Een week geleden keek ik naar een uitzending van een actualiteitrubriek over het werven van militairen voor het Nederlandse leger. Een stuk of wat net uit de pubertijd gekropen jongens en een meisje werden door een door Defensie ingehuurde werver – met een eigen bedrijfje, geïnspireerd om dienst te nemen in het leger.
Er werd met geen woord gesproken over het enorme risico om in een conflictsituatie binnen een paar seconden gedood te worden, of dat deze knullen en meid opgeleid zouden worden tot moordenaars, al heet dat anders in die militaire kringen.
Er was ook geen sprake van dat ze ons land moesten verdedigen, was de boodschap, maar wel onze waarden en normen. Alsof die het verdedigen nog waard zijn met dit ultrarechtse kabinet dat mensen en groepen uitsluit, mensen labelt, beloften niet nakomt aan de kiezers.
Een militaire historicus en anderen critici spraken er in de uitzending schande van, van die voorlichting. De Efteling talk.
Wat zeggen de boeddhistische aalmoezeniers in dienst bij defensie over oorlogen, het militairisme, de werving van kindsoldaten. Het moorden, de dood, vernietiging? Wat valt er te ondersteunen, goed te praten, wat zijn hun normen en waarden? Mensen opleiden om te doden.
Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Vrede en alle goeds, zeggen de Franciscanen.
Moedig voorwaarts!
Ujukarin zegt
Waarde wervings-protesteerder,
Om woordelijke herhaling van discussies te vermijden mag ik jou en de andere lezertjes aanbevelen terug te zoeken met de term ‘Taigu meelopers’. Je vindt dan zijn uitstekende verhaal uit augustus 2023.
Ik heb de wervings-documentaire niet gezien maar kom de laatste jaren als consultant geregeld in contact met rijks-dienaren die vanwege hun functie een wapen moeten dragen. En ja, in enkele gevallen dat ook moeten gebruiken waarbij doden kunnen vallen aan beide zijden. En bij defensiepersoneel ligt de kans op dat gebruik natuurlijk hoger, vanwege VN-missies in rechteloze oorlogsgebieden of zelfs als de ‘Russische gangsterstaat’ zoals Taigu dat zo mooi benoemde zijn agressieve stappen doorzet. En je beeld dat dit vuurwapengevaarlijke moorddadige cowboys zouden zijn herken ik totaal niet, ze gebruiken het echt alleen indien onvermijdelijk en willen primair de tegenstander uitschakelen, niet doden.
En ja, net zoals in de column beschreven staat is het enige alternatief tegen zelfverdediging dat ik zie een “naïeve dialoog met vertegenwoordigers van regimes die niet bepaald uitmunten in liefde voor ons soort democratische rechtsstaat.” Dus een iedere rijksdienaar die ons verdedigt tegen wetteloosheid of gangsterstaten lijkt me mijn grote lof verdienend, en z(h)ij mag geprezen worden voor de getoonde heldenmoed.
Wat moet ik dan met jouw zorgen, broeder?
“Er werd met geen woord gesproken over het enorme risico om in een conflictsituatie binnen een paar seconden gedood te worden, of dat deze knullen en meid opgeleid zouden worden tot moordenaars, al heet dat anders in die militaire kringen.”
Dat risico hoort bij de heldenrol ambieeren. En hopelijk worden door hun offers grotere offers onder de burgerbevolking, jij en ik dus, voorkomen. “Opgeleid zouden worden tot moordenaars” vind ik van een buitengewone naiviteit getuigen. Als een Rus of Chinees zich ons grondgebied wil toe-eigenen om bijvoorbeeld de rest van de Groningse aardgasbel leeg te kunnen slurpen zonder scrupules voor bodemdaling en bewoonbaarheid, wat is DAN het alternatief? Een naïeve dialoog om te smeken of we ons misschien geweldloos zouden mogen overgeven, en zonder deportatie naar de woestijn overheerst mogen gaan worden?
“Alsof die het verdedigen nog waard zijn met dit ultrarechtse kabinet dat mensen en groepen uitsluit, mensen labelt, beloften niet nakomt aan de kiezers.”
Je hebt een punt, maar het zijn nog altijd beduidend betere waarden en normen dan de gemiddelde burger in Rusland (inclusief het veroverde ¼ deel van Oekraine) en China (inclusief het bezette Tibet, Hongkong, noem maar op) ervaart. Dus enig in perspectief plaatsen zou welkom zijn…
“Wat zeggen de boeddhistische aalmoezeniers in dienst bij defensie over oorlogen, het militairisme, de werving van kindsoldaten. Het moorden, de dood, vernietiging? Wat valt er te ondersteunen, goed te praten, wat zijn hun normen en waarden? Mensen opleiden om te doden.”
Je valt in herhalingen dus dat kan ik ook doen. Wat de minimale wervingsleeftijd zou moeten zijn onthoud ik me van een mening, misschien hoger dan de huidige 18 jaar. Maar voor het rest is dit geen steunen van militarisme, doch realisme over de situatie in de wereld. En dus klein geweld om een grotere berg kwaad en geweld tegen te gaan, om te vermijden dat ieder die de Fascistische leider van Nieuw-Nederland tegenspreekt in heropvoedingskampen belandt of zelfs spoorloos verdwijnt. Met andere woorden Upaya (vaardig handelen), geweld uit naam van Metta. Gesteund door boeddhistisch aalmoezeniers, inderdaad.
Struisvogels horen m.i. niet echt thuis bij de volgelingen van de Boeddha.
Met gevouwen handen,
Joost Boersma zegt
Ujukarin, je verdedigt iets wat niet te verdedigen valt: moorden, het opzettelijk doden van mensen, het vernietigen van kostbare levens. Onder het mom van aanvallen of verdedigen. Geen woord over het voorkomen van geweld, het moorden, van beide kanten. In verzet komen tegen oorlogen, waar ook ter wereld. Mensen hebben zoveel mogelijkheden, macht, kijk naar de gebeurtenissen in Roemenië en Vietnam. Stop de oorlogen, het geweld, het doden. En verdedig dat geweld niet en kom niet aan met een minimumleeftijd om te werven. Elke leeftijd is ongewenst om deel te nemen aan moordmachines. Wat doen die boeddhistische aalmoezeniers in het leger? Lijkt hun aanwezigheid niet op het legitimeren van geweld, een volmacht om te moorden?
wg. Joost Boersma, historicus.
Ujukarin zegt
Je zit op een ander spoor dan ik, Joost – sorry. Ik steun geen militarisme, ik vind zelfverdediging tegen geweld van anderen toegestaan. Door anderen uit te schakelen voorkom ik grotere aantallen doden. Dat heet Upaya in het boeddhisme (en ja het concept wordt ook volop onterecht aangeroepen, denk aan de WW2-Zen-moordenaars uit Japan of de hedendaagse Myanmarese moslim-moordenaars. Maar in de gevallen waar ik het over heb is het aanroepen m.i. terecht.)
Ik hoor graag konkreet hoe jij het zou aanpakken als er een concrete dreiging, laten we zeggen China tegen Taiwan, zou zijn die alle verworvenheden zoals vrijheid van meningsuiting en beweging, vrijheid je religie te belijden zoals jij dat wil (zie bezet Tibet), ongedaan zou maken en sterker nog honderdduizenden de doodstraf zal bezorgen in heropvoedings-honger-kampen die de Chinese overwinnaar gaat inrichten om elk stukje Taiwanese/Tibetaanse vrijpostig gedrag de grond in te stampen.
Moet ik als Taiwan-bewoner dan in dialoog met de Chinese generaal die met een geweerloop naar me wijst, en hem vragen om vooral geen oorlog te voeren en vreedzaam terug te keren naar het eigen land? Welke kans van slagen geef je dit advies? Wat is het verschil met de tandeloze meelopers, zoals de Sovjets (zie Taigu-verhaal) de ban-de-bom-idealisten van tientallen jaren terug noemden wat ook aangeeft hoe effectief hun akties waren naar de Sovjets toe? Of heb je een geloofwaardiger manier van voorkomen van geweld van beide kanten?
Dus de soldaat/politievrouw of whatever die uit zelfverdediging van de Westerse waarden/leefstijl, van de mensenrechten, handelt is voor mij een held(in), en als die vanwege PTSS enzo een aalmoezenier nodig heeft dan helpen de boeddhistische sanghas daaraan mee.
Met gevouwen handen,