Steeds vaker lijkt de afbeelding van de stervende Boeddha gekoppeld te worden aan het begrip ontspanning- alsof de boeddha even een uiltje knapt. Zie onder meer de strandtenten met op het terras de liggende Boeddha en ook in de vakantieadvertenties. Beetje kras is daarbij om de iconische afbeelding van de stervende Boeddha, liggend op zijn rechterzijde, ten behoeve van advertentieopmaak even om te draaien naar de linkerzijde. Zouden ze dat bij de Mona Lisa ook doen?
Omslagfoto Adi Ichsan.
ananda zegt
Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet beseffen wat het Boeddhisme is ( of niet is ) en al zeker niet wat de afbeelding van de liggende Boeddha moet voorstellen … ik zou daar niet te zwaar aan tillen
Philippe Deleye zegt
Onwetendheid. Daar laten wij de wereld niet voor ontploffen. Zou zoiets bij een bepaalde andere religie gebeuren …
Kryno zegt
Op hun website ligt Boeddha weer op z’n rechterzijde. Ze zijn nog zoekende, dunkt mij.
Tokai Waanzin(Sjoerd) zegt
Hoe zat het ook al weer met de behoefte van zijn volgelingen om boeddha als persoon te vereren?
Hij was toch niet zo happig op persoonsverering?
Ging het hem niet met name om de dharma, en ieders persoonlijke toetsing daarvan in jouw eigen leven?
Al die beelden, was dat nou echt iets wat hij wilde???
Of gaat deze hele discussie over flauwekul en gebakken lucht?
bart zegt
het gaat over boeddhisme En niet over persoonsverheerlijking. Vraagje,… heb jij een fotootje van je vrouw, of je kinderen in je portemonnee zitten?
Tokai Waanzin zegt
Nee! Ik heb een uitstekend visueel geheugen en het zijn niet MIJN vrouw en MIJN kinderen.
En wat ik belangrijker vind, ik houd van hen. En naar ik hoop, op een niet-bezittende wijze.
Vraag aan jou:
Heb jij een echte kloppende foto van Sidhattha Gotama in jouw portemonnee?
Het antwoord zal “NEE” zijn.
De beelden van hem zijn ( voor zover ik weet ) geïnspireerd op beelden van Griekse filosofen, van na de periode dat Alexander de Grote in die streken was verschenen.
Het is heel informatief om “De historische boeddha ” van Schumann over deze kwestie na te lezen.
ananda zegt
Elke afbeelding van de Boeddha die ons helpt om ( een beetje meer ) het goede te doen en om ( een beetje meer ) het kwade te mijden, is een ” kloppende ” afbeelding …
wat mij betreft mag iedereen een afbeelding kiezen die voor hem/haar ” klopt “
kees moerbeek zegt
En meneer of mevrouw Kras moeten ook leven en hebben een bedrijf te runnen.
Jummie de pummie: een krasse Dharmaburger
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/dharmaburgers.html
Tokai Waanzin zegt
dat ze er maar lekker van mogen happen Kees. Over 2500 jaar ontdekken ze in archeologisch onderzoek de resten van oeroude beelden, die verwantschap tonen met zowel de beelden van Griekse filosofen, als van een heel oude heilige uit Z.O. Azië.
Ze zullen tot de conclusie komen dat de intensiteit van het voorkomen van de afbeeldingen en de vele betonnen beelden wijst op een oeroude broncultuur van wat wij nu boeddhisme noemen.
Helaas al eeuwen geleden in de zee verdwenen en daardoor nauwelijks meer nauwkeurig en gedetailleerd te onderzoeken.
Hoe deze cultuur ooit de Griekse en Aziatische culturen heeft beïnvloed zal altijd een raadsel blijven.