Zoek
Luister naar de hoogste idealen
Met een open geest
Beschouw de meest verheven gedachten
Kies dan je pad
Ieder voor zich
Zarathustra, Iran, 1400 v.C.
Gedurende de periode 800 tot 200 v. Chr. vond in Europa en Azië een grote spirituele omwenteling plaats, en daarom wordt dit ook de Spilperiode genoemd. Zowat gelijktijdig stonden ca. 500 v. Chr. wijzen op die antwoorden op de nieuwe levensvragen formuleerden. Plato in Griekenland, profeten in Israël, de Boeddha en Mahavira (Jainisme) in India, Confucius en Lao-tse in China behoren allen tot een groep die tot vandaag een ingrijpende invloed uitoefenen op hoe wij over de wereld en de plaats van de mens daarin denken.
Hoewel hij een paar eeuwen voor het begin van de Spilperiode leefde, kunnen we ook Zoroaster of, in zijn eigen taal Zarathustra, tot deze groep wijzen rekenen of hem tenminste als hun voorganger beschouwen. Hoe dan ook, Zoroaster oefende grote invloed uit op westerse religieuze concepten. Het volk waarvan hij deel uitmaakte, de Ariërs, leverde bovendien niet alleen de basis voor de Indo-Europese talen, maar had ook een significante impact op het godsdienstige leven in India.
Op vrijdag 16 september is Freddy Saelens te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen. Saelens houdt een voordracht waarin bovengeschetste ontwikkelingen verder worden uitgediept om zo een idee op te bouwen van het India waarin de Boeddha zijn leer verkondigde.
Hij is geboren in 1944, gehuwd met de Japanse M. Kodama en samen hebben ze een dochter. Hij is industrieel ingenieur.
Saelens: ‘Ik werkte tien jaar als software ingenieur in Zuid-Afrika, Japan en Taiwan, vijf jaar als docent bedrijfskunde in België en Engeland en twintig jaar als bedrijfseconoom in Japan en Nederland.
Op jonge leeftijd bestudeerde ik allerlei filosofieën, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat spiritualiteit niet een kwestie is van ‘weten’, maar van ervaren. Ik beoefende verschillende soorten meditatie (TM, zen, vipassana) met wisselende zij het interessante resultaten. Voor mij bestaat spiritualiteit hoofdzakelijk uit het me meer en meer bewust worden van de psychische vervormingen die het gevolg zijn van mijn persoonlijke geschiedenis, de cultuur waarin ik opgroeide en het feit dat ik gewoon mens ben. Deze invloeden neutraliseren om zo te komen tot mijn ware natuur/aard/identiteit is zonder twijfel een moeizame klus, maar, althans voor mij, een belangrijk levensdoel. En dus blijf ik er verder aan werken.’