• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Refreshing Earth of the Heart – dilemma’s en dadel-walnootmuffins

Refreshing Earth of the Heart – dilemma’s en dadel-walnootmuffins

27 oktober 2018 door Refreshing Earth of the Heart

Als bewuste eter zie ik me dagelijks geconfronteerd met dilemma’s en heb soms moeite met het vinden van de gulden middenweg. Mijn oma (1903-1995) was een zeer bewuste eter, ze hield er nogal vreemde en voor haar omgeving lastige principes en overtuigingen op na. Zo geloofde ze dat vers brood ongezond is, en liet haar, en ons, zuurdesembrood eerst oud worden voordat ze er met een groot mes dikke, en voor kinderen nauwelijks te kauwen, plakken van af sneed.

Mijn moeder heeft dankzij oma al jong leren koken en bakken. Ik kan me een ruzie herinneren tussen mijn oma en haar zus. Ze waren samen groentesoep aan het koken, en mijn oudtante bond de soep met een papje van eidooier, melk, en meel. Toen mijn oma dat zag werd ze woest, want witte tarwemeel was in haar ogen vergif, en melk en eidooiers waren ook niet gezond. Nu moet ik toegeven dat het toevoegen van eieren, boter, melk, room, kaas, en dergelijke aan gerechten meestal leidt tot meer genot aan tafel. Mijn sober levende oma was overigens net als haar net iets minder sober levende zus rooms-katholiek. Ze hadden alle twee een andere gulden middenweg.

Een dagelijks dilemma is hoe de havermoutpap, die ik graag voor mijn ontbijt eet, te koken. De perfecte havermoutpap, qua smaak, maak je in mijn beleving door per persoon ca. 40 gram havermout een nachtje te weken in ca. 1 dl water, en de volgende dag kort te koken met 250 ml volle biologische melk en een snufje zout. Serveren met een scheutje ahornsiroop en een paar in stukjes gesneden (liefst verse) dadels. Maar als bewuste eter wil ik eigenlijk minder of geen zuivel meer gebruiken, want waar zuivel is, worden op een ruwe manier koeien van hun pasgeboren kalfjes gescheiden. Marianne Thieme zegt: “Naast een glas melk ligt in feite gewoon kalfsbiefstuk. Er moeten kalfjes geboren worden om melk te krijgen”.

In de herfstvakantie, vorige week, hebben we met eigen ogen kunnen zien hoe op een boerenerf in Frankrijk pasgeboren kalfjes eenzaam en alleen stonden of lagen in een soort hondenhok. Kistkalveren mogen niet meer, maar deze “eenlingboxen” zien er ook niet uit alsof ze bijdragen aan het geluk van levende wezens. Ik geloof niet dat de oude geschriften veel licht kunnen werpen op deze hedendaagse praktijken in de melkveehouderij.

Havermoutpap WikimediaHavermoutpap kun je behalve met melk ook koken met sojamelk of gewoon met water, en ook dat doe ik soms, maar helaas vind ik dat minder lekker, om van mijn huisgenoten maar te zwijgen. Biologische melk dus voorlopig als middenweg. Weet iemand mij te vertellen hoe in de biologische melkveehouderij met kalfjes wordt omgegaan?

Als ik zelf een kop koffie drink of een lekker gerecht eet, doe ik dat met aandacht. Ik geniet met volle teugen in het besef dat achter zo’n kop koffie zoveel mensen staan. De planter van de struik, de plukker, de transporteur, de brander, de verpakker en de winkelier. Bonen kunnen alleen maar gebrand worden als er een hittebron is –gas, elektriciteit, opgewekt door mensen- de struik kan groeien en bloeien door regen en zon en wind. Mensen brengen het water naar de velden. De transporteur kan alleen bezorgen omdat er wegen zijn, aangelegd door mensen. En benzine wordt gemaakt, en auto’s en kleding. Zo grijpt alles in elkaar, alles is van elkaar afhankelijk, alles is vergankelijk. In al die fasen genieten mensen van hun werk. Soms niet: slavenarbeid.

Genieten en genot hebben ook met respect te maken. Geen eten laten staan of weggooien. De smaak ervaren. Het respect geldt niet alleen voor voeding en voedsel, maar ook voor seks, autorijden, praten, tv-kijken (al wordt dat door sommige boeddhisten als een vorm van verslaving gezien).

Er zijn verschillende boeddhistische stromingen, met eigen interpretaties. Maar in alle gevallen geldt: niet hechten, loslaten. Genieten mag, genot ervaren ook, maar er niet aan verslaafd raken. Dat is grijpen, hechten, in de ban raken van. Na een tijdje wordt genieten, het genot, gewoon en zegt onze geest, dat vervelende ventje, altijd uit op een kick: ik wil wat anders. Een nieuwe partner, auto, servies, ander gerecht. Maar omdat we in de kringloop van samsara zitten, het rad van wedergeboorte, gaan ook die nieuwe partner, auto, servies en gerecht weer vervelen. En begint het gejaag weer opnieuw. Het genieten, het genot, eindigt altijd en als we hechten en blijven hechten veroorzaakt dat lijden. Door training – meditatie- kunnen we eraan ontsnappen. We zien en ruiken de heerlijke schotel, genieten er met volle teugen van, er is genot, maar als er een bruut de kamer binnendringt die de schotel steelt, is dat ook prima. Het is zoals het is.…

Het doden van dier en plant. Soms heb ik er zelf ook moeite mee om een krop sla in stukken te scheuren. Ik bied dan altijd vooraf mijn verontschuldigingen aan de krop aan. Meer een oefening voor mezelf, denk ik.”

Wie niks wil doden, zelfs geen plant, kan rijpe vruchten eten. Vruchten zijn bedoeld om door dieren (inclusief de mens) opgegeten te worden. De zaden kunnen gezaaid worden in vruchtbare grond. Het verhaal gaat dat Steve Jobs, oprichter en voormalig directeur van de computerfirma Apple in de zeventiger jaren fruitariër was en hij kwam volgens eigen zeggen zo op het idee de firma “Apple” te noemen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fruitarisme)

Lang leve de middenweg. Toch heb ik vandaag gekozen voor een puur plantaardig recept, zo’n recept dat volgens mij gewoon goed is zoals het is en niet doet verlangen naar boter, room of eieren.

Dadelmuffins voor het bakken.
Dadelmuffins voor het bakken.

Recept voor 12 dadel-walnootmuffins

– 1 pakje dadels (250 gram), ontpit en in grof gehakt
– ¼ kopje zonnebloemolie
– ¾ kopje kokend water
– zakje vanillesuiker
– 1 ½ kopje zelfrijzend bakmeel, of meel naar keuze met 1 theelepel bakpoeder
– ½ kopje (riet)suiker
– ½ kopje walnoten, grof gehakt

Dadelmuffins na het bakken.
Dadelmuffins na het bakken.

Verwarm de oven voor op 200 graden, vet muffinvormpjes in, of gebruik papieren of siliconen vormpjes. Meng in een kom de eerste vier ingrediënten, meng in een andere kom de overige drie. Roer dan alles snel door elkaar en spatel het mengsel in de muffinvormpjes. Bak ca. 25 minuten gaar en bruin. Denk bij het eten aan dadelpalmen, notenbomen, zonnebloem-, suikerriet- en graanvelden.

NB Peter van Loosbroek schrijft op zijn site Sleutel tot inzicht (http://www.sleuteltotinzicht.nl/) over verlangen en genot: bijvoorbeeld zie  http://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#pañca nirvana

 

 

 

 

 

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven Tags: Apple, dilemma's, geschiedenis voedsel, middenweg, Peter van Loosbroek, Refreshing Earth of the Heart, Steve Jobs

Lees ook:

  1. “De Zen van Steve Jobs”
  2. De man in de machine in onze geest
  3. De man in de machine in onze geest
  4. Refreshing Earth of the Heart – De keuken van het Romeinse Rijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    28 oktober 2018 om 12:51

    Ik dacht dat Jobs apple is vernoemd naar Allen Thuring.
    Die zichzelf te kort deed na vergif te hebben ingenomen.

Primaire Sidebar

Door:

Refreshing Earth of the Heart

Ecoloog, heeft een passie voor de natuur en koken. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.