De door de Amerikaanse filmmaker Jeanne Hallacy gemaakte documentaire Sittwe over de benarde situatie van ontheemde gemeenschappen in Rakhinestaat in Birma en de gevolgen daarvan voor met name kinderen, doet een oproep om via onderwijs een eind te maken aan het geweld tussen boeddhistische en islamitische gemeenschappen. De film is door de autoriteiten in Birma verboden maar is nu uitgebracht in Thailand.
Boeddhisten en moslims worden al jaren getroffen door raciaal geweld. De film richt zich op uitdagingen waarmee twee 16-jarige tieners – een boeddhistische jongen en een moslim meisje – die in vluchtelingenkampen in Rakhinestaat wonen, worden geconfronteerd. Van beiden werd hun huizen in brand gestoken tijdens het geweld tussen boeddhisten en moslims in 2012. Dat leidde tot meer dan 100.000 mensen- merendeel moslims- die nu gedwongen in kampen leven en niet terug mogen keren naar huis.
Hallacy hoopt dat de film spanningen tussen de boeddhistische en islamitische gemeenschappen doet verminderen. Hij ziet zijn film als een klein venster om een dialoog tussen jongeren in Birma op gang te brengen. En benadrukt dat niet alleen moslimgezinnen zijn getroffen door raciaal geweld , maar ook boeddhisten.
Het door boeddhisten op gang gebrachte geweld in 2012 verwoeste lokale gemeenschappen, meer dan 140.000 mensen moesten hun huizen ontvluchten en het merendeel werd in kampen geplaatst. Anderen ontvluchten per boot het land en zochten hun heil in andere delen van Zuidoost-Azië. Rohingya moslims worden door nationalistische boeddhistische monniken als een tweederangs, stateloze groepering beschouwd die niet in het boeddhistische Birma thuishoren.
HenkHaarlem zegt
“moslims worden al jaren getroffen door raciaal geweld.”
Realy?
Zijn eerder de aanleiding, de geweld plegers
“Juist spreken bestaat uit”
1: onthouding van vertellen leugens
2: onthouding van onzinnig gepraat.
Beide zijn hier op zijn plaats lijkt mij.
Ujukarin zegt
Nee Henk onderzoek de situatie rond Myanmar nu maar eens. Klinkklare onzin wat je schrijft voor de situatie daar. Midden Oosten etc. is een total andere situatie.
I.h.a. kun je stellen dat bevolkingsgroepen met een meerderheid vrij makkelijk minderheden als bedreiging zien en dan vervolgens geweld gebruiken, tegengeweld krijgen, etc etc. En dat is in ieder geval het boeddhisme onwaardig.
With folded palms,