• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit

Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit

2 april 2014 door Joop Ha Hoek

Het is na het vertrek van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Airco Caravan- afgelopen zondag, weer wat gewoner geworden in het landelijke Culemborg. Voorbijgangers, wandelaars en inwoners van het aan de rivier de Lek gelegen plaatsje, merkten alras dat gedurende de laatste twee weken van maart het atelier naast de dijk bij het fort aan Werk aan het Spoel een wel heel bijzondere bewoner had.

Airco stofzuigt het Spoel 10150719_239141166273816_1350790399_n
Airco in de ghillie suit

Zo zagen zij hoe op verkiezingsdag 19 maart Airco Caravan gekleed in een boerka over de dijk bij haar atelier liep. De korte  wandeling in de alles verhullende kledij maakte deel uit van staaltjes performance art van Airco Caravan. Als onderdeel van Boeddha in de Linie gebruikt de kunstenaar originele technieken om maatschappelijke items aan de kaak te stellen. Vlak voor haar vertrek maakte ze, gekleed in een ‘ghillie suit’, met een stofzuiger het grasveld bij het atelier schoon. Om de vogels en dieren des velds niet op te schrikken deed ze dat gekleed in een uitrusting die in Nederland geen alledaags verschijnsel is. In de VS hullen stoere mannen zich in deze outfits als ze op jacht gaan.

Airco volgde in het kader van het boeddhistisch experiment Boeddha in de Linie twee weken geleden de Groningse kunstenaar Leen Kaldenberg op. Twee verschillende types in aanpak, werk en stijl. Beiden lieten zich inspireren door de prachtige natuur rond de bunkers op Het Spoel, het water van de rivier de Lek, de uiterwaarden die het dit jaar rustig aan doen omdat er nauwelijks aanvoer is van smeltwater. Kaldenberg is in Groningen rust en stilte gewend, Airco woont en werkt in Amsterdam. Beiden zijn geboren in een rivierengebied. Na terugkomst in zijn huis op het platteland van Groningen liet Leen de organisatoren van Boeddha in de Linie weten nog steeds bezig te zijn  ‘te landen’, zoveel indruk had het verblijf, de boeddhistische beoefening in de bomvrije bunker en atelier op hem gemaakt.

Airco werk maart 2014 1982282_236217439899522_2107497395_nOok Airco onderging die invloed. In haar werk, kleur en stijl. Er waren momenten van vertwijfeling, van wat doe ik hier, maar steeds weer pakte ze de draad op. Werken  deed ze in het atelier, de nacht bracht zij door in de bomvrije ruimte, verderop het terrein. In een gesprek dat ik met haar had vertelde ze de uitwerking te ervaren van de boeddhistisch oefening van zuivering die Leen Kaldenberg in die ruimte- met zes meter aarde boven zijn hoofd, had gedaan. Ook anderszins had het boeddhisme invloed op haar beleving van het moment, het kijken naar dingen en het maken van kunst. Elke dag luisterde zij naar teachings van de Dalai Lama- dat de beleving van dingen door je eigen geest wordt veroorzaakt zodat er ook nog wat aan te doen is. Het bracht haar rust in het moment. Om even stil te staan bij wat er is. Ook in haar werk.

De flamboyante kunstenaar is weer naar huis, maar ze laat in haar werk en aanwezigheid sporen na. Nergens staat geschreven ‘Airco was here’, nou ja, op een geheim gehouden plekje na dan, maar ze was er, indringend, subtiel, fluisterend en extravert. In dat mooie gebied, met vergezichten, snuffelende ratten, elke morgen een fazant voor de deur van de bunker, ganzen boven de Lek. Airco was there.

Fort Asperen
Kunstfort Asperen
card-Rabbit-Deleo
Rabbit-Deleo.

Raoul Deleo werkt en woont nu veertien dagen op Het Spoel. Er is een enorme boomstam naar de bomvrije ruimte gebracht. Hamers, beitels en een zaag zijn voorhanden om er een object van te maken. Ook zijn werk wordt,  samen met dat van de drie andere kunstenaars, vanaf zaterdag 10 mei geëxposeerd in het kunstfort Asperen. Negen zalen vol kunst, inclusief dat van de kunstenaar Mary Fontaine, die de centrale spil van de expo vormt met haar van eierschalen gemaakte lotussen, toch een belangrijk symbool in het boeddhisme. Drie weken lang genieten. De Dalai Lama, die dat weekeinde naar Nederland komt, is door de organisatoren Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek, uitgenodigd om de opening te verrichten. Zij verwachten dat hij zal komen om zijn door Airco Caravan in 2013 samengestelde metershoge portret te bewonderen,  dat ook in fort Asperen wordt geëxposeerd.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie

Video

Een gesprek met Airco Caravan over de gebeurtenissen om haar heen op die gedenkwaardige 30ste maart 2014:

(bekijk het gesprek op YouTube)

Radio

Een verslag van Agnes Sommer:

(BOS – Hemelsbreed, 2 april 2014)

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, airco caravan, Boeddha in de Linie, Boeddhistische Omroep Stichting BOS, Culemborg, Elisabeth ter Borg, fort Asperen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Raoul Deleo, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  3. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid
    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.