In het blad ‘Medisch Contact’ zat deze keer een bijlage voor een congres ‘Mindfulness in de zorg’. Mindfulness is de zevende stap op het achtvoudige boeddhistische pad die door de boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh als belangrijke stap werd benadrukt om inzicht te verwerven. Hij zei: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’
Maar de eerste stap van het boeddhistisch pad gaat al over mindfulness ‘ juiste begrip / juiste inzicht (pali: samma ditthi)’ Het hele boeddhisme gaat over ‘zien waar het om draait’, inzicht, bewustzijn, gewaarwording, ontwaken. Volgens de legende heeft diegene die het boeddhisme in het leven heeft geroepen zijn kleding geruild met die van een bedelaar. Is zelf als bedelaar van aalmoezen gaan leven. Ik denk dat Thich Nhat Hanh deze levensstijl vertolkt in: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’
Terug naar mindfulness in de zorg. Ik denk niet dat Boeddha € 310,- excl. btw gevraagd heeft voor zijn lezing in het hertenpark. Waar is het mis gegaan? Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden.
Ik heb een boekje met een toespraak van het indianenopperhoofd Seattle in mijn boekenkast staan. De toespraak is gericht aan president Franklin Pierce die het land van de Dwamish-Indianen wil kopen. Dit is een gedeelte uit zijn toespraak.
Het grote Opperhoofd in Washington heeft gesproken: hij wenst ons land te kopen. Het grote Opperhoofd heeft ook woorden gesproken van vriendschap en vrede. Dat is zeer goed van hem, omdat we weten dat hij ónze vriendschap niet nodig heeft. Maar wij zullen over zijn aanbod beraadslagen, want wij weten dat als wij ons land niet verkopen, de blanke man met zijn geweren komt en het in bezit neemt.
Hoe kun je de lucht, de warmte van het land kopen of verkopen? Dat is voor ons moeilijk te bedenken. Als wij de prikkeling van de lucht en het kabbelen van het water niet kunnen bezitten, hoe kunt u het van ons kopen? Wij zullen hierover op onze tijd een beslissing nemen.
Elk stuk van dit land is heilig voor mijn volk. Iedere spar, die glanst in de zon, elk zandstrand, elke nevel in de donkere bossen, elke open plaats, elke zoemende bij is heilig in de gedachten en herinnering van mijn volk. Het sap dat in de boom opstijgt draagt de herinnering van de rode man.
Ik denk dat de lezing van Seattle over mindfulness gaat, over helderheid van geest.
Als je leven door hebzucht een puinhoop is geworden is de oplossing simpel, je hebzucht loslaten. Je leven weer op orde trachten te krijgen zal de chaos alleen maar vergroten.
Tantra Hardrock zegt
Het idee dat je land kan bezitten, is op zich al een aanname/sociale constructie. Je zou dan in theorie ook ‘de zuurstof’ kunnen bezitten. Of ‘de zee’.
Nomadische volken, gaan anders om met het idee bezit.
Rafa zegt
Zou de hele economie niet een sociale constructie zijn om de arme (indianen die wij op 6 jarige leeftijd waren) uiteindelijk simpel weg te onderdrukken …
Indiaantjes ..Mijn broeders zijn allemaal iets geworden ..maar het delen en de broederlijkheid die bij de indianen eed hoort zijn al lang in de winde vergaan
…