• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Zingen als zenmeditatie

Zingen als zenmeditatie

3 februari 2014 door Jules Prast

“Een dag lang de vier lettergrepen ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’ zingen. Zingen met je mond, je voeten, met heel je lichaam. Zo zingen, dat iedere cel van je lichaam meezingt.”

Met deze woorden leidde de boeddhistische voorganger Guo Xing een eendaagse retraite in een Canadees zencentrum in. “We oefenen nu niet voor onze wedergeboorte in het Reine Land, maar om onze intrinsieke aard te verwerkelijken,” zei hij.

“Ch’an, de Chinese zenschool, leert ons dat zen zich uit in alledaagse bezigheden. Hardop of in stilte ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’ reciteren, alleen dat en niet meer dan dat, ieder moment van de dag, is een effectieve methode om ons dwalende gedachteleven en onze emoties onder controle te brengen,” aldus de voorganger.

Maria

“Met iedere lichaamscel vol aandacht ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’ zingen brengt volmaakte wijsheid en mededogen binnen het bereik van onze ervaring en stelt ons in staat onze eeuwige ware natuur verder verwerkelijken,” zo vervolgde hij. Om hieraan toe te voegen: “Als je katholiek bent en ieder moment van de dag ‘Maria’ reciteert, dan krijg je dezelfde uitwerking.”

Dit alles kun je lezen in een verslag van de retraite in het Dharma Drum Mountain Center in Vancouver in augustus 2013. Het centrum staat in de traditie van de Chinees-Taiwanese zenmeester Sheng-yen (1930-2009), uit wiens autobiografie ik onlangs op deze plaats enkele passages vertaalde.

Complementair

Amitofo (Chinees) is gelijk aan Amida (Japans), de naam voor de Boeddha die centraal staat in het Reine Land boeddhisme, dat in het Westen weinig bekendheid geniet. In verschillende Oost Aziatische landen zijn Zen en Reine Land boeddhisme van oudsher echter nauw vervlochten en complementair.

Desondanks is er soms een verschil in accent. Met wedergeboorte wordt in het Reine Land boeddhisme bedoeld wedergeboorte na de dood, in een staat van waaruit je in een volgend leven als bodhisattva kunt terugkeren. Zen ‘leent’ als het ware deze beeldtaal, maar ziet in de wedergeboorte een wedergeboorte in dit leven, een ontwaken in het hier en nu in de dimensie van je oorspronkelijk gelaat. Je kunt dit verschil ook beluisteren in de inleidende woorden van Guo Xing.

Buiten adem

We vervolgen de dag in Vancouver. Op het ritme van boeddhistische muziekinstrumenten wordt de dag geopend en op het ritme van de instrumenten wordt de loopmeditatie beoefend. “We waren nog bezig onze voetstappen links, rechts, links, rechts te synchroon te laten lopen met het ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’, toen het tempo zich al begon te versnellen,” zegt het verslag. “Maar het lichaam paste zich spontaan aan, ook toen het op een rennen werd gezet. En de recitatie hielp om net niet buiten adem te raken.”

Zo ging de dag door. ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’. Tijdens de lunch. Tijdens de dharmales. Tijdens het huishoudelijk werk

Samen de naam zingen. En in jezelf de naam opzeggen tijdens de periodes van zitmeditatie. De zon scheen nog toen de retraite om vijf uur ‘s middags eindigde, aldus het verslag. “Maar het ‘A’, ‘Mi’, ‘To’, ‘Fo’ bleef zich bij de deelnemers ook daarna nog voortzingen, als vanzelf, in iedere cel van hun lichaam.” Zo herkenbaar.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast Tags: adem, Taigu Prast, zenmeditatie, zingen

Lees ook:

  1. Vroom gelispel
  2. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  3. Odysseus ontwaakt
  4. Dhammasabbatical

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.