Conformeer je alleen met wat wáár is. Vele dingen zijn onwaar. Zijn conditioneringen. Verzinsels. Leugens. Besteed je tijd er niet aan. Verbind er je niet mee. Zoek niet naar raakpunten. Zoek geen inspiratie in onwetendheid. Verbind je er niet mee. In de speeltuin van Mara is geen inzicht te vinden.
In de Mahaparinibbana-Sutta, Digha-Nikaya 16, maant de Boeddha op zijn sterfbed de aanwezige monniken aan om de Dhamma-Vinaya als enige leraar te beschouwen:
‘Laat de leer en de discipline, die door mij onderwezen en uiteengezet zijn, na mijn dood jullie leraar zijn.’
Niet voor niets is perfect inzicht (P. samma ditthi) de eerste factor van het Edele Achtvoudige Pad. Daar laat de Boeddha in de Mahacattarisaka-Sutta, Majjhima-Nikaya 117, niet de minste twijfel over bestaan:
‘Hierbij, monniken, komt perfect inzicht op de eerste plaats. En hoe komt perfect inzicht op de eerste plaats? Een monnik herkent verkeerd inzicht als verkeerd inzicht. En hij herkent perfect inzicht als perfect inzicht.’
Voor het ontstaan van samma ditthi moeten volgens de Mahavedalla-Sutta, Majjhima-Nikaya 43 twee voorwaarden vervuld worden:
‘Hoeveel voorwaarden zijn er voor het ontstaan van perfect inzicht? Er zijn twee voorwaarden voor het ontstaan van perfect inzicht: luisteren naar de Dhamma en systematisch aandacht geven (P. yoniso manasikara). Dit zijn de twee voorwaarden die perfect inzicht doen ontstaan.’