• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Religies als burchten – Op zoek naar kleinste gemene eenvoud

Religies als burchten – Op zoek naar kleinste gemene eenvoud

20 maart 2015 door André Droogers

Het meest raadselachtige aan religies is dat ze ooit als simpel onderdak voor een nieuwe visie zijn begonnen, maar vervolgens zijn uitgebouwd tot burchten. Religies begonnen bij het onzekere uitproberen van een nieuw geestelijk onderkomen en eindigden bij de exclusieve stelligheid van een monumentaal verdedigingswerk. Hoe kon dat gebeuren? En zouden we dat eenvoudige begin niet in ere moeten herstellen?

Het vertrekpunt is o zo simpel. Het kernidee van elk van de vijf wereldreligies laat zich in één zinnetje samenvatten:

  • Een mens wordt steeds opnieuw geboren, maar dat valt te doorbreken.
  • Lijden ontstaat door gehechtheid.
  • Er is een God die zijn volk door de woestijn leidt.
  • Een man aan een kruis neemt de zonden van de mensheid op zich.
  • De mens moet zich overgeven aan de barmhartige God.

Er zijn varianten op deze geloofsbelijdenissen, maar die zijn even kernachtig.

Boeddha, Mozes, Jezus en Mohammed zouden verbaasd zijn over wat uit hun kernidee gegroeid is. Hoe heeft hun verkennend begin kunnen leiden tot gevestigde religies? Hoe werd de profetenmantel een goudbestikt gewaad?

Voor de vuist weg geantwoord:

  • het gaat om fundamentele levensvragen
  • mensen zijn verwoede betekenisgevers
  • hoe meer gelovigen, des te meer organisatie
  • sommige mensen zijn geboren leiders
  • het oog en het lijf willen ook wat
  • niets is mooi genoeg voor de godheid.

Elk van die antwoorden vult de andere aan en versterkt ze.

Maar hebben religies wel een puur begin? Misschien in de prehistorie, maar nieuwe religies begonnen niet helemaal overnieuw. Aan de vijf wereldreligies ging van alles vooraf. Dat hun stichters kritisch reageerden op wat al bestond, verhinderde hen niet om ook veel voort te zetten. Er lopen lijntjes van hindoeïsme naar boeddhisme en van jodendom via christendom naar islam.

En nog iets: Moeten we eigenlijk wel terug naar de eenvoud van de kern? Op zich heeft elke wereldreligie in de loop van de tijd waardevolle dingen voortgebracht. Zo kregen we diepzinnige verhalen, veelbetekenende rituelen, schitterende tempels, en musea vol religieuze kunst. Het hoeft niet alleen maar simpel functioneel te zijn.

Toch kun je vragen: Leidt de burcht intussen niet af van de oorspronkelijke inzet? In de praktijk van een religie is de burcht gebouwd door een priesterklasse. Haar taak is het vervolgens om het gebouw in stand te houden. Dat kan echter doel op zich worden. En dus afleiden van de oorspronkelijke bedoeling.

De gelovigen, de bewoners van de burcht, lopen dat risico minder. Het totale complex hebben ze niet nodig. Zij kunnen nooit in alle vertrekken van de burcht tegelijk verblijven. Ze kiezen hun eigen comfortabele hoekje. Als gebruikers versimpelen ze het bouwwerk van de overlevering tot bruikbare proporties. Desgevraagd weten ze vaak ook niet veel meer te vertellen dan een eenregelig credo. Die formulering komt in de buurt van een van de vijf kernzinnetjes van hierboven. Wat de priesterklasse in de loop van de tijd heeft toegevoegd, wordt door de leken versimpeld of genegeerd.

Onze wereld geeft aanleiding die lekenhouding te versterken. Gelovigen aller landen hebben te kampen met een aantal wereldwijde problemen: armoede, geweld, duurzaamheid, conflict. Samenwerking wordt gemakkelijker als de theologische bouwwerken teruggebracht worden tot de essentie van de kernzinnetjes. Wat betekenen die vijf kernboodschappen voor de oplossing van die nijpende wereldproblemen? Voor de bewoners van de burchten zal de beantwoording van die vraag iets gemakkelijker zijn dan voor de beheerders. De doorsnee gelovigen hebben genoeg aan de kern en dus minder te verdedigen.

Dat maakt grensverkeer tussen de burchten een stuk gemakkelijker. Ook kan gekeken worden of die burchten nog wel passen bij de situatie waarin de mensheid nu verkeert. Het zijn niet langer de burchten die verdedigd moeten worden, maar mensheid en menselijkheid.

Maar ja, religieuze leiders bekeren is een heidens karwei.

Categorie: Columns Tags: burchten, eenvoud, religies

Lees ook:

  1. Het maximaal haalbare voor een mens van eenvoud
  2. TRADITIE
  3. Knoeigelovigen
  4. Dwarsverbanden en dwarsdenkers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.