• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sokun-san, de meester van het warme hart

Sokun-san, de meester van het warme hart

5 juli 2012 door Dick Verstegen

Sokun-san, mijn vroegere Japanse zenmeester, begon op 18 juni een nieuw zenleven in Londen. Hij startte met het geven van zentraining in het Londense Kailash Centre of Oriental Medicine.

Dat is een toonaangevende kliniek in St. John Wood vlak bij Regents Park. Het is eveneens een plek voor de wat vrijere geesten, want je kunt er ook terecht voor acupunctuur, Thaise yoga-massage, reflexologie-opleiding e.d.
In hoeverre dit nieuwe zen-begin van Sokun samenhangt met zijn open lezing eind april in The Oriental Club in Stratford House weet ik niet. Maar de zaal (waar de heren verplicht jacket and tie droegen) was toen uitverkocht, dus er zal wel veel belangstelling zijn geweest. Voor mij is Sokun Tsushimoto de meester van het warme hart.

Terug naar de markt

Sokun Tsushimoto is een bijzondere man. In 1992 werd hij al op 38-jarige leeftijd Dharma-opvolger van Seiko Hirata. Kort nadien volgde zijn benoeming tot abt van Buttsu-ji een wat afgelegen bergklooster nabij Hiroshima. Veel monniken wilden zich er evenwel niet vestigen en eind negentiger jaren besloot hij zijn pij aan de wilgen te hangen om medicijnen te gaan studeren. Dat was zijn manier om zijn ‘terug naar de markt’ nader vorm te geven. Ten koste van veel moeite en ongerief overigens. Want studeren kost geld en zijn inkomen was sterk teruggevallen. Op zijn 51ste studeerde hij af als arts en ging hij zich nog specialiseren in interne geneeskunde. Palliatieve zorg rond het levenseinde heeft zijn meest primaire interesse. Sinds 2010 is hij verbonden aan een Londense kliniek, waar hij ook onderzoek verricht.

Tsushimoto is degene die mijn leraar Rients Ritskes autorisatie verleende en die in de jaren negentig een keer of drie, vier naar De Tiltenberg kwam om sesshins te leiden. Tijdens koanstudie heb ik Sokun leren kennen als een liefdevol, warm mens. In die tijd had ik ook een interview met hem dat eind 1995 in het Kwartaalblad ZEN is gepubliceerd. Hij zei toen onder meer over onze altijd rondtollende gedachtenstroom (zatsunenn) en het ‘leegmaken’ van de geest (mushin):

‘Lege geest’

‘Realiseer je alsjeblieft dat leegte niet samenvalt met ‘niets’. Dat betekent dat we de steeds weer andere en in het wilde weg optredende gedachten niet moeten ontkennen. Ze hangen samen met de snelle, vrije en creatieve bewegingen van de geest. Vecht dus niet met die gedachten in de bedoeling een ‘lege geest’ te bewerkstelligen. Verwerp ze niet, pas dan laten ze hun weerstand varen. Een gedachte die opkomt verdwijnt gauw weer, want zij heeft geen wortels en niets stoffelijks. Laat ze maar komen en gaan, die gedachten. Maar volg ze niet. Want dan ontstaat er een tweede gedachte, die zich verbindt met de derde en de vierde, enzovoorts. Dan slaat de geest uiteindelijk op hol in een wildgroei van gedachten. Daar is op zichzelf ook niets mis mee, maar het staat ver van af van wat mushin is. Mushin bereik je alleen als je alles laat zoals het is, zonder je daaraan vast te klampen. Regel dus je adem en regel je geest door op elk moment elke gedachte los te laten. Dat schept een geest van rust en een warm hart dat voor iedereen openstaat…’

In ons mailcontact heeft Sokun me na een recente rondreis door Japan beloofd me snel terug te schrijven. Hij hoopt dat we elkaar ook spoedig kunnen terugzien. Dat wordt dus een keer een retourtje Londen denk ik. Zodra ik hem gesproken heb, kan ik dit artikel dan een follow-up geven.

www.dickverstegen.nl

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven Tags: leraar, Londen, printbatch2, Sokun Tsushimoto, zen

Lees ook:

  1. Londen: Dalai Lama ontmoet Aung San Suu Kyi
  2. Evelien Bannenberg – Expositie zenvolle tekeningen op rijstpapier
  3. ‘Er is een algemene tendens om leraren te idealiseren en aan heilloze leraren verslaafd te raken.’
  4. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.