• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Leen Kaldenberg- de dingen die voorbij gaan

Leen Kaldenberg- de dingen die voorbij gaan

15 april 2025 door Joop Ha Hoek

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst die we eerder, op 19 maart 2014, in het BD plaatsten.
Ontwerp Fred van der Zee.
Ontwerp Fred van der Zee.

‘Ik had dit niet willen missen, de stilte, eenzaamheid, verdieping, de rivier als verbindende factor tussen de fortgrot (een bomvrije bunker waar Leen sliep) en het atelier. Elke morgen bracht ik een groet aan de rivier en begon zo mijn dag.’ De Groningse beeldend kunstenaar Leen Kaldenberg bracht in het kader van het boeddhistisch experiment Boeddha in de Linie  veertien etmalen door in het bunkergebied van Werk aan het Spoel, in de uiterwaarden van de Lek bij Culemborg. Afgelopen zondag gaf hij het stokje, in dit geval een koan, door aan de Amsterdamse beeldend kunstenaar Airco Caravan.

Ik zie hoe de kleuren van zijn schilderijen zijn veranderd ten opzichte van zijn Groningse werk. Lichter, wat wervelender ook misschien. Of deze enerverende periode een trendbreuk betekent, kan Leen niet zeggen. ‘Dat moment zal zeker komen, later misschien. Zoals een steen die de loop van een rivier kan veranderen.’

Leen heeft de afgelopen weken veel werk gemaakt. Groot en klein, de een wat zwaarder van karakter dan het andere. Hij schilderde in het atelier naast de dijk die het bunkergebied doorklieft  en sliep in een bomvrije bunker, waar ratten ’s nachts door een spleet onder de stalen deur naar binnen glipten en op zoek gingen naar de vreemde snuiter die zomaar bezit had genomen van hun leefomgeving. Buiten gakten de ganzen en kraaiden raven hun doodslied. Door Leen aangebrachte houten balken onder de kierende deur maken het de ratten nu onmogelijk om de bunker binnen te gaan. Het kan zomaar zijn dat de obstakels weer door Airco worden weggehaald. Op de  hond en kat na scoort een rat plaats nummer drie op haar lijstje van leuke dieren. Ze zijn intelligent en sociaal, zegt Airco over de ratten.

Foto en copyright Elisabeth ter Borg.
Foto en copyright Elisabeth ter Borg.

Leen richtte in de bomvrije bunker een fraai boeddhistisch altaar in. Hij is student van Sogyal rinpoche, de belangrijkste leraar van het Tibetaans boeddhistisch instituut Rigpa. Vrijwel direct na het opstaan om half zes begon Leen met zijn boeddhistische beoefening van enkele uren om de dag er ook weer mee af te sluiten. Het fortgrot noemt hij zwaar, loodzwaar, de vloer verhaalt de gebeurtenissen uit het verleden. Het ferme dak van aarde en gras beschermt het gemetselde gewelf tegen militair geweld, maar was in de beleving van  de Groninger ook indringend in zijn geest aanwezig. De druk van toen en nu, de vergankelijkheid die Leen zo intens beleefde. De zuivering van nooit verdwenen ergernissen en donkere gevoelens die er waren en misschien minder prominent zijn geworden. Dat zijn de ervaringen van de boeddhist Kaldenberg.

Op spiritueel gebied genoot de kunstenaar van de wisseling van de seizoenen. Hij ging de bunker in in de nadagen van de winter en beleefde het vroege voorjaar- ook als kunstenaar op een intense manier als hij de stalen deuren opengooide en contact maakte met buiten. De wisseling als vergankelijkheid, niets blijft hetzelfde, alles gaat voorbij. Kale bomen raakten in blad, gras groeide snel rond de bunkers bij gebrek aan blatende schapen die de sprieten tussen hun kiezen vermorzelen. Elke dag groette Leen met respect de rivier de Lek, die langs het bunkergebied stroomt. Een brenger van goede en slechte boodschappen, een levensader die elke seconde anders is. Ook buiten, in zijn directe omgeving ging het leven gewoon door. Gezinnen wandelden in het gebied rond de bunkers. Een fietser over de dijk, etende mensen in de Veldkeuken, het plaatselijk restaurant. Hij beleefde dat vanuit zijn verstilling in zijn geest en genoot er van.

In de eerste week van zijn verblijf op Werk aan het Spoel trok Leen Kaldenberg er ver op uit. De uiterwaarden in, verbaasde zich, de man van de stugge paarse Groninger klei, over de omgeving. Bunkers als Legosteentjes zo groot onder de ver weg kijkende hemel. Slurpte die indrukken op om in zijn atelier de emoties, de gevoelens vorm te geven. Op zijn doeken, groot en klein. Later beperkte hij zijn tochten in lengte en tijdsduur en werd de cirkel rond het atelier, het water, de bunker steeds kleiner en intiemer. Misschien ook wel gevoeliger ook, less is more. En dan wordt het zaterdagmiddag, de dag voor het vertrek de dag erna. ‘Ik ben blijven werken tot half vier, toen was het over.’

Airco Caravan Dalai-Lama-illegaal-portretZondagmorgen arriveerde de flamboyante Amsterdam beeldend kunstenaar Airco Caravan. Rood haar, rode kleding. De bakfiets waarmee ze vorig jaar een enorm portret van de Dalai Lama vervoerde, liet ze thuis. Ze kijkt naar buiten door een raam van het atelier. ‘Het is hier goed aangeharkt’, zegt ze. Ze vertelt over haar plannen. Betonnen bunkers behangen met bloemetjesbehang. Groen introduceren in haar werk, haar kleding, maar ze weet niet of dat zal lukken. Van Leen Kaldenberg krijgt ze een koan aangereikt, een door de Antwerpse zenleraar en psychiater Edel Maex aangereikt zenraadsel. En lust of kwelling voor de geest. De een gaat, de ander komt in dit boeddhistische experiment.

Video & audio


korte video-impressie over de belevenissen van Leen.

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, airco caravan, amsterdam, Boeddha in de Linie, Elisabeth ter Borg, groningen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  2. Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit
  3. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.