• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De enorme hitte en het boeddhisme

De enorme hitte en het boeddhisme

10 augustus 2021 door Goff Smeets

Op het moment van de foto is het in het Italiaanse Puglia al meer dan een week 40°C. Terwijl het de hele maand juli onafgebroken 34°C was en er vanaf einde april geen druppel regen is gevallen. Op de foto zie je mijn buurman (met hoedje) Giovanni, druiventeler. Zijn hele leven heeft hij een hittegolf zoals die nu heerst niet meegemaakt. De wijngaard irrigeert hij normaal gesproken 1 x in augustus. Daarvoor heeft hij een (regen)waterkelder ter beschikking die zijn vader na W.O. II heeft aangelegd.

Met een motorpomp geeft Giovanni ieder jaar in augustus zijn planten een water-injectie. De waterkelder bevatte altijd genoeg water maar nu niet. Om de oogst van september 2021 veilig te stellen heeft hij de kelder vijf keer laten bijvullen door de lokale waterman. De waterman staat ook op de foto (zonder hoedje). Je kunt het niet zien maar hij vecht tegen de slaap. 18 uur per etmaal is hij in touw om links en rechts waterkelders bij te vullen.

Heeft iemand een idee om aan dit alles een boeddhistische draai te geven? Zo niet dan is boeddhisme geen knip voor de neus waard. Net zo min als welke andere religie dan ook. Toch?

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Goff Smeets, Milieu, Natuur Tags: droogte, hitte, Italië, water, wijngaard

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  2. Leven in Thailand – te vroeg gejuicht
  3. Leven in Thailand – vlucht gemist
  4. Dora uit het oog, Dora in het hart

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Theo zegt

    10 augustus 2021 om 13:27

    Even David Loy en Joanna Macy lezen !

    • G.J. Smeets zegt

      10 augustus 2021 om 16:35

      Theo,
      zoiets verwachtte ik al: een verwijzing naar boeken van boekenschrijvers.
      Maar leg eens uit, wat hebben Giovanni en de waterman op de foto aan teksten zoals die van David Loy en Joanna Macy?

      Omgekeerd, wat hebben boeddhistisch geïnspireerde teksten als die van David Loy en Joanna Macy toe te voegen aan wat klimatologen beter en gedetailleerder weten? En waar het IPCC van de Verenigde Naties al dertig jaar uitgebreid verslag van doet. Terwijl die klimatologen en ook het IPCC zich niet bezig houden met boeddhisme of met welk ander -isme dan ook.

      Het lokale/regionale weer en het globale klimaat heeft met boeddhisme helemaal niets te maken en het boeddhisme heeft helemaal niets te melden over meteorologie en klimatologie. Het lijkt me wel wat, Theo, dat niemand doet alsof.

      • mara zegt

        11 augustus 2021 om 10:08

        beste goff,
        ik begrijp hoe moeilijk het is om geconfronteerd te worden met je buurman in deze situatie en niets te kunnen ‘doen’.
        je zou je zelf kunnen afvragen hoe het boeddhisme jou een perspectief kan bieden op de vraag hoe je je kan verhouden met je buurman in deze situatie, en met je eigen gevoelens en vv.

        en dan: de klimaatcrisis, die zich hier nu in tekort
        aan water toont, en die zich over de hele wereld manifesteert (en ver daar voorbij waarschijnlijk) heeft alles te maken met de cultuur waarin wij leven en waar de verbinding, intimiteit met- en zorg voor de natuur, de wereld om ons heen en met onszelf verloren is gegaan. ook hier kan het boeddhisme of in elk geval meditatie ons een pad wijzen om die verbinding terug te vinden.

        vriendelijke groet, mara

        • G.J. Smeets zegt

          11 augustus 2021 om 13:49

          Mara,
          hoe kom je erbij dat ik voor mijn buurman niks doe of kan doen?
          Over de klimaatcrisis ben ik duidelijk geweest: boeddhistisch mediteren vervangt geen klimatologische kennis. Het is gewoon een praktisch (en dus politiek) thema en niets anders.

  2. Ronald Boerkoel zegt

    11 augustus 2021 om 09:11

    hihihi, deze vraag lijkt een beetje op een koan. Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag. Eigenlijk is het antwoord op deze vraag vrij simpel of je snapt niets van boeddhisme. Maar dan heeft het ook geen zin om het uit te leggen.

    • G.J. Smeets zegt

      11 augustus 2021 om 13:51

      Ronald,
      “Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag.”
      Dat had je gedacht. Koans worden opgelost door ze in het boeddhistische toilet weg te spoelen.

      • Ronald Boerkoel zegt

        12 augustus 2021 om 09:22

        Helemaal gelijk, en zo wordt de klimaatcrisis ook opgelost

  3. Jolanda Naaktgeboren zegt

    11 augustus 2021 om 09:31

    Beste Goff, zo nu en dan lees ik wat in het BD en al ben ik geen boeddhist, ik wil wel graag reageren.
    Allereerst mijn deelneming! Nog geen doden, maar wel een existentiële angst.
    Als biochemisch ingenieur, niet-gelovig theoloog, docent levensbeschouwing en mindfulnesstrainer zeg ik altijd dat een geloof of religie een mentale reddingsboei is. Al zijn er goden, dan nog zullen ze zich moeten houden aan natuurwetten om zich kenbaar te maken, laat staan om in te grijpen. Het boeddhisme is (ongeacht hoe je b/Boeddha ziet) extra interessant omdat het technieken geeft om met het lijden om te gaan. Niet meer niet minder. Het leert je dus oomgaan met lijden veroorzaakt door ziekte, ongeluk, klimaat, enz. Het neemt het lijden dus niet weg.
    Waarom dan toch aandacht voor meteorolgie en klimatologie? Boeddhisme kan, net als elke andere godsdienst, religie of levensbeschouwing, een ethisch besef wakker maken en houden, waardoor mensen het goede zullen doen. Wat dan goed is – de natuur z.s.m. vernietigen of juist niet – dat is dan misschien de vraag, maar het geeft mensen wel de gelegenheid om hun handelen aan te passen aan wat het goede of het juiste lijkt te zijn.
    De toekomst is ongewis, maar laten we hopen dat we oog houden voor elkaar. Laten we elkaar de hand reiken als iemand het zwaar heeft. In welke situatie en op welk moment dan ook.

    • G.J. Smeets zegt

      11 augustus 2021 om 13:52

      Jolanda,
      Leuk geprobeerd maar het ethische besef wat betreft de globale opwarming is al heel lang door klimaatonderzoekers op de agenda gezet. Daar heeft boeddhisme of welk -isme dan ook helemaal niets aan toe te voegen.

  4. Léon zegt

    11 augustus 2021 om 09:44

    U zegt, geachte heer Smeets:

    “Heeft iemand een idee om aan dit alles een boeddhistische draai te geven? Zo niet dan is boeddhisme geen knip voor de neus waard. Net zo min als welke andere religie dan ook. Toch?”.

    Ik begrijp uw frustratie heel erg goed. Maar deze frustratie kunnen wij al aan de dag leggen sinds wij begonnen na te denken.

    Wij kijken naar de medemens, maar kunnen zijn of haar gedrag principieel niet veranderen. Daarom beperken wij ons maar tot ons eigen gedrag. Daar zijn wij boeddhisten voor.

    Of dat laatste (ons eigen gedrag veranderen) zinloos is of “geen knip voor de neus waard”?

    Zinloos is het zeker niet, maar we zullen het moeten blijven doen met de wereld om ons heen: een tranendal, naar mijn idee.

    En zeker niet alleen “het klimaat”.

    De kabinetsformatie schiet ook niet op, om maar eens iets te noemen.

    • G.J. Smeets zegt

      11 augustus 2021 om 13:57

      “Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag.”
      Dat had je gedacht. Koans worden opgelost door ze in het boeddhistische toilet weg te spoelen. Snap je wel?

      • Léon zegt

        12 augustus 2021 om 09:02

        Geachte heer Smeets,
        Uw reacties op de lezers van uw bijdrage doen mijns inziens in het geheel geen recht aan de oprechte betrokkenheid van uw lezers.
        Onder mijn eigen uiteenzetting zie ik zelfs een duplicaat van uw reactie op Ronald Boerkoel.
        Ik neem maar aan dat dit een vergissing is: ik heb iets heel anders naar voren gebracht dan Ronald Boerkoel. Uw reactie ervaar ik derhalve als ongepast.
        U zou blij moeten zijn dat de medemens kennis neemt van uw gedachten. Dit zou kunnen blijken uit een andere toon uwerzijds.

  5. Hung Nguyen zegt

    11 augustus 2021 om 10:09

    Wat u heeft gezien is lijden en wat u wilt is verlossing.
    De Boeddha heeft ook geleden, wilde ook verlossing en was actief op zoek. Hij heeft een uitweg gevonden.

    Zolang wij het boeddhisme, en/of overige wijsheden niet individueel en collectief gaan beoefenen, dan blijven ze, zoals u schreef, allemaal geen knip voor de neus waard.

    David Loy lezen is m.i. een onderdeel van de beoefening. Zijn boek ‘Eco dharma’ is prachtig geschreven

    • G.J. Smeets zegt

      11 augustus 2021 om 13:59

      Hung Nguyen,
      hoe kom je erbij dat ik verlossing wil? Dat kun je echt niet opmaken uit mijn stukje. Het stukje is enkel bedoeld om te illustreren dat er geen oplossing is behalve hard werken en er het beste van hopen. Hoop dat het duidelijk is.

  6. G.J. Smeets zegt

    11 augustus 2021 om 17:02

    Dank allemaal voor jullie ongevraagde adviezen en persoonlijke opmerkingen aan mijn adres. Maar het stukje gaat over wat mensen als Giovanni en de waterman op de foto meeemaken. Hebben jullie erbij stilgestaan dat Giovanni en de waterman op de hoogte zijn van boeddhisme en van metereologie?
    Groet van Goff aan jullie allemaal.

    • Jolanda zegt

      11 augustus 2021 om 22:26

      Goff, je kreeg antwoorden op de vraag die je stelde, maar die we misschien met z’n allen verkeerd begrepen hebben.
      Giovanni en de waterman leven, doen wat ze moeten doen om te overleven en vinden daar ongetwijfeld zo hun eigen zingeving in. Het lijkt me niet gepast om hun situatie te gebruiken als test/bewijs voor de legitimiteit van het boeddhisme of welke religie dan ook, dat is niet waar het om gaat. Ik wens je wijsheid en zelfcompassie.

  7. Ronald de Goede zegt

    11 augustus 2021 om 20:11

    En zo is het cirkeltje weer ‘rond’ :-)

  8. G.J. Smeets zegt

    12 augustus 2021 om 14:52

    Wat mij betreft de laatste ronde.

    Leon 12 augustus 2021 om 09:02
    Dat duplicaat was inderdaad een vergissing. Pff wat suf van mij.
    Overigens ben ik niet geïnteresseerd in emotionele betrokkenheid van lezers. En ja je hebt gelijk, met mijn toon is van alles mis, dat weet ik ook wel. Maar om de toon gaat het niet, het gaat over de vraag die ik stelde en die vraag beantwoordt jij op de boeddhistische toonladder:

    “Daarom beperken wij ons maar tot ons eigen gedrag. Daar zijn wij boeddhisten voor.”

    Terwijl het gaat om een collectief (en dus politiek) thema: de globale opwarming met heftige weersextremen als gevolg.

    Jolanda 11 augustus 2021 om 22:26
    Ik heb de stellige indruk dat iedereen de vraag waarmee het stukje eindigt heel goed begrepen heeft.

    • Léon zegt

      13 augustus 2021 om 08:54

      Het gaat met name ook om een cultureel thema: het gedrag van vele miljoenen mensen waar wij als individu geen invloed op hebben.

      Dat heeft dus inderdaad ernstige collectieve (en dus politieke) gevolgen.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.