Nirvair Kaur Curtis de Ruiter woont sinds 1980 in Australië en volgt het boeddhistisch pad dankzij de inspiratie van hen die oorspronkelijk verantwoordelijk waren voor het ontstaan van het boeddhistisch centrum Karma Deleg Cho Phel Ling in Hantum. In 2012 vertelt Nirvair over het ontstaan van het centrum.
‘Ik herinner me de dag dat het centrum, toen een boerderij, deze naam kreeg. Het behoorde aan hippies, boeddhistische hippies weliswaar. George ( Sjors) en Ageeth Fransen om precies te zijn! Twee geweldige mensen die veel mensen /vrienden introduceerden in het boeddhisme. Ageeth woont nog steeds in Hantum, maar heeft zo geloof ik geen of nauwelijks kontakt met de mensen in het centrum. George zusje Sonam ( Nicolien) werd later een boeddistische non die vele jaren samen met lama Gawang in het centrum woonde.
Ik was een van die vrienden die samen met George en Ageeth in 1974 in de Kosmos in Amsterdam de eerste Black Crown ceremonie met HH.de 16de Gyalwa Karmapa bijwoonde. Een novice in het boeddhisme die gedurende de ceremonie in volkomen ongeloof een van de meest diepe ervaringen in m’n leven ervoer.
George overleed kort daarna na een auto-ongeluk en toen de Lama’s zijn geest voorbereidden voor de reis door de bardo’s, ervoeren velen van ons die daar bij waren voor een eerste keer een andere benadering naar de dood en stervensbegeleiding. Tot op heden is het dankzij die ervaring dat ik mijn familieleden, vrienden of patiënten (goed) heb kunnen bijstaan tijdens hun sterven. Elk jaar is de eerste retraite hier in het regenwoud van Australia de Death and Dying Retreat, indirect gebaseerd op die ervaring!
In de tijd voordat de boerderij veranderde in een boeddhistisch centrum, was het een plaats van geestelijke ontdekking, waar er altijd muziek klonk, vers brood werd gebakken en waar de kinderen van George en Ageeth, Laksmhi en Dhyana met bloemen in hun haar echte flower power kinderen waren. Laksmhi is getrouwd met Tharpen, de zoon van Gegen Lama, een van de beste Tibetaanse thangka schilders en stupa architecten in geschiedenis. ‘Van de grens van Tibet naar Suburbia Hantum’, zij beiden geven les in Tibetan Thangka painting. Ik zag Dhyana vele jaren geleden op een bijeenkomst in België (in Huy) in het Tibetaanse kasteel (van het Tibetaans Instituut), waar zij een lezing vertaalde van het Tibetaans naar ‘t Frans en Nederlands, voor de Dalai Lama! Dhyana was een van de eerste jonge mensen die vloeiend Tibetaans sprak, geleerd als kleuter en kind, en vertaalde voor de lama’s die Nederland bezochten.
Ageeth Fransen zegt
Nu het artikel van Nirvair Kaur Curtis voor de tweede maal geplaatst wordt wil ik graag even een paar dingen aanvullen of rechtzetten.
Nirvair heeft dit vol liefde geschreven uit haar warme hart. Maar sommige herinneringen van haar zijn iets anders in werkelijkheid en sommige zijn veranderd.
Ageeth woont niet in Hantum maar in Dokkum al sinds lang.
Ze heeft sinds langere tijd wel contact met de mensen in het Centrum en had dat ook met Lama Gawang maar ze staat volledig buiten de organisatie van het Centrum en heeft ook nooit een bestuursfunctie gehad.
Georges overleed in mei 1977. Hij en Ageeth hadden toen twee maanden daarvoor toevlucht bij Lama Gawang genomen.
Tharphen (nu zelf een gerenommeerd thankha schilder)is de zoon van Gega Lama.Hij geeft inderdaad les en werkt ook aan een nog niet uitgegeven script van z’n vader.
Lakshmi geeft geen les maar zorgt voor inkomen als stewardess.
Tenslotte, Diana heeft veel talenten maar heeft nooit voldoende kennis van de Tibetaanse taal gehad om er in te vertalen.
Ageeth Fransen