• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

25 maart 2025 door Joop Ha Hoek

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst- en beeld van auteurs. Hieronder een artikel uit februari 2014 over het unieke project Boeddha in de Linie. Vier boeddhistische kunstenaars wonen en werken in afzondering in een bunker. Een idee van Elisabeth ter Borg, Agnes Sommers en Joop Hoek..
Ontwerp Fred van der Zee.
Ontwerp Fred van der Zee.

Beeldend kunstenaar en boeddhist Leen Kaldenberg (Gorinchem 1957) bijt in het nog nooit vertoonde  experimentele project Boeddha in de Linie begin maart het spits af. Hij verruilt dan voor twee weken de zware kleigrond en de eeuwig uitdagende horizon van het Groninger landschap voor het snelstromende water van de Lek, de dijken en polders en de uiterwaarden tussen Culemborg en Everdingen om zichzelf en zijn nieuwe omgeving te verkennen.

Leen hield de organisatoren van Boeddha in de Linie een paar dagen in angstige spanning, want wat wilden we deze kunstenaar graag binnenloodsen in het eenvoudige atelier en de bomvrije bunker waar de nachten worden doorgebracht. De kunstenaar maakte zijn agenda leeg, zei ja maar informeerde wel of er in de ruimtes die hij gaat bewonen ook verwarming aanwezig is. Zo simpel kan het zijn.

Leen woont en werkt in Leermens (Groningen). Hij volgde zijn opleiding in 1990/1995 aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva Groningen.

Leen Kaldenberg in atelier
Leen Kaldenberg

Leen Kaldenberg raakte na twintig jaar als kok te hebben gewerkt ‘burned out’. Als gelauwerd kok onderscheidde hij zich door het op de kaart zetten van de authentieke Groningse keuken en het werken met streekproducten. Na het koksleven achter zich te hebben gelaten is Kaldenberg een weg naar binnen gegaan. Vanuit zijn woonplaats Leermens spitst hij zich tegenwoordig toe op het boeddhisme en het schilderen. Door te schilderen geeft hij nu vorm aan zijn liefde voor voedsel en het Groninger landschap, en met meditatie stilt hij zijn honger naar verstilling.

Leen Kaldenberg toont warme belangstelling voor het vlakke, open Noord-Nederlandse landschap. Zijn impressionisme kenmerkt zich door met minimale middelen de karakteristieken van dit landschap te grijpen, het specifieke dat in Groningen en Friesland altijd de aanwezigheid van de Waddenzee doet vermoeden. Hij vat die effecten van zilte luchten en gezeefde lichten vaak samen in breed getrokken strepen.  De matheid en fijnstoffelijkheid van de temperaverf waar hij mee werkt buit hij daarbij ten volle uit.

In de wat lijzige penseelstreken en ijle kleurstelling liggen sentimenten besloten die alles te maken hebben met Kaldenberg’s beleving van land licht en lucht maar vooral ook van zijn eigen kwetsbaarheid. In dit opzicht zijn de landschappen ook ontroerende zelfportretten.

(Tekstbron: land licht en lucht, Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère Heerenveen.) 

Vanaf 2004  is Kaldenberg student (dzogchen) van Sogyal Rinpoche, Tibetaans boeddhistische leraar (Nyingma).

Leen Kaldenberg werk 2‘Mijn intentie is om de tijd binnen het project Boeddha in de Linie  te benutten om te ‘resetten’ en los te komen van  ‘projecties’ en zo de  bron en helderheid te ervaren die me  als beoefenaar, mens en landschapschilder vormt. Het is zo voor mij een uniek project om  de dharma zo continu als mogelijk te ervaren tijdens  het bestuderen van de  dynamiek van dit rivierlandschap… Hoe verhoudt kijken en zien zich in deze stroom van veranderingen? Is er verdieping en is deze verdieping zichtbaar? Welke obstakels komen aan de oppervlakte in dit proces van versmelten?’

Publicaties:

2009 ‘Blauw’, in samenwerking met Fetze Pijlman, auteur.

2011 ‘Land, licht en lucht’ Inleidende tekst Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère.

Komende exposities/projecten:

(Boeddha in de Linie, werkproject op locatie maart 2014).

In voorbereiding:  Presentatie Galerie Waarkunst ’t Waar en Kunstschouw Schouwen-Duiveland.

Exposities (vanaf 2010):

2010 – Galerie Anderwereld Groningen

– museum Belvédère tentoonstelling „solo”

2011 – DNKA Appingedam

– „Om de Noord” Museum Belvédère Heerenveen en !PET Hoogeveen

2012 – Museum Belvédère „Reset”

– Galerie op de wind Westeremden

2013 – Galerie Hoogenbosch Gorredijk

– Galerie Prinscilon Amsterdam

– Project „Chemie” Heveskes (Delfzijl)

– Galerie op de wind Westeremden

Er is werk van Leen Kaldenberg opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvédère Heerenveen.

Lees ook Alcatraz of Nirvana.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.

De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, Boeddha in de Linie, Elisabeth ter Borg, Everdingen, Fred van der Zee, Han Steenbruggen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Sogyal Rinpoche, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Boeddha in de Linie – Leen Kaldenberg bezoekt het Kunstfort
  3. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.