• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (43): Shapeshifter

Over de Lotus-soetra (43): Shapeshifter

23 oktober 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We naderen het einde van de soetra, maar zijn nog niet aan het einde. Deze keer:

Shapeshifter

De Lotus-soetra wijdt een heel hoofdstuk aan de bodhisattva met de heerlijke stem. Deze bodhisattva verblijft in een heerlijk domein waar de christelijke hemel een beetje armoedig bij afsteekt. Tenminste, wanneer je afgaat op de omschrijving ervan. Om een lang verhaal kort te maken: deze bodhisattva is een shapeshifter. Hij kan iedere gedaante aannemen die nodig is om anderen op het juiste pad te brengen. Menig Nederlander gelooft dat  shapeshifters kwaadaardig zijn omdat ze vooral willen verwarren, misleiden en onschuldigen in de val willen lokken, maar de bodhisattvan met de heerlijke stem is buitencategorie nobel.

Hij verschijnt voor ieder persoon op de meest passende wijze om hem of haar (of die dan wel hen of iets anders) op het juiste – hoogstwaarschijnlijk ook het enige rechte – pad te wijzen. Voor de een zal hij daarom als CEO van een multinational verschijnen, voor de ander als vertegenwoordiger van een NGO en voor de volgende als schoonmaakster, matrone of callgirl. Verzin het maar, alles is mogelijk. Dit betekent dat je nooit kunt zeggen of en wanneer je hem hebt ontmoet of gaat ontmoeten, want het enige dat telt is de boodschap die hij brengt. De boodschap komt overeen met de leer van de boeddha, zoals vervat in de Lotus-soetra. Let wel: dat de boodschap overeenkomt met die leer, wil niet zeggen dat het in dezelfde woorden wordt gepresenteerd. Als dat het geval zou zijn, komt de boodschap bij de meeste Nederlanders niet aan. Denk ik. Ik neem aan dat de bodhisattva met de heerlijke stem hier te lande zal kiezen voor een niet mis te verstane boodschap in de streektaal. Hier in Groningen (waar ik de laatste jaren woon) zou dat bijvoorbeeld klinken als: “Nait soezen, moar deurbroezen (= niet zeuren maar doorpakken)”.

Dat de bodhisattva met de heerlijke stem uit zijn heerlijke domein afdaalt naar ons tranendal waarin wij mensen als nietige, zwakke en snel verouderende wezens rondstrompelen, betekent dat het bijzonder waardevol is dat wij hier ons stinkende best doen om het juiste te doen. Dat valt namelijk niet mee. In een heerlijk domein waar alles tot in perfectie op orde is, is ‘het juiste doen’ gewoon de standaard. Ik geef een voorbeeld: ‘Komt iemand bij de poort van het heerlijke domein om daar binnengelaten te worden. Vraagt de poortwachter: “Waarom denk jij dat je binnen mag komen?” Zegt de kandidaat: “Ik heb nog nooit iemand kwaad gedaan”. Vervolgens krijgt hij de vraag: “Ben jij dan in staat om iemand kwaad te doen?” De kandidaat antwoord trots: “Nee. Ik kan het niet eens!” Tot zijn verbijstering wordt hij niet in het heerlijke domein toegelaten maar naar ons tranendal verwezen met de opdracht: “Ga naar de wereldse werkelijkheid. Leer anderen kwaad te doen. Als je het kunt, en vervolgens niet doet, kom dan maar een keer terug.”  Met andere woorden: als je niet kunt liegen dat het gedrukt staat; niet in staat bent iemand in elkaar te rossen; niet kunt stelen, bedriegen, of hoe dan ook niets verkeerds kunt doen, dan stelt het bitter weinig voor wanneer je beweert altijd de waarheid te spreken, nooit iemand te slaan, nooit te stelen, nooit iemand voor de gek te houden en ga zo maar door. Dat is punt een. Punt twee is dat je waarschijnlijk weinig zelfkennis bezit. Ga daar dan eerst aan werken, voor je je op de borst slaat en trots roept dat je een goed mens bent.

Het hele verhaal van de bodhisattva met de heerlijke stem, zoals in de Lotus-soetra beschreven, leert dat iets pas werkelijk waarde heeft wanneer ‘het juiste doen’ voortkomt uit bewuste keuzen, gemaakt onder allesbehalve ideale omstandigheden. En het is een misvatting te denken dat ‘het juiste doen’ bestaat uit grootse daden die uitsluitend zijn voorbehouden aan lieden in gunstige omstandigheden. Onzin! Wanneer je een keer vriendelijk glimlacht tegen een wildvreemde toevallige passant, doe je al een keer precies het juiste. Ga je niet afvragen of die ander jouw glimlach wel verdient, want daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat jij vriendelijkheid in de wereld brengt, ongeacht wie daarvan iets meekrijgt. Het is niet moeilijk om vriendelijk en aardig te zijn tegen mensen die vriendelijk en aardig zijn tegen jou, of om te houden van mensen die van jou houden. Het vraagt inzicht om ondanks alles vriendelijk en aardig te zijn tegen – of zelfs te houden van mensen die onverschillig, dan wel overduidelijk negatief of zelfs vijandig  tegenover jou staan. Vergelijk: (Mattheüs 5, 43-48 // Lucas 6, 27-35). Welk inzicht? Het inzicht dat jij en die ander wezenlijk niet van elkaar verschillen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: bodhisattva met de heerlijke stem, Lotus, Shapeshifter

Lees ook:

  1. Ode aan de Lotus Sutra
  2. Hoe knip je de verlichting aan? (1) – geen woorden-meer
  3. Over de Lotus-soetra (28): Blij en ongedwongen (1)
  4. Over de Lotus-soetra (35): Door het dal van de schaduw des doods

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.