• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Paul – Right speech

Paul – Right speech

15 februari 2025 door Paul de Jager

Er wordt wat af gescholden en geschreeuwd, vandaag de dag. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Want verbaal geweld gaat gemakkelijk over in fysiek geweld. Moet iedereen die zich aan de taalverruwing stoort, maar net zo hard terug schreeuwen om gehoord te worden? Of is er een alternatief?

Het achtvoudig pad uit het boeddhisme biedt aanknopingspunten. Het achtvoudig pad bestaat uit een stel leefregels die goed zijn voor ieder individu en zijn omgeving. Het biedt verlichting, zogezegd. Juist spreken is één van de leefregels. Juist spreken zou een uitstekend antwoord kunnen zijn op de taalverruwing in de wereld. Iedereen kan het en het kost nog niks bovendien.

In Nederland werd de taalverruwing goed zichtbaar in de Tweede Kamer. Groepen mensen werden beledigd met aanduidingen als “kopvoddentaks” als woord voor het voorstel om een belasting op hoofddoeken in te voeren. Een bevolkingsgroep werd weggezet met “minder Marokkanen”. De minister-president werd aangesproken alsof het een buurjongetje was die de bal tegen het raam had geschopt, met “Doe eens normaal, man”.

Ook op straat speelt de taalverruwing. Nog maar kort gelezen was in het nieuws dat kleine aanrijdingen steeds vaker uit de hand lopen, in plaats van een gezamenlijk invullen van het schadeformulier. Ook de rijdende rechter van het gelijknamige Tv-programma komt om in het werk. De echte juridische macht ís al overbelast, deels vanwege uit de hand gelopen conflicten.

Het internet speelt een grote rol in het steeds hoger oplopen van de emoties. Op Twitter, tegenwoordig X, schelden mensen elkaar verrot. Feiten spelen een ondergeschikte rol. Het zijn de meningen die botsen. Een gezamenlijke grond, een paar uitgangspunten waar de partijen het over eens zijn, ontbreekt vaak. En daar gaat het al mis.

Juist spreken

In ons wakend en werkend leven praten we heel wat af. Zonder erbij stil te staan, verliezen we gemakkelijk de zorgvuldigheid die daarbij nodig is. Boeddha formuleerde drie basisregels: is het noodzakelijk dat we dit gesprek voeren? Kloppen de feiten; is het juist wat we zeggen? En ten derde: doen we er niemand kwaad mee? Bij dat laatste kan iedereen die wel eens gekwetst is, zich iets voorstellen. Woorden kunnen verbinden én verdelen! De drie vuistregels zijn overzichtelijk. Die kan iedereen  onthouden en die zouden een fantastische basis kunnen zijn voor elk gesprek dat we voeren.

Niet liegen

Juist spreken begint met niet liegen. Voor boeddhisten begint dat bij onszelf. Er zijn drie giffen, die het ego opblazen en ons ervan afhouden het juiste te doen. Dat zijn ten eerste willen grijpen, hebzucht, willen vasthouden. Ten tweede boosheid, woede, van ons af willen duwen en ten derde onwetendheid met wat ons drijft. Op welke momenten zijn deze drie drijfveren de motor van wat we zeggen? Ze houden ons af van juist spreken. Als we ons daarvan bewust zijn, dan kunnen we onjuist spreken gemakkelijk voorkomen. We piekeren minder, zijn minder boos of teleurgesteld en dat is goed voor onszelf en onze omgeving. Ga maar na: over boosheid bestaan de uitdrukkingen “Ik stikte zowat van woede” en “Ik werd flink giftig op die auto die me sneed in het verkeer”. Zo leuk is het dus niet om boos te zijn. Leugens misleiden onszelf en onze omgeving. Liegen doet het begrijpen en omgaan met de omgeving geen goed. Overdrijven is ook een vorm van liegen. Het wordt wel gebruikt om onze verdiensten op te poetsen. Dat is goed voor ons ego. Het zelfde ego waarmee we ons tegenover de wereld plaatsen in plaats van er een onderdeel van te zijn, waarmee we in harmonie moeten leven.

Laster

Laster is een manier om kwaad te spreken over de ander, met de bedoeling om onszelf beter voor te doen dan we zijn. Laster is het opzettelijk beschadigen van de reputatie van de ander. Net als met liegen beschadigen we de ander, maar ook onszelf ermee. Roddelen is ook te beschouwen als een vorm van laster. De ander is er niet bij. We praten op een negatieve manier over iemand die afwezig is en zich dus niet kan verweren. Als roddel en laster eenmaal zijn uitgesproken, blijft daar altijd iets van hangen. Ze bevorderen een negatieve, giftige sfeer.
Een leuk experiment is om een maand lang niet te spreken over mensen die er niet bij zijn. In veel gevallen scheelt dat een hoop loze praat. Het geeft innerlijke rust. Er wordt minder geoordeeld. Kortom het zou wel eens een verademing kunnen zijn. Het biedt ruimte om geconcentreerd met het hier en nu bezig te zijn. Dat komt de kwaliteit van leven alleen maar ten goede. Iets om vrolijk van te worden.

Juist spreken

Juist spreken heeft als uitgangspunt dat het geen pijn toevoegt aan een situatie. Voor we gaan spreken kunnen we ons afvragen of dat wat we van plan zijn te gaan zeggen, bijdraagt aan harmonie en eenheid. Vriendelijkheid en mildheid kunnen we voor ogen houden als we gaan spreken. We moeten ons wel realiseren dat juist spreken niet voor iedereen is weg gelegd. Een puber zal uitschreeuwen dat het de ouders haat, bijvoorbeeld. En als de pubertijd voorbij is, kijkt de volwassene terug op die uitspraak alsof die van een ander was. We kunnen ons wel afvragen wat de ander beweegt, als we onheus bejegend worden. Goed luisteren is een onderdeel van juist spreken.

Juist spreken al-met-al vraagt een enorm bewustzijn van onszelf, de ander en de situatie waarin we ons bevinden. Het zal niet altijd goed gaan. Daar zijn we mens voor. Gelukkig hebben we de lach nog. Die leert ons relativeren.  Niet voor niets zette zenleraar Bernie Glassman een clownsneus op, als de gesprekken al te serieus werden.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Politiek Tags: Bernie Glassman, clownsneus, juist spreken, laster, menigen, taalverruwing, X

Lees ook:

  1. Het boze oog en juist spreken
  2. Dick – Maakbaarheid 2
  3. De zoete broodjes van een zorgeloos boeddhisme
  4. Een krant: artikelen, columns, cartoons en juist spreken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    16 februari 2025 om 08:59

    In bovenstaande argumenten waarom je juist spreken beter kunt toepassen. Als je wilt leren hoe, verdiep je dan in Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Jager

zelfstandig tekstschrijver en journalist 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.