• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager

Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager

27 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Mysticus en succesjager

In principe is het achtvoudige pad dus éénvoudig: ‘Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. … ‘ Dat was het refrein dat in vorige aflevering over de Lotus-soetra acht keer terugkeerde. Maar, waar waren we gebleven? We waren bij Manjushri die antwoordde op vragen van bodhisattva Maitreya en zich en passant natuurlijk ook tot alle andere aanwezigen op de Gierentop richtte. Ondertussen zat Shakyamuni zich nog steeds voor te bereiden op de belangrijkste preek van zijn leven.

Manjushri zei dat er vóór Shakyamuni Boeddha veel andere Boeddha’s zijn geweest. Zo waren er minstens twintig Tathagata’s die allemaal de naam ‘Zon-Maan’ droegen. Manjushri zei ook: ‘Let wel, Maitreya… in die tijd  (van de laatste Boeddha Zon-Maan die precies hetzelfde predikte als Shakyamuni Boeddha nu zou gaan doen) waren er uiteraard ook veel bodhisattva’s die opgewonden uitkeken naar wat Boeddha zou gaan zeggen. Eén van die bodhisattva’s was Bodhisattva Mysticus…(en iets verder:) De Boeddha zat onbeweeglijk en predikte zeshonderdduizend jaar onafgebroken, maar voor zijn toehoorders leek het alsof het net zo lang duurde als een gewone maaltijd.’ Zeshonderdduizend jaar. Dat is een behoorlijke tijd! Dat was nog eens een lunchvergadering als je het mij vraagt. (Wie nu nog gelooft dat je alles wat er in soetra’s staat letterlijk moet nemen, hoeft niet verder te lezen.) Manjushri zei ook dat twintigduizend elkaar opvolgende Tathagata’s allemaal hetzelfde predikten.  Ze droegen ook nog eens allemaal dezelfde naam. Kortom, hier mag je uit afleiden dat Boeddha het eeuwige leven heeft, zoiets. Boeddha is onsterfelijk. De mens Shakyamuni is dat niet!

Manjushri had nog een verrassing: ‘Bodhisattva Mysticus had een bekende leerling. Deze leerling werd soms ‘succesjager’ genoemd. Hij kon prachtig soetra’s reciteren, maar snapte eigenlijk zelf niet wat er met al die soetra’s precies bedoeld werd. De clou drong gewoon niet tot hem door! Later kon hij dat gelukkig wel goed maken … (en nu komt het) die bodhisattva genaamd ‘succesjager’ die uiteindelijk toch het licht zag … dat bent u (Maitreya) en ik (Manjushri) was bodhisattva Mysticus.’ 

Manjushri zag nu dat de geschiedenis zich ging herhalen. Opnieuw zou (een) Boeddha de Lotus-soetra openbaren, voor de zoveelste keer. Ditmaal door de mond van Shakyamuni, voormalig prins. En Manjushri verwachtte bovendien dat Shakyamuni over niet te lange tijd zou sterven. De man was immers al oud, zwak en mankeerde van alles. Kortom, deze preek, waarin Boeddha de WET zou toelichten, zou de kers op de taart zijn!  Manjushri voorspelde dan ook: ‘In de laatste prediking van zijn leven (als Shakyamuni) zal Boeddha de volheid van zijn verlichting aan ons openbaren.’ 

Toen stond Shakyamuni Boeddha langzaam op. Hij richtte zich tot Saripoetra en zei: ‘Boeddha’s kunnen tot in het diepste diep van alles schouwen, hun wijsheid kent geen bodem en strekt zich uit tot in het grenzeloze.’ Hij vervolgt zijn inleidend betoog door uit te leggen waarom hij in zijn preken te werk is gegaan zoals hij is gegaan. Hij deed dat doordat Boeddha in het gemoed van al zijn toehoorders kan zien en hen liefheeft. Boeddha weet ook welke leiding ieder op zijn eigen niveau nodig heeft. Boeddha heeft de perfecte wijsheid (paramita) en kent de volle, onbegrensde, oneindige waarheid.

Na een korte stilte gaat Shakyamuni Boeddha verder. Hij richt zich opnieuw tot Saripoetra. ‘Het is niet nodig hier verder nog iets over te zeggen. Waarom niet? Omdat Boeddha zich de leer volledig eigen heeft gemaakt. De onovertroffen WET is voor sommigen onmogelijk te begrijpen.’  Daarna zegt Boeddha dat ieder wezen tien bepaaldheden heeft:

  1. een bepaalde vorm;
  2. een bepaalde natuur;
  3. een bepaalde belichaming;
  4. een bepaald vermogen;
  5. een bepaalde rol;
  6. een bepaalde eerste oorzaak;
  7. een bepaalde secundaire oorzaak;
  8. een bepaald gevolg;
  9. een bepaalde beloning;

en 10 een bepaalde plaats in het geheel.

 Anders gezegd: wij zijn allemaal anders! We zien er allemaal anders uit, beschikken over verschillende talenten en hebben uiteenlopende rollen te vervullen. Niemand is simpelweg zomaar inwisselbaar voor een ander. Een enkele niet erg snuggere leidinggevende mag dan wel eens tegen een ondergeschikte roepen: ‘Voor jou tien anderen’, maar dat is dus feitelijk klinkklare nonsens. De leer van de tien bepaaldheden zegt dat iedereen op de eigen plaats en tijd, in de eigen context enzovoorts uniek is. Voor niemand zijn er tien inwisselbare anderen. Natuurlijk is een mens geen schildpad, koe of jachtluipaard, maar een willekeurig mens. A is ook niet beter dan willekeurig mens B. Anders gezegd: De Nederlandse koning is gelijkwaardig aan een mentaal en fysiek gehandicapte uit Verweggistan. Als mens. Maar ze hebben ieder wél een eigen rol te vervullen. Dit gegeven komt later aan de orde in de ‘parabel van de toverstad.’ Het is daarom niet nodig hier nu dieper op in te gaan.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Over Theologie deel 7 – Waarden en normen
  3. Over Theologie 26 – Fundamentele Theologie
  4. Over Theologie 40: Nobelprijs?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.