• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2025 – dag 58 – woensdrecht

Het jaar 2025 – dag 58 – woensdrecht

27 februari 2025 door Joop Ha Hoek

Het Boeddhistisch Dagblad van vandaag gaat over oorlog en vrede. Organisaties en auteurs geven daarover hun mening. We lijken te leven in een tijd dat oorlog, geweld, het doden van mensen, het nieuwe normaal wordt. Maar zelfs de intentie om een ander te doden is naar mijn mening al verwerpelijk. Van beide kanten.

Ja, er wordt geschermd met oorlogsrecht, wetgeving, moraliteit, de vijand een antwoord geven op geweld, wij en zij denken. Het verdedigen van waarden, grondgebied, noem het maar op. Getallen ook, zoveel tanks, maar in elke tank zitten mensen die worden gedood. Maak het klein- eenvoudig: Ben je in staat om een ander mens te doden, te verwonden, heb je die intentie? Waar is die op gebaseerd? Ben je in staat een trekker over te halen om een ander- die mogelijk in jouw zicht is, te doden?

De overheid kent het monopolie van geweld. Politiemensen mogen hun dienstwapen gebruiken om iemand uit te schakelen om erger te voorkomen. Maar je kunt niet zeggen dat de politie een organisatie is die gericht is op het doden van mensen, zoals het leger wel is.

Heel lang geleden maakte ik als onderzoeksjournalist kennis met oorlogsdreiging en verzet. Ik leerde er veel van, dat verzet van bewuste burgers ook vrede kan betekenen.

In 1983 wijst het kabinet de luchtmachtbasis Woensdrecht in het westen van Brabant aan voor de plaatsing van 48 kruisraketten. Als tegenhanger van het Russische besluit om kernwapens op Europa te richten. Die zomer wordt het dorp overspoeld door actievoerders, van wie sommigen jarenlang in tentenkampen blijven om de kernraketten tegen te houden. Tijdens een redactievergadering van de krant word ik door de hoofdredactie aangewezen als verslaggever kruisraketten. Ik schrijf voor de gemeenschappelijke persdienst (GPD) de grootste journalistieke organisatie in ons land, waarbij ook Belgische kranten aangesloten zijn.

De actievoerders wonen permanent in tentenkampen in de bossen rond de vliegbasis Woensdrecht. Ook als in de winters de sneeuw tientallen centimeters hoog ligt en de kampen en kampjes voortdurend door de politie werden ontruimd, en door de actievoerders meteen weer opgebouwd. Het idealisme, en de prijs die daarvoor werd betaald. Als verslaggever heb ik contact met die actievoerders, politie, marechaussee, inlichtingendiensten, militairen om verslag te kunnen doen. Ik maak de verharding mee, vredesactivisten die de basis opgaan om daar vernielingen aan vliegtuigen (proberen) aan te richten. De versterking van de basis. Infiltratie van binnen- en buitenlandse inlichtingendiensten om actievoerders te criminaliseren. Ook vriendschappen, liefde, begrip.

Begin december 1983 duikt in Woensdrecht een man op. Hij stelt zich voor als John Paul Gardiner, Canadees, Vietnamveteraan en vredesactivist. Hij begint dezelfde avond nog met een wake bij de toegangspoort van de vliegbasis. Dit maakt indruk op de bewoners van het Vredesaktiekamp die sinds september 1983 legaal en geweldloos op het industrieterrein bij de vliegbasis verblijven uit protest tegen de komst van de kruisraketten. Het is een bonte verzameling van vredesactivisten die wonen in tenten, caravans, een plaggenhut en zelfs een tipi. Later besluit de gemeente Woensdrecht dat de actievoerders daar moeten verdwijnen en richten ze in de bossen hun kampen op.

De grote actiebereidheid van Gardiner levert hem snel respect op. Hij ontpopt zich tot superactivist en schrikt niet terug om nieuwe methodes te proberen. Zoals het doorknippen van het hek rond de basis, het binnendringen. Later blijkt dat de zich Gardiner noemende een infiltrant voor de BVD is met ervaring in het infiltreren in de vredesbeweging.

In maart 1984 breidt Gardiner zijn netwerk uit naar België waar hij samen met twee actievoerders 189 granaten steelt van de Belgische vliegbasis Florennes. Het overgrote deel van de munitie draagt Gardiner over aan de BVD. Gardiner – die werkzaam is voor de Amerikaanse NSA, verstopt zelf 13 granaten in zijn caravan op het Vredesaktiekamp. Hij laat ze aan een aantal bewoners van het VAK zien met de vraag of zij daar iets mee kunnen. Maar de activisten zijn hier niet van gediend. Ondertussen blijven er acties uitlekken. Dit leidt ertoe dat de activisten Gardiner steeds meer wantrouwen. Ze beginnen hem als een gevaar voor het Vredesaktiekamp te zien en betrekken hem niet meer bij belangrijke acties.

Het is Pasen 1984 als ik thuis benaderd word door een aantal vredesactivisten. Ze vertellen mij dat ze bang zijn gearresteerd te worden en strafrechtelijk vervolgd omdat er granaten in het onderkomen van Gardiner in hun VAK liggen. Ik neem contact op met een bevriende advocaat Hans Vreijling die samen met een aantal activisten de granaten naar het politiebureau in Woensdrecht brengt.

Eind 1987 stopt het actievoeren: de VS en de Sovjet-Unie tekenen het INF-verdrag en maken een begin met het vernietigen van hun kernwapenarsenaal. De actievoerders gaan terug naar huis of trekken verder.

Ik ben geestelijk en lichamelijk helemaal gesloopt na vier jaar aanwezigheid in die kampen, de militaire basis, de politie. Ook met zogenaamde feestdagen. Journalisten zijn geen spionnen, het is op eieren lopen als je voorkennis hebt van acties van beide kanten. En die niet kan en wil vrijgeven. Politiemensen, militairen en actievoerders leerde ik beter kennen. Maar niet altijd begrijpen.

Wat ik geleerd heb en dat ook zelf toepas is dat geweld niet loont, mensonwaardig is. Dat verzet wel loont. De boeddhist Varamitra riep boeddhisten op van ‘het kussen af te komen’ en de handen uit de mouwen te steken. Ik zeg hem na: kom in actie, verzet je tegen oorlog en geweld, het doden van mensen. Scherm niet met wetgeving. Zeg de Franciscaanse Vredeswacht bij de basis in Woensdrecht na: Vrede en alle goeds. Handel daar naar. Stop de oorlogen.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Vrede en alle goeds, zeggen de Franciscanen.
Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Krijgsmacht, Politiek Tags: BVD, Gardiner, kruisraketten, verzet, vredesactiekamp, Woensdrecht

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 233 – goedevrede
  2. Het jaar 2021 – dag 326 – vreedzaamgeweld
  3. Het jaar 2023 – dag 24 – vredeswacht
  4. Het jaar 2023 – dag 235 – veiligthuis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 februari 2025 om 18:52

    Bedankt voor het inkijkje. Ik schrik er ook wel weer van. Ik ben duidelijk te naïef voor deze wereld.

  2. Wouter ter Braake zegt

    27 februari 2025 om 20:27

    Mooie reflectie, Joop. Een helder tijdsdocument. Jij als bron, tijdgenoot, deelgenoot, ooggetuige. Respect, zoals ze dat tegenwoordig zeggen.

  3. Martrees Groffen zegt

    28 februari 2025 om 10:05

    Mijn tante, Trees Brautigam, was ook zeer actief in Woensdrecht en bij de feministische en politieke vrouwenbeweging.
    Dank voor je stuk zowel voor de inhoud als voor de herinnering aan mijn lieve tante.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.