart.[3]

Bruno emigreerde in 1994 naar Nieuw Zeeland en overleed er in 2010 op 96-jarige leeftijd. Zijn 6 ha Takou Bay meditatiecentrum werd overgenomen door de liefdevolle Koreaans non Yasala.

In de prille begintijd van meditatiecentrum De Kosmos, waar hij tientallen jaren meditatieles gaf, nodigde Bruno theravadamonniken uit Thailand uit die in de Buddhapadipa Temple in London waren gestationeerd. Hij had voor het uitvoeren van puja’s een vervoerbaar boeddhistisch altaartje gemaakt. Ik hield niet erg van zijn kunstwerken maar de schoonheid van dit altaartje en indrukken van de uiterst subtiele sfeer tijdens de recitaties in het Pali van de theravadamonniken zijn onuitwisbaar gebleken.

Er was levendige belangstelling van vernieuwers van de gevestigde religies voor meditatiecentrum De Kosmos. Zo kwam de abt van abdij Maria Toevlucht in Zundert, Jeroen Witkam, op bezoek met een groep monniken, allen gekleed in trappistenpij.

Paula Koolkin landde in die tijd in Amsterdam vanuit San Francisco om al snel weer door te reizen naar Afghanistan, India en Nepal. Samen met Matti de Wijs legde ze contact met Lama Yeshe en Lama Zopa. Later trouwden Matti en Paula en werden de pilaren van het Maytreya Instituut.

Vroege collega’s in De Kosmos waren Neeltje de Haan en Hans Wesseling. Hans was leerling van de Haagse mysticus en yogaleraar Saswitha (Jan Rijks, 1901 – 1988). Deze publiceerde Swabhawat, de korte weg tot wijsheid, Amsterdam, 1971

(Wordt vervolgd)

Lees hieronder het relaas van Jan de Breet over zijn ervaringen in Tidorp.

Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’ https://wellbeingsummer.wordpress.com/
Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.

[1] Eigen archief.

[2] idem

[3] Zie verslagen van Jan de Breet en Eckart Dissen. En: NCRV programma “De Stoel” https://archive.org/details/filmcollectief-oo-152

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Belle Bruins, Bruno Mertens, Chögyam Trungpa Rinpoche, De Kosmos, de zwarte tulp, Erik Bruijn, Fantasio, Hans van Willenswaard, harlingen, Jeroen Witkam, Jurjen Mikmak, Kwee Swan, Maarten Lietaert Peerbolte, Paula Koolkin, Roel van der Helm, Saiyude D. Bhakdi, sexbierum, vrienden van het boeddhisme, Wys, Zundert

Lees ook:

  1. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  2. Franca Duindam – Dit kopje koffie
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (1) -bollengekte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Michael Tophoff zegt

    28 januari 2024 om 09:30

    Dankjewel, Hans, voor dit boeiend en goed geschreven stukje geschiedschrijving!
    Hartelijk,
    Michael Tophoff

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Willenswaard

Hans van Willenswaard is een waarnemer van de groei van het boeddhisme in Nederland. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.