• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Spiritueel materialisme

Spiritueel materialisme

15 april 2018 door gastauteur

Dit is een artikel uit de rijke geschiedenis van het Tulpenboeddhisme. In nummer 4, jaargang 14 van De Lotusvijver (winter 2008) stond een boekbespreking over de boeddhistische klassieker Cutting Through Spiritual Materialism van Chögyam Trungpa. In 2018 heeft dit boek niet ingeboet aan belang en actualiteit, integendeel.

Chögyam Trungpa (1939-1987) hoewel (destijds) ook in eigen kring omstreden, is een van de belangrijkste pioniers van het Tibetaans boeddhisme in het Westen. Toen hij in 1959 Tibet ontvluchtte was hij geestelijk leider van een van de vijf stromingen (Kagyü) binnen het Tibetaans boeddhisme. Na zijn ballingschap in India, vertrok hij in 1963 naar Engeland en daarna in 1970 naar de Verenigde Staten, waar hij onder andere meditatiecentra en -groepen stichtte. Wereldwijd zijn er nu een stuk of 170. Trungpa Rinpoche was bevriend met Suzuki Roshi en Maezumi Roshi. Pema Chödrön is een van zijn leerlingen. Trungpa’s Cutting Through Spiritual Materialism bevat dharmalezingen die hij in 1970 en 1971 in de VS heeft gehouden.

De ‘Three Lords’

Het Tibetaans boeddhisme heeft een interessante metafoor voor het functioneren van het ego, staat in het voorwoord van Cutting Through Spiritual Materialism. Het zijn de ‘Three Lords of Materialism’. De ‘Lord of Form’ verwijst naar het streven gericht op een veilig, gemakkelijk en plezierig bestaan. De ‘Lord of Speech’ verwijst naar ons verstand om de werkelijkheid in te delen in categorieën. Ideologieën zijn de meest ontwikkelde vormen hiervan, zoals: nationalisme, communisme, maar ook Boeddhisme. Alles wat bedreigend is voor het ego kan hierdoor omgebogen worden tot iets positiefs. De ‘Lord of Mind’ verwijst naar het streven van het ego om zijn zelfbewustzijn in stand te houden.

Zelfbedrog

Deze ‘Lords’ zorgen ervoor dat het ego in staat is om van alles en nog wat toe te eigenen. Ook als het gaat om spiritualiteit. Het ego maakt bijvoorbeeld van het Christendom een spiritueel spelletje, met alles erop en eraan, totdat het niet meer voldoet. Vervolgens valt het oog bijvoorbeeld op het zenboeddhisme. Trungpa Rinpoche noemt deze vorm van zelfbedrog spiritual materialism. In het boeddhisme gaat het erom af te rekenen met deze en andere vormen van zelfbedrog en te ontwaken, vandaar de titel Cutting Through Spiritual Materialism.

Rotzooi

In het hoofdstuk Spiritual Materialism schrijft Trungpa: ‘One must step out of spiritual materialism. If we do not step out of spiritual materialism, if in fact we practice it, then we may eventually find ourselves possessed of a huge collection of spiritual paths…We display them into the world and, in so doing, reassure ourselves that we exist, safe and sure, as spiritual people.’ We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.

Haast

Vooral als we op spirituele zoektocht gaan, hebben we grootse verwachtingen en vallen we snel in de valkuil van spiritueel materialisme. We verwachten immers dat spiritualiteit ons geluk, veiligheid, wijsheid en uiteindelijk redding brengt, maar dat is een egocentrische benadering. We moeten juist alle hoop op welke verlichting dan ook laten varen, staat in het hoofdstuk The Four Noble Truths. ‘The moment you give up, the person turns up. The spiritual path works this way. It is a way of wearing out all expectations.’ Vrij vertaald raadt Chögyam Trungpa ons het volgende aan. ‘Haast is niet nodig om op het spirituele pad te komen, maar bereid je wel goed en grondig voor. Heb geduld en wacht. Wacht en bestudeer hoe het proces van jouw spirituele zoektocht verloopt. En neem afstand.’

Tekst Kees Moerbeek.

Bronnen
Chögyam Trungpa, Cutting Through Spiritual Materialism, Boston&London, Shambala, 2002.
Diverse bronnen internet.
Dit artikel is met instemming van de redactie overgenomen uit het magazine van de Vrienden van het Boeddhisme.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: antiekwinkel, Kees Moerbeek, rotzooi, spiritueel materialisme, Trungpa Rinpoche, Tulpenboeddhisme, valkuil, vrienden van het boeddhisme, zoektocht

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  2. ‘Met helpende handen naar de markt’
  3. ‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’
  4. ‘The Flying Spaghettimonster loves you’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    15 april 2018 om 17:11

    “We moeten juist alle hoop op welke verlichting dan ook laten varen…”

    Toch wel aardig dat de godsvruchtige Johannes Calvijn in de 16e eeuw analoog hetzelfde zei: van alle goede werken die je verricht zal god zich niets aantrekken.

  2. Ujukarin zegt

    16 april 2018 om 10:46

    Ja hij is mooi, heb ‘m hier in India gelezen en hij bevat alles wat ik in de BD-blog een maandje terug ofzo eraan toeschreef. Ook in de talks hier herkennen de mensen er iets te veel van ;-)

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.