• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Marjan Slob –  ‘Laten we de realiteit liefhebben’

Marjan Slob –  ‘Laten we de realiteit liefhebben’

22 september 2023 door gastauteur

‘Reality is all we have to love.’ Aldus haalde filosoof Marjan Slob haar favoriete schrijver John Berger aan tijdens haar gastrede op de Opening van het Academisch Jaar van de Universiteit voor Humanistiek. De Denker des Vaderlands ging in op de klassieke filosofische vraag hoe we goed kunnen leven in een tijd waarin zoveel grote problemen op ons afkomen.

Hoe houd je je als denkend én voelend mens staande in deze wereld? Dat is een hele zoektocht, erkende keynote spreker Marjan Slob. Een duidelijk antwoord gaan we niet vinden. Wat we wel kunnen doen vanuit de filosofie van levenskunst, is kijken naar de manier waarop we op deze vraag reageren. Twee typen reacties komen vaak voor: de ene vat ze samen als zelfgenoegzaamheid, de andere als zelfhaat. Geen van beide gaat ons echt helpen, want in beide gevallen kom je los te staan van de realiteit.

Bij zelfgenoegzaamheid gaan mensen er van uit dat ze het goede en geluk in zichzelf kunnen vinden. We kunnen ons volledig storten in de wellness beweging, of wel geloven dat de technologie met oplossingen zal komen. Hierin zit ook een hang naar het sentimentele, zo beschrijft Marjan Slob. “Denk aan rijke supersterren die vol enthousiasme elders in de wereld kinderen, dieren of bedreigde diersoorten gaan redden.” Ook dat heeft volgens de Nigeriaanse schrijver en kunstenaar Teju Cole niets te maken met de werkelijkheid. Je bent niet echt verbonden. Je maakt jezelf te belangrijk.

Je maakt jezelf ook te groot als je juist een reactie hebt naar de andere kant toe, vervolgde Marjan. We maken deel uit van een levend en vibrerend web. Dat web van het bestaan heeft ook pijnlijke kanten. Veel mensen worstelen met het gevoel dat ze tot een groep behoren die dat web beschadigt. Ze vervallen in zelfhaat en schuldgevoel. Maar je kunt niet verantwoordelijk zijn voor alles. “Wie leeft, maakt vuile handen.”

Marjan Slob ging verder in op wat goed leven dan wel van ons vraagt, en hoe een humanistische universiteit daarbij kan helpen. “Wij mensen zijn toch bijzondere wezens. We kunnen naar onszelf kijken, afstand nemen, en kijken naar de plek die we in het grotere geheel innemen. We hebben voorstellingsvermogen, en kunnen ons gericht bewegen naar een wereld die zou kunnen zijn.” De werkelijkheid liefhebben, daar komt ze op uit. “Het gaat om het vormgeven van een narratief met een lonkende toekomst, waarin we niet sentimenteel zijn, maar onszelf ook niet haten. Waarin we frustratie en frictie toestaan (niet sentimenteel zijn), maar ook de hoop zien (niet vreugdeloos worden).”

Bron Universiteit voor Humanistiek. Lees meer over de Opening, en download de bijdragen.
https://www.uvh.nl/actueel/nieuws/marjan-slob-op-opening-van-het-academisch-jaar-laten-we-de-realiteit-liefhebben?mailing=tpivarkBsHowOlaPmmiGhqiG&member=noivarkBsHowOlaPmmiG

Categorie: Geluk, Nieuws Tags: goed leven, haat, Marjan Slob, werkelijkheid liefhebben, wie leeft maakt vuile handen, zelfgenoegzaamheid

Lees ook:

  1. Shit happens- maar kan vaak ook worden voorkomen
  2. Angst in Sri Lanka – monnik Sri Gnanarathana Thero roept op tot steniging van moslims
  3. Bangladesh – oproep boeddhisten om meer bescherming voor religieuze minderheden
  4. ‘Tibetanen haten bezettingsmacht China na zeventig jaar bezetting’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob de Klerk zegt

    24 september 2023 om 08:33

    “Reality is all we have to love”: een mooi uitgangspunt voor de opening van een academisch jaar.
    Zouden John Berger en Marjan Slob hetzelfde bedoelen met ‘reality’?
    Marjan schrijft ook dat we deel uitmaken van ‘een levend en vibrerend web’.
    Is die ‘reality’ dan wel kenbaar? Wat maakt het web levend en wat laat het vibreren en wie neemt dat waar?
    Het gaat – als ik het goed begrijp – om een persoonlijke ‘reality’, één die dus jij alleen kent.
    Daar hoort mijns inziens geen toekomst bij; met een narratief dat hoop biedt ligt sentimentaliteit op de loer, en ja, om de werkelijkheid nu te kunnen liefhebben zou je niet toch niet moeten vluchten naar een toekomst.
    De werkelijkheid doet zich alleen vandaag (nu) voor, een wereld die zou kúnnen zijn is hier niet.
    Wie daarover niet ‘prekerig’ wil worden kan zijn waarden dus beter leven i.p.v. verwoorden.
    Einde van de preek!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.