• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Op een geit voelt hij zich veilig

Op een geit voelt hij zich veilig

16 februari 2023 door Arjen Hilhorst

Een tijdje geleden dook er een onverwachte video op van een individu in een onverwachte positie bij een zeer onverwachte groep. Allemaal nogal onverwacht dus. Ik ben, zo ver ik weet, één van de weinige die het materiaal heeft gezien.

Laten we het individu simpelweg ‘aap’ noemen en de groep in kwestie ‘geiten’. Zie dit niet als een poging om de aap en de geiten weg te zetten op kwalificerende wijze. Wat de aap betreft is het meer een generalisatie. Een schreeuwlelijk die zijn tanden laat zien als hij bang is, kunnen we benoemen als aap. En de geiten, ach, dat zijn ook geiten, dus waarom zou ik ze niet zo noemen.

De reden dat ik de aap niet bij naam noem is dat de maatschappij op dit moment erg gevoelig is. Nu vlak voor de verkiezingen is het land nog gevoeliger. De behoefte om te reageren is dan zo mogelijk nog groter. Ik weet inmiddels hoe dat gaat: mensen die de aap liefhebben sturen mij een enorme lading dreigmail waarbij ze zo ver gaan dat ze de namen van mijn kinderen benoemen. Laten we die mensen voor het gemak ‘dierenliefhebbers’ noemen. Overigens heb ik, interessant genoeg, helemaal geen last van geiten die mij mailen.

Goed, die video dus. Op het beeldmateriaal is duidelijk te zien hoe de aap geiten ‘pakt’. Het is een hele kudde geiten en het maakt voor de aap niet uit welke hij pakt. De beelden laten zien hoe een trauma op de meest dramatische manier kan doorwerken. Het zijn schokkende beelden.

Bij het zien van de video moest ik aan alle politici en hun medestanders denken die groepen ‘pakken’. Of dat ‘pakken’ nu figuurlijk is of letterlijk, zoals in de video, volgens mij is het hetzelfde. Ze springen er bovenop om een gevoel van veiligheid te creëren.

De video toont eigenlijk aan waar het om draait: als je iemand zo stevig moet ‘pakken’, als je je zo onveilig voelt, dan zit er een behoorlijk trauma onder.

Vervolgens wordt het heel aandoenlijk als je aan al die mensen denkt die groepen ‘pakken’. Welke trauma’s zitten hier allemaal onder vraag ik me af.

Daarmee kom ik bij de reden van het schrijven van dit stuk. Ik wil zoveel mogelijk mensen laten beseffen dat er hier sprake is van pure pijn. Er wordt over het algemeen niet heel goed gereageerd op die pijn. Ik zie de agressie, haat en cynisme jegens mensen als Trump, Wilders, Le Pen en de mensen die hen liefhebben. Dat verdienen ze niet. Het zijn stuk voor stuk lopende open wonden die alle zorg nodig hebben die we kunnen geven. Dat zal niet makkelijk zijn, want om bijvoorbeeld zo’n aap en de dierenliefhebbers de mogelijkheid te bieden om hun angsten los te laten, dient iemand op zijn beurt eigen angsten los te laten. Ik besef me dat dit niet makkelijk is. Vooral voor de geiten. Ze zien en voelen de aap groter en groter worden. Dat is zwaar, een enorme aap op je rug. Maar ook die geiten wil ik verzoeken om niet te reageren en de aap los te laten.

Ik heb een kopietje van de video. De afgelopen maanden heb ik getwijfeld of ik het beeldmateriaal moet delen. De emoties lopen met de kijker weg. Ook kan ik me voorstellen dat de aap er niet onverdeeld gelukkig mee is. Al schrijvende besef ik me echter dat ik mijn woorden onvoldoende kracht kan geven. Ik moet het laten zien. In de hoop dat het lijden van al die apen die een groep uitzoeken om zich aan vast te klampen voor eens en altijd zichtbaar wordt. Zodat we de compassie in onszelf kunnen vinden en onze eigen pijn los kunnen laten. Zo gunnen we de aap ook de rust om tot loslaten te komen en op eigen benen te staan. Die ene aap in de video slachtoffer ik voor het grote goed. Het spijt me!

Hier is een link naar de video. Video Geitenpakker

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: Aap, geit, groepen, politici, verkiezingen

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  2. Het jaar 2019 – dag 79 – indringers
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  4. Terugblik verkiezingen 2017 – Op een geit voelt hij zich veilig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjen Hilhorst

Rustig en stil tijdens het mediteren. Een schreeuwende geest tijdens het schrijven. Echtgenoot, vader en zencoach met een voorliefde voor schrijven, ondernemen, vrijheid, avontuur, ruimte en natuur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.