• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 27 januari 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 27 januari 2016

27 januari 2016 door Joop Ha Hoek

Vandaag ging het gesprek op de redactie over boeddhistische gezinnen. Ja, die zijn er echt en onze krant heeft er al een paar keer melding van gemaakt. Wij kennen er ook enkele persoonlijk. Kinderen die opgevoed worden door ouders die het achtvoudige pad volgen en het boeddhisme praktiseren. Chef vermoedt dat de kinderen later ook wel die levenshouding aannemen, ze krijgen het boeddhisme letterlijk met de paplepel ingegoten.

Chef gelooft niet in een scheppende God, maar noemt zich niet vaak atheïst, omdat hem dat weer in een hokje plaatst. En hij haat hokjes. Toch past dat atheïsme heel goed bij het boeddhisme, vindt hij. Boeddhisten zijn zelfverzekerde en autonome mensen die geen God nodig hebben om hun leven te leven, vindt hij. Het zijn geen gelovers maar doeners.

Chef was bijna een christen geweest- op de lagere school kreeg hij elke dag les in godsdienstonderwijs en leerde psalmen en gezangen uit het hoofd die hij nu nog kan reproduceren. Maar bij hem thuis waren ze socialistisch, communistisch, zelfs marxistisch, dus dat was geen goede voedingsbodem voor het christenschap. Er werd veel gediscussieerd en onderzocht in huize Hoek en de boeken van de Arbeiderspers verslonden.

Waarom, waarom, ging de chef dan naar een zwaar gereformeerde school, vroegen we hem. De school met de Bijbel. Chef kan het niet meer navragen, zijn ouders zijn dood. Maar hij vermoedt a) dat dat was omdat zijn grootouders van moederskant christelijk waren en dat praktiseerden b) omdat de christelijke school op nog geen halve kilometer van zijn huis gelegen was en de openbare iets verder en de schoenen met zolen van kurk bij Van Haren werden gekocht en het geld zijn ouders niet op de rug groeide en c) dat er een zondagsschool was, zodat zijn moeder de gelegenheid had het maal voor te bereiden zonder gestoord te worden door haar zes kinderen en d) dat vader die dag ongestoord van de radio kon genieten. Zo simpel zit het leven soms in elkaar.

Bestaat er een God, chef vindt dat een achterlijke vraag en niet zinvol om te stellen. Het woord zegt het al: het is geloof. Waren zijn ouders niet zo rood geweest, dan was hij nu misschien lid van de Christen Unie geweest. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat hij als atheïst fan is van de CU. Als ze in de zendtijd voor politieke partijen hun standpunt mogen verduidelijken zet hij altijd het geluid van de tv aan. Hij zegt dat het doeners zijn  die hun geloof in God niet verloochenen en vanuit die visie en beleving handelen. Lieden van stavast. Anders dan de politici die zich nog socialist durven te noemen en de hele samenleving aan gort helpen. Shame on you.

Is het niet mooi dat wij in alle vrijheid over dit thema kunnen schrijven. Dat we in zo’n land mogen leven. Met mekaar.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Christen Unie, geloof, joop hoek, kuudmurning, vrijheid

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 18 januari 2016
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016
  3. Het jaar 2024 – dag 253 – lusje
  4. Het jaar 2024 – dag 262 – hokjes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcel Rouweler zegt

    28 januari 2016 om 13:38

    Blijft boeien, tegenwoordig het eerste artikel wat ik me onder ogen breng; heerlijke milde humor

  2. teska seligmann zegt

    28 januari 2016 om 18:18

    Met de hartelijke groeten van de bet-achterkleindochter van Ferdinand Domela Nieuwenhuis! De genen zijn goed overgedragen :-) Misschien is de weg van anarchisme naar boeddhisme wel vloeiend?

    • Kees moerbeek zegt

      28 januari 2016 om 19:48

      Tja, Domela, de Messias (maar niet heus) Nieuwenhuis was bepaald niet onomstreden wat betreft de parlementaire sociaal-democratie in ons land. Ik heb de memoires van Troelstra erop nagelezen. Mededogen in linkse kring was toen al ver te zoeken. Alsof ze toen en nu niks anders te doen hadden.

      Nieuwenhuis had zeer autoritaire trekjes en erger: geruchten (meer dan dat) over moordaanslagen op SDAP’ers in zijn nadagen. Ik zuig dit niet uit mijn duim. Troelstra was ook geen lekkertje. Hij dumpte zij vrouw, maar welke opportunist links of recht, of andere loopbaannajager doet dat niet?

      Anarchisme is een ruim begrip. Je kunt er alle kanten mee op: van de meest akelige vreselijke onderdrukking tot sprookjesachtige situaties. Mussolini was ooit anarchist en later de oogappel van Lenin. Benito koos een andere weg en inspireerde Hitler, die Benito aanvankelijk bewonderde.

      Anarchisten heeft een kwade reuk en dat ligt niet alleen aan al die (het natuurlijk allemaal niet begrepen) anderen :-( Ik persoonlijk hou er niet van gekoeioneerd te worden door lieden die zich anarchist en moreel-superieur wanen. Inderdaad: krakers jaren ’80, voelden zich zeer verheven boven het klootjesvolk. Sommigen kwamen in extremistische hoek terecht: de ‘harde kern van de kraakbeweging.’

      Overigens, tijdens de Spaanse Burgeroorlog werden de vrijheidslievende echte anarchisten, sociaal-democraten en andere democraten geplet op het aambeeld van Stalinisten en Fascisten/Nazi’s.

      Sorry, Teska :-)

      • teska seligmann zegt

        28 januari 2016 om 20:10

        haha,Kees, ik voel meniet persoonlijk aangesproken hoor. Ik zal zo mijn eigen idee hebben over anarchisme :-) Wie is er onomstreden?

        • kees moerbeek zegt

          28 januari 2016 om 21:43

          Dat was de bedoeling ook niet, Teska. Iedereen mag, gelukkig (nog), zijn opvattingen over van alles en nog hebben en uiten.

          Er zijn miljoenen, die onomstreden zijn, maar wat doet dat ertoe?

          Gassho, Kees Kaido Moerbeek, democratisch socialist :-)

          Boeddhisten, verheft u ter vrijheid (= ontwaken) (geen grap)
          https://www.youtube.com/watch?v=E8o7BkZydGc

          Er heerst een tegenwoordig een taboe om te pleiten voor dit soort idealen, omdat het ‘politiek correct’ zou zijn. Heb compassie met de boze burgers :-)
          https://www.youtube.com/watch?v=R69o3Se_0og

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.