De inwijdingsceremonie van Heer Ram Lalla in de Ram Janmobhoomi Mandir in Ayodhya, India, zal vanaf 16 januari zeven dagen duren. Op 16 januari zal de door de tempel trust aangestelde gastheer de verzoeningsceremonie uitvoeren. Het ‘Dashvidh’ bad, Vishnu aanbidding en het offeren van koe zal worden gehouden aan de oevers van de Saryu rivier.
Een dag later zal een processie met het beeld van Ram Lalla Ayodhya bereiken. Toegewijden die Saryu water dragen in Mangal Kalash zullen de Ram Janmabhoomi tempel bereiken. Op 18 januari beginnen de formele rituelen met de Ganesh Ambika puja, Varun puja, Matrika puja, Brahmin Varan en Vastu Puja. Op 19 januari wordt het heilige vuur aangestoken, gevolgd door de oprichting van ‘Navagraha’ en een ‘havan’ (heilig ritueel rond het vuur).
Het sanctum sanctorum van de Ram Janmabhoomi tempel zal op 20 januari worden gewassen met Saryu water, waarna de Vaastu Shanti en ‘Annadhivas’ rituelen zullen plaatsvinden. Op 21 januari wordt het Ram Lalla beeld in 125 urnen gewassen en uiteindelijk te ruste gelegd. Op de laatste dag, 22 januari, zal de godheid van Ram Lala na de ochtend puja in de namiddag ingewijd worden in ‘Mrigashira Nakshatra’.
Aan het lange wachten van 450 jaar is een einde gekomen en de grootse Ram Tempel waar vele generaties Indiërs van hadden gedroomd is voltooid.
Ujukarin zegt
Soms zijn groepen mensen niet te stuiten in ‘revisionisme’. Die in 1992 verwoeste moskee was 450 jaar geleden gebouwd op de plek van een Hindoe-tempel ja, want de (moslim) Mughals beheersten toen dat deel van India.
De redenering van de huidige hindoes lijkt opvallend veel op die welke gebruikt worden in
* Midden-Oosten. Niet alleen wie nu het meeste recht zou hebben bepaalde delen van Israel/Palestina te bewonen, maar ook binnen andere landen zoals pakweg Libanon of Syrie of Irak
* Oost-Europa, denk aan de Krim
Boeddhistisch advies hier is altijd de-polariseren, de extremen vermijden, en kijken naar de mensen die er NU wonen en wat die nodig hebben. Slopen van gebedshuizen omdat ze van ‘hen en niet van ons’ zijn zou dan niet gewenst moeten zijn…
Met gevouwen handen,
Henk Molenaar zegt
Ach ja, erg opmerkelijk dat de moslims pal naast de golden tempel (hindu) in Varanasi en direct naast de maha bodhi tempel (buddhist) in Bodhgaya een 5 keer per dag schreeuwende moskee plaatsen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van agressieve moslim indoctrinatie in India. Het lijkt dat door boeddhisten alles maar blind getolereerd moet worden. Allah is de enige.
Joop Ha Hoek zegt
Wat zou het mooi zijn als er naast een Hindoetempel ook een Islamitische moskee in gebruik is. Of dat die ruimte door beoefenaars van beide religies in gebruik is. En over schreeuwen gesproken: ik heb jarenlang in de erg dichte omgeving van kerken gewoond die de gewoonten hadden om met name op de zondag hun klokken lang te laten luiden om gelovigen naar de kerk te lokken en ik in bed lag te schudden en mijn humeur werd verziekt. Ben je wel eens in Birma geweest waar zogenoemde boeddhisten 800.000 Rohingya uit hun dorpen verdreven, kinderen en vrouwen afslachtten. Die zogenoemde boeddhisten tolereren helemaal niks.
Joost zegt
Je zegt het al Joop,( zogenoemde boeddhisten) deze mensen zijn geen boeddhisten..Dus een slechte vergelijking denk ik.
Ujukarin zegt
Sorry Henk, jammer dat je geheel de plank misslaat omtrent van wat ‘boeddhisten’ zouden moeten doen. Sterker nog, redeneringen zoals de jouwe vergroten dat ‘hen versus ons’ gevoel, met als extreme vorm anti-moslim of anti-christen discriminatie zoals in o.a. Myanmar en Sri Lanka onder het valse label van ‘boeddhisme’ voorkomt (dank voor het bijspringen, JoopHa).
Ik zou aan te raden terug te gaan naar wat basisprincipes. Zoals je richten op het ideaal van Arya (edel mens), niet groepsdier (Bala of Putujanna). Door boeddhisten als een groep Bala’s, ‘schapen’ in de volksmond, te gaan behandelen maak je alleen maar tegenstellingen en polarisatie met allerlei anderen door jou geobserveerde groepen, zoals andere religies. En de echte boeddhist gaat dus verbinden, niet polariseren, en contact leggen met iedereen die nu in pakweg Nederland woont en kijken waar je gemeenschappelijke waarden hebt. Dat leidt uiteindelijk tot harmonie inplaats van geschreeuw; en tot mensen ‘losweken’ uit hun enge interpretaties van de eigen religie en erkennen dat ons veel meer verbindt dan dat dingen ons scheiden.
Met gevouwen handen,