• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Leven in Thailand – Er werken echte mensen op de bank

Leven in Thailand – Er werken echte mensen op de bank

30 mei 2022 door Mieke Kupers en François la Poutré

Van buiten lijken Thaise banken veel op de Nederlandse. Grote glimmende kantoren op dure locaties. Maar zodra je hier een bank binnenstapt is er een enorm verschil met Nederland zichtbaar. In een Thaise bank zie je namelijk mensen. Er zijn balies waar medewerkers achter zitten, en in ruimte tussen al die balies zijn stoelen waarop mensen op hun beurt zitten te wachten. Eigenlijk is dat grote verschil al zichtbaar voordat je de bank binnenstapt. Als je aan komt rijden staat er al iemand buiten op de parkeerplaats die je naar een vrij plekje dirigeert en er met wilde armgebaren en veel geblaas op een fluitje voor zorgt dat je auto tot op de centimeter op de juiste plek komt te staan.

Veel Thai hier verdienen hun duiten
door heel hard op fluiten te fluiten.
Zodra het maar kan
gaat zo’n Thaise man
zich stevig aan fluiten te buiten.

Dan loop je naar de ingang, waar de deur vanzelf open gaat. Niet omdat het een automatische deur is, maar omdat er iemand staat die de deur voor je open doet. Die vraagt dan ook nog waar je voor komt en drukt dan op het juiste knopje van de volgnummertjesautomaat, pakt het bonnetje eruit en overhandigt dat. Vervolgens wacht je tot je nummer wordt omgeroepen, en dat gebeurt in het Engels, want de deurbedienmevrouw of -meneer heeft aan de volgnummertjesautomaat laten weten dat het bonnetje voor een falang, een buitenlander is.

Als je dan aan de beurt bent wacht je een nieuwe verrassing: de vrouw (meestal) of man (soms) achter de balie heeft werkelijk alle tijd om je te helpen. Mieke had laatst maar liefst vier zaken die geregeld moesten worden. Dat haar bankpas was verlopen en er een verkeerd telefoonnummer aan haar bank-app gekoppeld was, kon nog beschouwd worden als iets waarvoor je nu eenmaal echt bij de bank langs moet. Maar er was ook een probleem met het updaten van de app, en de bankmevrouw is wel een halfuur bezig geweest om dat, met af en toe contact met het hoofdkantoor, voor elkaar te krijgen. De kosten? Geen. Service van de zaak.

Met veel gefluit en gezwaai worden we weer begeleid bij het uit het parkeervak draaien. Dan loopt de parkeermeneer mee naar de uitgang van de parkeerplaats en kijkt of de weg vrij is. Is dat het geval dan stapt hij op de rijbaan om eventueel aankomend verkeer tegen te houden en wappert met zijn handen dat we de weg op kunnen.

Rij je hier weg na het parkeren
dan stuurt de bank Thaise meneren
die elke keer weer,
zelfs zonder verkeer,
heel druk gaan staan gesticuleren

Je zou het misschien niet verwachten na het lezen van het voorgaande stukje, maar op het gebied van apps en internetbankieren zijn de banken hier flink ver. Toen we hier ruim 5 jaar geleden neerstreken was betalen met je telefoon bij veel winkels al heel gewoon, en tegenwoordig kan je zelfs het kleinste bedrag bij een streetfoodstalletje of op de markt via je telefoon betalen. Dat is hier veel sneller ingeburgerd geraakt dan in Nederland. Logisch, want in Nederland heeft de pinpas contant geld al jaren geleden vervangen, terwijl hier veel mensen geen bankpas hebben en met betalen via de telefoon voor het eerst een alternatief hebben voor contant geld.

Er is met de bank-apps en het internetbankieren echter wat merkwaardigs aan de hand. Probeer je eens voor te stellen hoe je zou reageren als je een bedrag krijgt bijgeschreven, maar je kunt niet zien van wie dat afkomstig is; geen naam, en zelfs geen rekeningnummer van de afzender. Of stel je voor dat iemand je bankrekeningnummer vraagt, je wilt dat even snel opzoeken in je app of via internet, en daar blijken alleen de laatste 6 cijfers van dat nummer te staan. “Bizar,” denk je nu waarschijnlijk. Want je moet toch kunnen zien wie er aan jou geld heeft overgemaakt? En waarom zou je eigen app je eigen nummer voor jou verborgen houden? Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom het zo is, maar toch is het zo. In onze optiek vreemd gevolg hiervan is dat als je naar iemand een bedrag overmaakt, je die persoon vervolgens moet melden dat je dat gedaan hebt, anders weet hij niet dat de storting van jou kwam. Gelukkig zijn de bank-apps daar dan weer op ingericht. Na een betaling krijg je een betaalbewijs op je scherm dat je direct kan mailen of appen. Typisch Thailand: iets kan volgens ons dan wel onlogisch zijn, maar er wordt altijd een oplossing bedacht, ook al vinden wij die ook onlogisch.

Oproep voor wie recent geld heeft overgemaakt naar FERC
Deze blog werd ingegeven doordat we bij FERC een bedrag van bijna 12.000 Baht (ongeveer €325) ontvingen. Door dat merkwaardige ontbreken van de gegevens van de afzender weten we niet van wie dat geld afkomstig is. Het kan de bijdrage van een bestaande sponsor zijn, maar ook een donatie van een voor ons nog onbekende. Heb jij kort geleden zo’n bedrag overgemaakt naar FERC, laat me dat dan even weten via lapoutre@protonmail.com. Het bedrag zal, ongeacht of we er nog achter komen wie de afzender was, goed worden besteed. Uit recent onderzoek is gebleken dat na de corona-sluitingen maar liefst 120.000 scholieren uit de bovenbouw niet naar school zijn teruggekeerd. Voor het merendeel is dat omdat de ouders hun inkomen fors hebben zien teruglopen en de kosten voor school niet meer kunnen betalen. FERC is dus harder nodig dan ooit.

Categorie: Columns, Geluk, Leven in Thailand Tags: bank, François la Poutré, hulpvaardigheid, leven in Thailand, mensen, Mieke Kupers, Thailand

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – sjoppe
  2. He also make pad hai?
  3. Leven in Thailand – manies
  4. Leven in Thailand – wakkerhouders

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.