China heeft een ambitieus plan onthuld voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn langs de Line of Actual Control (LAC) en door de met India betwiste regio Aksai Chin.
Volgens een nieuw spoorwegplan van de regering van de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) zal het spoorwegplan op middellange tot lange termijn het TAR-spoorwegnet helpen uitbreiden van de huidige 1.400 km tot 4.000 km in 2025. Het project zal nieuwe routes omvatten die doorlopen tot aan China’s grenzen met India en Nepal.
In India maakt men zich ernstig zorgen dat, nu het spoorwegnet naar en binnen Tibet zich uitbreidt en de spoorlijnen binnenkort de LAC zullen bereiken, Peking zich aangemoedigd zal voelen om zijn militaire spieren resoluter te gebruiken om de grens met India eenzijdig te wijzigen.
Zelfs de Tibetanen vrezen dat meer spoorlijnen naar Tibet de plundering van natuurlijke hulpbronnen door Peking zullen vergemakkelijken. De grotere toestroom van Han-Chinese migranten en toeristen naar Tibet zal naar verwachting ook verdere gevolgen hebben voor de plaatselijke demografie en cultuur, die reeds worden bedreigd door China’s decennialange ‘ontzuiling’-beleid.
India is bezorgd over de strategische motieven die ten grondslag liggen aan China’s aanleg en uitbreiding van spoorlijnen langs de grensregio. Chinese analisten hebben openlijk bepleit dat in geval van een oorlog met India de spoorlijn zal helpen strategische materialen te leveren aan de betwiste Chinees-Indische grens. De afgelopen jaren heeft Peking aanzienlijke middelen uitgetrokken voor de aanleg van de verbindingsinfrastructuur die de grensstad met de rest van China verbindt.
H.Molenaar zegt
Ja India is een beetje langzaam van begrip en niet zo sterk in de uitvoering. Ze hadden voordat China het deed Tibet moeten innemen ipv ze later asiel te verschaffen. Traagheid en onverschilligheid, nu ook weer, en daarna ach en wee klagen maar zelf niets doen.