• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus soetra (47) – alomvattende deugd

Over de Lotus soetra (47) – alomvattende deugd

20 november 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Ik ben aan het einde van de soetra gekomen. Hierna nog alleen nog de ‘epiloog’: de soetra van meditatie over de Bodhisattva met de Alomvattende Deugd. Maar eerst:

Alomvattende Deugd

Het begrip ‘alomvattend’ omvat alles en dat is meer dan veel. Deugd kun je omschrijven als de positieve grondhouding van waaruit je een ethisch leven kunt leiden. Ethisch betekent dan weer dat je kritisch hebt nagedacht over de vraag of iets wel of niet juist is. De bodhisattva met de alomvattende deugd is dan ook de bodhisattva die verdomd goed heeft nagedacht over wat juist is om te doen en te laten in relatie met alles! Deze bodhisattva is daarom niets meer of minder dan de verpersoonlijking van de Eeuwige Boeddha op gebied van ethisch verantwoord handelen; zoals bodhisattva Manjoesri in het boeddhisme de verpersoonlijking is van de wijsheid. In de Griekse mythologie verpersoonlijkt Arete van Cyrene de deugd, en is Pallas Athene de godin van de wijsheid. Athene heette bij de Romeinen trouwens Minerva. Ik zou nog even door kunnen gaan met verpersoonlijkingen van deugd en wijsheid maar dat laat ik maar achterwege, om het kort te houden. Zoek anders maar op: Snotra, Kvasir, Lakshmi, Ganesha, Chons, Thoth. En vele anderen.

In de Lotus-soetra staat dat er vier voorwaarden zijn waaraan een beetje boeddhist zich dient te houden om een deugdzaam leven te leiden. Het zijn – zeg maar – voorwaarden sine qua non. Dat betekent dat je jezelf onmogelijk een serieuze boeddhist kunt vinden zonder aan deze te voorwaarden te voldoen:

  1. Je realiseert je ieder moment dat het de Eeuwige Boeddha is die jou doet leven.
  2. Je bent er voortdurend op gericht het juiste te doen en te laten.
  3. Je bent en blijft voortdurend in verbinding met een gemeenschap van mensen die trouw zijn aan bovenstaande twee punten en het volgende punt.
  4. Je stelt jouw doen en laten ten dienste van anderen.

Let wel, dit staat in een geschrift dat inmiddels een paar duizend jaar oud is. En het is de Bodhisattva met de Alomvattende Deugd die dit voorleeft. Het is onwaarschijnlijk dat er op dit moment zo iemand op aarde rondloopt. Dat is evenwel ook niet wat je dient te – of zelfs maar mag – verwachten. Als er één persoon is die dit vandaag, hier en nu, als opdracht heeft om het waar te maken, dan ben jij dat: lezer van het Boeddhistisch Dagblad. Ik ook, als schrijver van dit stukje. Over jou kan ik niks zeggen, over mezelf wil ik wel wat kwijt:

Realiseer ik mij op ieder moment dat het de Eeuwige Boeddha is die mij doet leven? Ehhh… ik doe mijn best, maar denk er echt niet ieder ogenblik van de dag aan. Soms ben ik bezig met een boodschappenlijstje, met mijn agenda of met wat er in de programmering van een TV of radiozender staat. En als ik aan het klaverjassen ben denk ik steeds welke kaart ik bij moet leggen. Dus nee… niet ieder moment. Daar staat tegenover dat –  als je mij ernaar zou vragen (en dat doet zelden iemand) – ik zeer waarschijnlijk zonder aarzelen zou antwoorden: God. Daarmee bedoel ik de Eeuwige Boeddha, want ik ervaar geen enkel verschil tussen die twee begrippen. Als iemand daar op zou afknappen, is dat niet mijn probleem, vind ik. What is in a word?

Ben ik er voortdurend op gericht om het juiste te doen of te laten? Welnee! Ik rotzooi soms maar wat aan, om eerlijk te zijn, zonder mij voortdurend af te vragen of dat goed is of niet.

Dat komt eenvoudig doordat ik mijzelf onder het afwassen, ramen lappen, hondje uitlaten, wasmachine aanzetten of uitzetten en was ophangen zelden (zeg maar nooit) druk loop te maken over wat daar de ethische consequenties van zijn. En dat geldt voor verschrikkelijk veel dagelijkse activiteiten. Ik houd me dan meer aan de zen-richtlijn: als je afwast, dan was je af. Als je ramen lapt, dan lap je de ramen. Enzovoorts. Dus, doe wat je doet en doe dat goed. Dat is het dan.

Ben en blijf ik dan voortdurend in verbinding met een gemeenschap van mensen die trouw zijn aan …? Dat hangt er maar vanaf hoe je zo’n gemeenschap voor je ziet. Een sangha van louter boeddhisten? Nee. Ben ik geen lid van. En van andere gemeenschappen met speciale regels en zo? Ook niet. Ik heb het in mijn leven wel geprobeerd hoor, ergens bij te (willen) horen, maar ik was of te jong, of te oud, of te weinig dit dan wel te veel dat en soms waren er wat bezwaren tegen zus of voelde men te weinig enthousiasme voor zo. Kortom: ik ben een loslopende pelgrim geworden die niet bij een of ander select clubje hoort. Toch voel ik mij diep en diep verbonden met de grote anonieme gemeenschap van mensen over de hele wereld die het beste voor hebben met alles wat leeft. Dat woordje ‘hebben’ slaat op mensen, niet op ‘gemeenschap’, want het een is meervoud, het andere enkelvoud. De gemeenschap waar ik voel deel van uit te maken bestaat uit een groep lieden die elkaar vaak helemaal niet kennen! Ze betalen ook geen contributie, en ze hebben geen voorzitter of leider of hoe je zo iemand ook kunt noemen. Niks daarvan. Ik ben gewoon ongeregistreerd lid van een zootje ongeregeld en ben zonder ballotage toegetreden.

Stel ik mijn doen en laten ten dienste van anderen? Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik soms heel eigenwijs ben en ook wel eens ten dienste van mezelf handel. Heb uw naaste lief gelijk uzelf… toch? Hoe kun je werkelijk een ander liefhebben en werkelijk om een ander geven, wanneer je jezelf niet liefhebt en niets om jezelf geeft? Kortom, ik hoop dat ik mijn doen en laten ten dienste van anderen heb gesteld, zonder mijzelf te verloochenen, maar ik laat het graag aan anderen om daar een mening over te hebben. Wat ik ervaar is dat de meningen nogal verdeeld zijn. Dat ligt – meen ik – vooral aan de ideeën die her en der heersen over wat iemand dient te verstaan onder ‘ten dienste van’. Ik kan lang niet met alle ideeën meegaan.

Hierna nog een of twee afleveringen over het derde deel van de drievoudige Lotus-soetra: de soetra van de meditatie over de Bodhisattva met de Alomvattende Deugd.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Bodhisattva met de Alomvattende Deugd, eeuwige boeddha, Heb uw naaste lief gelijk uzelf

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
  2. Over de Lotus-soetra (33): Wat is de Tathagata
  3. Over de Lotus-soetra (35): Door het dal van de schaduw des doods
  4. Dharmapelgrim – over Afspraken, Magie en Illusie (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.