Vlees afkomstig van slachthuis Gosschalk komt ook terecht bij Nederlandse consumenten. Dit blijkt uit onderzoek van Varkens in Nood, dat eerder deze week onthulde dat het slachthuis in Epe zich structureel schuldig maakt aan de mishandeling van dieren. Gosschalk slacht veel varkens en koeien voor de export maar produceert ook volop vlees voor de Nederlandse markt. Het is daarbij opvallend dat het slachthuis ook vlees levert met een keurmerk voor dierenwelzijn.
Gosschalk levert varkensvlees met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk aan Keurslagers en andere slagers, de horeca en kleinere supermarkten. Het bedrijf slacht onder andere varkens voor concepten als Wroetvarken en Vallei Varken, die beide inzetten op een iets hoger dierenwelzijn.
Het rundvlees is geleverd aan Nederlandse horeca en supermarkten en kwam ook terecht in hamburgers van McDonalds. De fastfoodketen stopt per direct de samenwerking met Gosschalk en stapt over naar een andere leverancier. Ook Wroetvarken heeft inmiddels besloten om haar varkens voorlopig elders te laten slachten. Saillant detail: de directeur van Gosschalk is zelf bestuurder bij Wroetvarken.
Fabrieksmatige omgang met dieren
Frederieke Schouten, dierenarts en directeur van Varkens in Nood: ‘Het is een goed signaal dat McDonalds geen vlees meer afneemt bij Gosschalk, maar die brute omgang met dieren blijft helaas niet beperkt tot een enkel slachthuis. Als zelfs de NVWA er niet in slaagt om dit soort misstanden boven tafel te krijgen dan kun je als McDonalds eigenlijk nooit zeker zijn van een slachthuis. De kern van het probleem is de fabrieksmatige productie van vlees, die reduceert dieren in de gehele vleesindustrie tot producten. Als je in zo’n omgeving werkt dan is er al snel geen aandacht meer voor het welzijn van individuele dieren.’
Slachthuis Gosschalk in Epe overtreedt dagelijks de dierenwelzijnswetten, zo blijkt uit undercoverbeelden van Varkens in Nood. De dieren ervaren veel pijn en angst door het hardhandige optreden van onbekwame medewerkers. Die schoppen de dieren, delen harde klappen en stroomstoten uit op gevoelige lichaamsdelen en slepen varkens voort aan hun oren. Varkens in Nood doet aangifte van dierenmishandeling en vraagt demissionair minister Schouten om het slachthuis per direct te sluiten in afwachting van onderzoek.
Dagelijks overtredingen
Een onderzoeker van Varkens in Nood werkte een maand lang undercover bij het slachthuis in Epe en filmde daar dagelijks misstanden met een verborgen camera. Op de beelden is te zien hoe het personeel varkens slaat met peddels en stokken. Koeien en varkens krijgen structureel stroomschokken en worden agressief behandeld. Zorgvuldige controle en toezicht ontbreken bij het verdoven van de dieren en het doorsnijden van de keel. Dit zijn allemaal overtredingen van de Europese regels. In het slachthuis worden dagelijks duizenden varkens en honderden koeien geslacht.
Ernstig dierenleed ondanks cameratoezicht en inspecties NVWA
De werknemers van het slachthuis zijn zich bewust van hun overtredingen. Ze begaan die zoveel mogelijk buiten het zicht van de camera’s en geven elkaar een seintje zodra de toezichthouder van de NVWA eraan komt.
Dierenarts en directeur van Varkens in Nood, Frederieke Schouten: ‘Deze brute omgang met dieren is walgelijk en volkomen ontoelaatbaar. Dierenbeschermingsorganisaties onthullen keer op keer afschuwelijke misstanden in Nederlandse slachthuizen. De minister reageert steeds met beloftes of halve maatregelen, maar ondertussen gaan de misstanden onverminderd door. Cameratoezicht is inmiddels verplicht in alle slachthuizen en er is permanent een inspecteur van de NVWA aanwezig, maar dat is duidelijk niet genoeg. Deze mishandelingen kunnen we alleen stoppen door continu álle plekken in het slachthuis te filmen waar levende dieren zijn. Daarnaast is het absoluut noodzakelijk dat die beelden gecontroleerd worden door een onafhankelijke partij buiten het slachthuis.’
Aangifte Varkens in Nood
Varkens in Nood houdt de directie van Gosschalk aansprakelijk voor de ernstige overtredingen, de stichting doet aangifte van dierenmishandeling. Ook roept de dierenbeschermingsorganisatie minister Schouten van LNV op om het slachthuis per direct te sluiten om nog meer dierenleed te voorkomen.
Viriya, Zwolle zegt
Dit verslag klopt wel met wat in de media naar buiten is gekomen. Wat ik mis in het artikel in het Boeddhistisch Dagblad wat hierop een boeddhistische reactie kan zijn, hoe gaan wij hier mee om? Wat betekent het voor de mens en zijn karma die dit de dieren aandoen? En belangrijker, wat betekent het voor de dieren en de kringloop van het vrij zijn van de cyclus van ongecontroleerde wedergeboorte (samsara), waarin problemen en pijn bestaan? Wellicht een onderwerp om eens nader te belichten.
G.J. Smeets zegt
“…wat hierop een boeddhistische reactie kan zijn…”
Sorry, Viriya in Zwolle, maar denk effe door. Dacht je werkelijk dat er zoiets als een boeddhistische reactie bestaat op industriële mishandeling van dieren? Boeddhisten hebben geen verstand van veeteelt, van dierenwelzijn of van (naleving van) veterinaire wetgeving. Daarvoor moet je toch echt bij burgerinitiatieven zoals Varkens in Nood zijn. En het maakt helemaal niks uit of de mensen van Varkens in Nood zichzelf beschouwen als christen, als boeddhist of als niet-religieus.
Je eindigt met de suggestie “Wellicht een onderwerp om eens nader te belichten.” Feit is dat BD vaak en uitgebreid aandacht heeft besteed aan het onderwerp. Wat wil je nog meer?
Viriya zegt
Het is een Boeddhistisch dagblad waarin dit stuk staat: ik mag dan ook een een Boeddhistische opinie vereachten. wat betekent het voor de dieren en de kringloop van het vrij zijn van de cyclus van ongecontroleerde wedergeboorte (samsara), waarin problemen en pijn bestaan? Dat lijkt me een legitieme vraag. Dank voor uw reactie.
Joop Ha Hoek zegt
We hebben in deze krant al veel geschreven over karma, zie dit artikel https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/dharma-en-filosofie/65823-lot-eigen-handen-karma-praktijk/
Als je bovenin de homepage van deze krant in het venster zoeken (naar artikelen) het woord karma intikt kom je terecht bij deze artikelen. Onlangs plaatsten we een hele serie over oorzaak en gevolg. De Dalai Lama eet vlees maar laat de dieren slachten door Islamitische slagers. Je zou kunnen zeggen dat hij verantwoordelijk is voor het (laten) doden van de dieren. Het boeddhisme is niet altijd rechtlijnig in dit soort zaken. In de VS knaagden boktoren gangen in het hout van een boeddhistische tempel. De monniken dreigen hun onderkomen te verliezen, baden voor de dieren alvorens die vergast werden. En wat te doen met een aanslagpleger die op straat mensen doodmaakt of wil doodmaken. Door hem/haar te doden kunnen andere levens gered worden. Als ik met de auto door een zwerm muggen rijd vallen er slachtoffers. Ik doe het niet met opzet maar ik weet dat autorijden dit soort effecten kan hebben. In het strafrecht geldt soms: schuldig maar geen strafoplegging door overmacht of zo. Of geen opzet.
Joop Hoek
redacteur BD
Viriya zegt
Dank voor de reactie!