• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit

Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit

2 april 2014 door Joop Ha Hoek

Het is na het vertrek van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Airco Caravan- afgelopen zondag, weer wat gewoner geworden in het landelijke Culemborg. Voorbijgangers, wandelaars en inwoners van het aan de rivier de Lek gelegen plaatsje, merkten alras dat gedurende de laatste twee weken van maart het atelier naast de dijk bij het fort aan Werk aan het Spoel een wel heel bijzondere bewoner had.

Airco stofzuigt het Spoel 10150719_239141166273816_1350790399_n
Airco in de ghillie suit

Zo zagen zij hoe op verkiezingsdag 19 maart Airco Caravan gekleed in een boerka over de dijk bij haar atelier liep. De korte  wandeling in de alles verhullende kledij maakte deel uit van staaltjes performance art van Airco Caravan. Als onderdeel van Boeddha in de Linie gebruikt de kunstenaar originele technieken om maatschappelijke items aan de kaak te stellen. Vlak voor haar vertrek maakte ze, gekleed in een ‘ghillie suit’, met een stofzuiger het grasveld bij het atelier schoon. Om de vogels en dieren des velds niet op te schrikken deed ze dat gekleed in een uitrusting die in Nederland geen alledaags verschijnsel is. In de VS hullen stoere mannen zich in deze outfits als ze op jacht gaan.

Airco volgde in het kader van het boeddhistisch experiment Boeddha in de Linie twee weken geleden de Groningse kunstenaar Leen Kaldenberg op. Twee verschillende types in aanpak, werk en stijl. Beiden lieten zich inspireren door de prachtige natuur rond de bunkers op Het Spoel, het water van de rivier de Lek, de uiterwaarden die het dit jaar rustig aan doen omdat er nauwelijks aanvoer is van smeltwater. Kaldenberg is in Groningen rust en stilte gewend, Airco woont en werkt in Amsterdam. Beiden zijn geboren in een rivierengebied. Na terugkomst in zijn huis op het platteland van Groningen liet Leen de organisatoren van Boeddha in de Linie weten nog steeds bezig te zijn  ‘te landen’, zoveel indruk had het verblijf, de boeddhistische beoefening in de bomvrije bunker en atelier op hem gemaakt.

Airco werk maart 2014 1982282_236217439899522_2107497395_nOok Airco onderging die invloed. In haar werk, kleur en stijl. Er waren momenten van vertwijfeling, van wat doe ik hier, maar steeds weer pakte ze de draad op. Werken  deed ze in het atelier, de nacht bracht zij door in de bomvrije ruimte, verderop het terrein. In een gesprek dat ik met haar had vertelde ze de uitwerking te ervaren van de boeddhistisch oefening van zuivering die Leen Kaldenberg in die ruimte- met zes meter aarde boven zijn hoofd, had gedaan. Ook anderszins had het boeddhisme invloed op haar beleving van het moment, het kijken naar dingen en het maken van kunst. Elke dag luisterde zij naar teachings van de Dalai Lama- dat de beleving van dingen door je eigen geest wordt veroorzaakt zodat er ook nog wat aan te doen is. Het bracht haar rust in het moment. Om even stil te staan bij wat er is. Ook in haar werk.

De flamboyante kunstenaar is weer naar huis, maar ze laat in haar werk en aanwezigheid sporen na. Nergens staat geschreven ‘Airco was here’, nou ja, op een geheim gehouden plekje na dan, maar ze was er, indringend, subtiel, fluisterend en extravert. In dat mooie gebied, met vergezichten, snuffelende ratten, elke morgen een fazant voor de deur van de bunker, ganzen boven de Lek. Airco was there.

Fort Asperen
Kunstfort Asperen
card-Rabbit-Deleo
Rabbit-Deleo.

Raoul Deleo werkt en woont nu veertien dagen op Het Spoel. Er is een enorme boomstam naar de bomvrije ruimte gebracht. Hamers, beitels en een zaag zijn voorhanden om er een object van te maken. Ook zijn werk wordt,  samen met dat van de drie andere kunstenaars, vanaf zaterdag 10 mei geëxposeerd in het kunstfort Asperen. Negen zalen vol kunst, inclusief dat van de kunstenaar Mary Fontaine, die de centrale spil van de expo vormt met haar van eierschalen gemaakte lotussen, toch een belangrijk symbool in het boeddhisme. Drie weken lang genieten. De Dalai Lama, die dat weekeinde naar Nederland komt, is door de organisatoren Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek, uitgenodigd om de opening te verrichten. Zij verwachten dat hij zal komen om zijn door Airco Caravan in 2013 samengestelde metershoge portret te bewonderen,  dat ook in fort Asperen wordt geëxposeerd.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie

Video

Een gesprek met Airco Caravan over de gebeurtenissen om haar heen op die gedenkwaardige 30ste maart 2014:

(bekijk het gesprek op YouTube)

Radio

Een verslag van Agnes Sommer:

(BOS – Hemelsbreed, 2 april 2014)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, airco caravan, Boeddha in de Linie, Boeddhistische Omroep Stichting BOS, Culemborg, Elisabeth ter Borg, fort Asperen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Raoul Deleo, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  3. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst
  4. Zondag rondleiding Boeddha in de Linie in Kunstfort Asperen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit
    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens