Ook als het om geestelijk voedsel gaat: eerst de bijsluiter lezen. Weet wat je eet.
Het westerse boeddhisme uit de tweede helft van de 20e eeuw en de eerste decennia van de 21e is een mengelmoesje van boeddhistische en christelijke leer- en kledingstukken. Daarom noem ik het weleens christenboeddhisme of, in het geval van zen, christenzen. Iemand die een vorm van christenboeddhisme aanhangt heet dan een christenboeddhist of een zenchristen.
De vermenging van religieuze tradities is niet te vermijden. Het verstand maakt overal een potje van, ratatouille, niets verknoeien, alle smaken door elkaar. Gelukkig heeft een agnost als ik geen zuiverheidsideaal en geen leer om te zuiveren of voor onzuivere invloeden te behoeden.
Toch kan het voor leer- en volgelingen geen kwaad om zich af te vragen waar de voorkeuren, dogma’s en praktijken van hun leraar vandaan komen. Ook als het om geestelijk voedsel gaat: eerst de bijsluiter lezen. Weet wat je eet.
Bindmiddelen, vulmiddelen en conserveermiddelen hebben weliswaar weinig voedingswaarde maar daarom zijn ze nog niet onschadelijk. Als je al niet mummificeert raak je wel verstopt. Dan kan zelfs een schijtstok geen soelaas bieden: hersenen hebben geen gat.
Ook God is niet voor één gat te vangen, heeft de geschiedenis bewezen. Hij wisselt net zo makkelijk van naam als van gewaad. Vandaar mijn vraag: waar geloof je nu eigenlijk in?
Avalokiteshvara, is dat soms een avatar van Maria?
Groot mededogen, is dat een alias van barmhartigheid?
Namu Amida Butsu, is dat in de naam van de Vader?
Metta, is dat Sanskriet voor naastenliefde?
Heten de tien geboden nu de tien leefregels?
Is juist spreken hetzelfde als niet vloeken?
Is juist handelen hetzelfde als niet zondigen?
Is mediteren het nieuwe bidden of contempleren?
Is de sangha het nieuwe seminarie?
Is de zendo de nieuwe kerk?
Is nirwana de nieuwe hemel?
Is er eeuwig leven na de laatste wedergeboorte?
Was Sid een mens of is de Verhevene God?