In de loop der eeuwen zijn we gevoeliger geworden voor het leed van de ander. Opmerkelijk genoeg zijn het juist rampen die dit sensibiliseringsproces aanjagen. Oorlogen, hongersnoden, rampen en pandemieën maken het leed van de ander zichtbaar en zetten ons zo op het spoor van meer empathie en meer beschaving.
Socioloog Frank Hermans laat zien hoe dit wereldwijde beschavingsproces zich heeft voltrokken en hoe gezondheidszorg nu aan de frontlinie ligt van de oprukkende menselijkheid. Daar melden zich de slachtoffers van een chronische overbelasting van mens en milieu. Empathie met hen zal leiden tot een volgende stap in het beschavingsproces.
Een nieuwe beschavingstheorie in de traditie van Norbert Elias en Johan Goudsblom.
Frank Hermans is socioloog. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp trauma en beschaving. Hij publiceerde eerder onder meer Het mondiale beschavingsproces en De evolutie van het medeleven.
Tantra Hardrock zegt
Een probleem met de moderne wereld, is dat je altijd productief moet zijn. Ik heb op zich niets tegen productief zijn, hard werken, vrije markten etc. Het probleem is alleen, dat het geen keuze is. Je kan kapitalisme niet echt kiezen. In die zin is het een keurslijf. Een sociaal construct. Dat maakt het beknellend.
Het zou gunstig zijn, als er ook alternatieven waren voor het systeem. Vrijwillige alternatieven. Vrijwillige communismes.
Jaap zegt
Of een basisinkomen.
Tantra Hardrock zegt
Uhmm, ja. Of een single land tax, zoals in het georgisme. https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_George_(econoom)
Een probleem met een basisinkomen, is dat de huren gewoon omhoog gaan. Een huisbaas weet dat je meer geld overhoud en zal de huur dus omhoog doen. Dit geld ook voor producten in de winkel.
Het is niet écht een oplossing
De single land tax, is gunstiger dan een basisinkomen.