• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – Bhima

Menno – Bhima

10 maart 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De eerste kinderjaren slaan we nu even over, hoewel ook deze jaren in het na-oorlogse Duitsland (moffenjong!) van invloed zijn geweest op zijn ontwikkeling. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 12 jaar.

Bhima

(Zeist) Mevrouw Musegaas reikt Menno de trommel met Mariakaakjes aan, terwijl zij de vraag herhaalt die hij haar zojuist heeft gesteld: “Wat zijn dat, NSB’ers?

Dat is een goede vraag, jongeman. Dat is een goede vraag.”

“Waren er in Nederlands Indië NSB’ers?”

“NSB’ers, NSB’ers …”mijmert mevrouw Musegaas hardop. “Het gaat er helemaal niet om hoe je de mensen noemt. Dat is niet zo belangrijk. Zul je luisteren, jongeman? Dan zal ik jou vertellen van Bhima en de mieren en dan zul je het begrijpen.”

“Mieren?”

Mevrouw Musegaas knikt plechtig. “In de Bijbel staat: ‘Ga tot de mier, gij luiaard, ziet haar wegen en wordt wijs’ (Spreuken 6:6–8).

Mieren hebben geen aanvoerders of leiders. Toch zorgt iedere mier er samen met alle anderen voor dat alle mieren genoeg te eten hebben, en dat er voor iedereen goed wordt gezorgd. Dat is in elke mierenhoop zo. En het gaat altijd goed, totdat er ergens een mier opduikt die denkt dat het nog beter kan en beter moet. Bhima was zo’n mier. Het was een heel sterke en heel slimme mier bovendien. Hij kon goed praten, en daardoor wist hij steeds meer mieren om zich heen te verzamelen die naar hem luisterden. Hij riep tegen iedere mier die het maar horen wilde: ‘Luister naar mij. Het is heel belangrijk dat in deze mierenhoop niet iedereen zomaar zijn eigen gang kan gaan, zoals nu het geval is. Iedere mier doet maar wat. Er is geen orde. Er is geen toezicht op wat er gebeurt. Dat kan niet, en dat mag niet. Daarom moeten wij er iets aan doen, met één doel voor ogen: dat deze mierenhoop de beste mierenhoop van de hele wereld wordt. Maar dat lukt alleen als iedere mier het groepsbelang boven zijn eigen belang stelt.’ Bhima bedoelde het goed. En de mieren die hem geloofden, vertrouwden op hem. Hij werd hun leider.”

Hier stopt mevrouw Musegaas even. Ze drinkt haar kop thee leeg en glimlacht. “Je zou Bhima een NSB’er kunnen noemen”.

“Maar wat deed hij dan verkeerd?”

“Niets. In het begin deed Bhima helemaal niets verkeerd. Hij wilde zelfs alleen maar goede dingen doen. Maar het liep uiteindelijk verschrikkelijk uit de hand.”

“Hoe dan?”

“Steeds meer mieren sloten zich bij Bhima aan, vooral de mieren die hevig naar rust en veiligheid verlangden. Zij letten goed op wat hun leider allemaal dacht en deed, en ze gingen hem zonder nadenken napraten en nadoen. Er waren mieren die zo enthousiast werden dat ze hun best gingen doen om andere mieren over te halen óók mee te doen. Dat gaf Bhima weer het idee dat hij goed bezig was, waardoor hij nog meer zijn best deed. Maar op een gegeven moment ontstonden er binnen de mierenhoop toch kleine meningsverschillen. Er waren namelijk mieren die vonden dat Bhima een onruststoker was. Zij zeiden: ‘Het is altijd goed gegaan met alleen een koningin, waarom zouden wij dan nu ineens Bhima als leider volgen?’ Maar dan wezen de volgelingen van Bhima op de vooruitgang die ze met zijn allen maakten, want geloof het of niet: een hele tijd gaat het onder Bhima werkelijk steeds beter met de mierenhoop, al waren er groepjes mieren die buiten de boot vielen. Maar na de kleine meningsverschillen, volgden er grotere meningsverschillen en daarna volgden er ruzies en vechtpartijen. Bhima deed zijn best de orde te bewaren, en gaf opdracht om onruststokers hard aan te pakken. Toen dat niet hielp, gaf hij opdracht om groepen te vormen die er samen voor konden zorgen dat onruststokers geen kans meer kregen om onrust te stoken. Het ging tenslotte zover dat Bhima zich omringde met mieren die hem moesten helpen zijn oorspronkelijke plannen uit te voeren, door alle mieren die het niet met hem eens waren gewoon de kop af te bijten.”

“Echt?” Menno zit op het puntje van stoel.

“Ja, echt. Bhima zei: het doel heiligt de middelen. Zijn getrouwen organiseerden het kop afbijten zelfs zo goed dat het normaal leek. Vooral mieren die er net iets anders uitzagen dan andere moesten het ontgelden, net als mieren die iets mankeerden en mieren die ooit uit een andere mierenhoop gekomen waren.”

“Hoe liep het af?”

Mevrouw Musegaas trekt een droevig gezicht. “Adoe… om te begrijpen hoe het afliep, moet je je bedenken dat Bhima’s mierenhoop niet de enige mierenhoop was. Overal om zijn mierenhoop heen bevonden zich andere mierenhopen, waarin andere mierenvolken leefden. Die volken kregen langzamerhand behoorlijk last van Bhima met zijn ideeën. Toen Bhima namelijk op zijn machtigst was, meende hij dat het goed zou zijn baas te worden over alle mierenhopen van de hele wereld, zodat alle mieren in de hele wereld het even goed zouden gaan krijgen als hij voor hen hoopte. Hij bedoelde het echt goed, die arme Bhima. En om zijn dromen waar te kunnen maken, liet hij vanuit zijn eigen mierenhoop een groot leger optrekken naar de mierenhopen naast de zijne. Hij veroverde een tijd lang de ene hoop na de andere en het leek er zelfs even op dat het hem zou gaan lukken: de machtigste mier van de hele wereld worden. Maar zover lieten de mieren verderop het niet komen. Ze vochten terug. Overal ontstonden complete slagvelden waarop miljoenen mieren het leven lieten. Na een bloedige strijd verloren Bhima’s mieren de oorlog en keerde de rust weer terug.”

“En Bhima?”

“Kassian. Het verhaal gaat dat hij uit wanhoop zijn kop verloor toen zijn eigen mierenhoop bijna helemaal door andere mierenvolken veroverd was.”

Menno neemt nog een kaakje uit de trommel, laat het verhaal op zich inwerken en denkt na. “Een NSB’er is geen slecht mens,” concludeert hij tenslotte. “Het is alleen maar iemand die niet nadenkt over de gevolgen van zijn denken en doen,”

“Zo is het,” beaamt mevrouw Musegaas. “Jij bent nog jong, maar wat je zegt komt van die oude ziel in jou. En voor vandaag is het genoeg geweest. Straks krijg je weer van je moeder op de kop omdat ik je te veel vertel.”

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: autobiografie van Dharmapelgrim, Bhima, het doel heiligt de middelen, leider, mieren, NSB

Lees ook:

  1. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  2. Menno – hondje verbranden
  3. Menno – ze leven nog
  4. Menno – guna-guna

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.