Vanmiddag hebben tien jongeren bij de Nachtwacht in het Rijksmuseum in Amsterdam actie gevoerd voor het klimaat. Onder het motto ‘Er is géén kunst op een ondergelopen planeet’ hielden zij een replica van Rembrandts beroemde schilderij omhoog, waarin de nachtwacht onder water staat. Ook droegen zij T-shirts met onderwaterversies van andere bekende schilderijen. Met hun actie vragen de jongeren aandacht voor de gevolgen van de klimaatcrisis en eisen ze dat het Rijksmuseum zich niet langer laat sponsoren door fossiele bedrijven als KLM. De jongeren zijn door de bewaking van het museum naar buiten begeleid.
Veel ouders en grootouders van de jongeren waren aanwezig om hen te steunen in hun protest. Tijdens de actie sprak Yara (19) de bezoekers van het museum toe: ‘De wetenschap is duidelijk, we ontkomen er niet meer aan: de aarde warmt op, de zeespiegel stijgt en het weer wordt extremer en extremer. Dat dit te danken is aan de fossiele industrie is overduidelijk, een industrie waardoor het Rijksmuseum zich nog steeds laat sponsoren.’ De jongeren eisen dat het Rijksmuseum de banden met de fossiele industrie doorbreekt. Op dit moment werkt het Rijksmuseum o.a. samen met KLM. Ook wordt het Rijksmuseum gesponsord door de ING, een bedrijf dat nog steeds jaarlijks miljarden in de fossiele industrie steekt.
Met hun actie willen de jongeren de logica van ‘winst boven mensen’ doorbreken. Ze plaatsen zichzelf nadrukkelijk niet tegenover de kunstsector, maar naast kunstenaars. Woordvoerder Maud (17): ‘Wij stellen ons een wereld voor waar kunst, verbinding, en samenwerking in de plaats komen van individualisme en economische groei. Wij willen, samen met kunstenaars, machtsstructuren uitdagen waarin geld altijd wint.’
XR Jongeren is de jongerengemeenschap van Extinction Rebellion (XR). Met creatieve acties, die soms het randje van de wet opzoeken of overgaan, strijdt XR Jongeren voor klimaatrechtvaardigheid.