• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

5 september 2013 door de redactie

Paula KuitenbrouwerPaula Kuitenbrouwer (49) –boeddhist zonder leraar en sangha-  tekent en schildert uit de vrije hand voornamelijk de natuur. Haar ideeën en composities zijn daardoor digitaal-vrije kunststukjes en doen verslag van haar natuurbelevingen.

Elke tekening of schilderij is een klein verhaal of getuigt van een verstild moment in Paula’s leven.
Zij noemt haar tekeningen ‘Mindful Drawings’ omdat ze tijdens het tekenen vaak een meditatieve staat ervaart die tijd- en egoloos is. ‘In de Oudheid had ik gezegd dat de muzen, de godinnen van kunst in de Griekse mythologie, mij inspiratie influisterden, maar in deze tijd heet dat mindfulness’.

Paula heeft jaren met haar familie in het buitenland gewoond. In Korea woonde ze naast een boeddhistische tempel. In de vroege ochtend hoorde zij de monniken chanten. Tijdens haar bezoeken, met haar jonge dochter, aan de prachtige tempeltuinen, ervoer zij een bepaalde concentratie en schoonheid die ze in haar tekeningen probeert te tonen.

‘Ik  heb een dochter van twaalf jaar, ze is in Korea geboren. Met haar wandelde ik door de tempeltuinen. Ik moest altijd wel snel weg voordat om zes uur ’s middags de zware gong werd geluid, want daarvan ging mijn baby huilen. Die gong kon je in de gehele wijk horen.

Tempel Zuid-KoreaIn Korea viel het wonen nabij een boeddhistische tempel samen met het lezen van Sarah Napthali. Terwijl mijn baby in mijn armen sliep, las ik Napfthali’s ‘Buddhism for Mothers’. Bij de London Buddhist Society volgde ik de Correspondence Course. Mijn gezin was jaren lid van deze society. Korea was niet mijn eerste ontmoeting met het boeddhisme. Als tiener las ik boeken over oosterse wijsheid. Ik las ook over het boeddhisme, maar dat viel niet mee. Dankzij Jack Kornfield, Thich Nhat Hah, Robert Thruman, Matthieus Ricard en bijvoorbeeld de Australische Sarah Napthali, zijn boeddhistische teksten en interpretaties veel toegankelijker geworden.’

Ik geef full time thuisonderwijs aan mijn dochter.  Thuisonderwijs is onderwijs van ouders aan hun kinderen. Er is dus geen schoolgang, alhoewel de meeste thuisonderwijsleerlingen op een een of andere manier online een curriculum, leerplan of opleiding volgen. Ik denk dat ik de enige of een van de weinige thuisonderwijsouders ben die zich heeft beroepen op de boeddhistische richting. De meeste thuisonderwijsouders geven katholiek, christelijk of holistisch thuisonderwijs. Thuisonderwijs mag je in Nederland geven als je in een straal van (pakweg) vijfendertig kilometer geen school van je (religieuze) richting kunt vinden.

Staatssecretaris Dekker is van plan thuisonderwijs te verbieden. Het is dus waarschijnlijk ons laatste jaar thuisonderwijs. Geen ramp, maar ik had toch graag gezien dat het een vrije keuze was zoals in Belgie (huisonderwijs)  en Engeland (home education) waar thuisonderwijs toegestaan is zonder beroep te doen op religieuze richting.

Paula KuitenbrouwerIn 2004 las ik in ‘How to teach Buddhism to Children’ van Dr. Helmuth Klar. Het werd mij duidelijk dat onderwijs en opvoeding niet strikt van elkaar te scheiden zijn. In ons thuisonderwijs klinkt boeddhisme zeker door. Bij economie discussiëren we over ‘greed’ en bij Environmental Studies over ‘Right Livelihood’. Overigens is het niet de bedoeling om van mijn dochter een boeddhiste te maken. Ze is vrij haar eigen weg te gaan. We vieren Buddha’s geboortedag (Vesak) op een vrolijke wijze zoals wij dat in Zuid-Korea hebben gevierd en hebben een mooie rij educatieve boeddhistische kinder-en tiener-boeken.

Ik heb aan de universiteit van Utrecht en Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd en jaren rondgelopen met het plan een wijsgerige praktijk te beginnen. Omdat mijn gezin vaak in het buitenland woonachtig was, schoof ik dat plan steeds voor mij uit. De deur staat inmiddels open voor ‘Een Gesprek en een Kop Thee’ (Van Vrouw tot Vrouw), waarin ik aandachtig luister naar wat iemand met mij wil bespreken. Ik reik dan een wijsgerig of boeddhistisch perspectief aan. Ik heb lang geaarzeld of er behoefte is aan zo’n praktijk. Sociale media en het drukke leefwijze maakt mensen eenzamer. Men deelt van alles met elkaar digitaal, maar heeft bijna geen tijd om naar elkaar te luisteren.

Paula KuitenbrouwerIk teken en schilder ik vooral in het weekeinde. Ik kan niet op vaste tijden tekenen of schilderen, want het vereist inspiratie en meditatie om geconcentreerd te werken. De geest moet leeg en open zijn. Het gaat om de ruimte die ontstaat voor iets fraaiers dan jezelf. Ik moet mijn werk signeren in verband met copyright, maar liever werk ik als een schilder in de Middeleeuwen. Deze ondertekende zijn schilderij niet omdat inspiratie afkomstig was van God. Ik noem daarom mijn tekeningen Mindful Drawing. Inspiratie ontstaan daar waar het ego even opzij gezet wordt, althans zo gaat dat bij mij.’

Het liefst laat Paula anderen aan het woord over haar werk. ‘Dat komt omdat ik ervaar dat mijn werken niet uitsluitend door mijzelf tot stand komen. Allereerst waren daar mijn docenten. Ik ervaar grote steun van mijn man, dochter, familie en vrienden. En laat ik vooral niet alle vogels, vlinders en planten vergeten die op mijn pad zijn gekomen en ‘model’ hebben gestaan.’

Werk van Paula Kuitenbrouwer.

Dit is aflevering drie in onze serie De Werkplaats. Klik voor andere afleveringen op de knop ‘de werkplaats’.

 

 

Categorie: De werkplaats Tags: Helmuth Klar, Kornfield, London Buddhist Society, Paula Kuitenbrouwer, thuisonderwijs

Lees ook:

  1. De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cissy Suijkerbuijk zegt

    5 september 2013 om 21:28

    Hallo Paula,

    Wat inspirerend wat je hier schrijft, je ziet het gewoon voor je hoe je in Korea met je dochter door de tempeltuin wandelt, het ‘zingen’ van de monniken en de rust die dat geeft. Het moet een bijzondere tijd zijn geweest. Dank dat je anderen in die rust wilt laten delen! Lieve groeten uit Rosmalen!

  2. Jamie Dedes zegt

    10 september 2013 om 17:17

    Congratulations to Paula and to this magazine for its wisdom in featuring Paula. She’s a multitalented woman with a great heart. Bravo!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.