• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

25 juni 2021 door de redactie

Ga niet waar misschien een pad is.
Ga daarentegen waar geen pad is
en laat een spoor achter.

Walt Whitman

Beeldend kunstenaar Hanny Sprangers studeerde in 1983 af aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch, richting vrij schilderen. Daarna reisde zij in Kreta en Zuid-Amerika. Geïnspireerd door deze reizen maakte en exposeerde zij schilderijen en collages.

Hanny Sprangers in atelier
Hanny Sprangers in atelier

In 1989 haalde zij haar diploma als creatief therapeute beeldend aan de Kopse Hof te Nijmegen, waarna zij ging werken in de gezondheidszorg en in het speciaal onderwijs.  In 2007 studeerde Hanny Sprangers als 1e graads docente beeldende kunst en vormgeving cum laude af aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming en werkte daarna als docente culturele kunstzinnige vorming in het VMBO-onderwijs.

Kunst in de zorg heeft de interesse van Schalken en zij schoolde zich onlangs bij met een training mindfulness en een post HBO-cursus mindfulness en beeldende therapie. Zij geeft cursussen ‘Zen Zien tekenen/schilderen’ ,  ‘Gedichten Schilderen’, ‘ Vrij Schilderen’. voor ‘De Stijl’ en ‘Trefpunt Oost, het creatief atelier van de Reinier van Arkelgroep voor mensen met een psychische beperking.

Meditatieve Kunst

Hanny Sprangers: ‘Ruim twintig jaar heb ik kennis genomen en de praktijk beoefend van het Tibetaans boeddhisme, Zen, Advaita Vedanta en mindfulness, deze invloed is te zien in mijn meditatief en figuratief werk.

In het boeddhistisch centrum Maitreya in Emst heb ik de zomercursus ‘Lam Rim’ gevolgd onder leiding van de Tibetaanse geshe Sonam Gyaltsen, daar heb ik kennis genomen van de boeddhistische Leer.  Ook heb ik een cursus thangka tekenen gevolgd bij de befaamde Andy Weber.  Vanuit deze inspiratie is dit werkstuk ontstaan. De Arhat – volgelingen van Boeddha die in hun menselijk bestaan de staat van verlichting hebben bereikt. Door een lange weg van meditatie en goed handelen hebben zij elk verlangen, elke passie overwonnen, en de totale onthechting en perfectie bereikt. Daardoor zijn ze onsterfelijk geworden. Ze zijn ontsnapt aan de eeuwige kringloop van geboren worden en sterven en verkeren in het nirvana, de gelukzalige toestand van volkomen zielenrust.

Arhat.
Arhat.

In het midden in het hart van de Arhat, bevindt zich een foto van de kosmos. Het hart wordt doorboord door vier boomstammen die een kruis vormen. Dit staat voor het lijden van de mens.  Door het lijden van de mens wordt hij/zij gedwongen tot meditatie, het naar binnen gaan in het grote niets, de kosmos.  Alleen dan kan verlichting bereikt worden, het oplossen in het grote niets.’

Het werkstuk is genaaid op een stoffen ondergrond en op een persoonlijke wijze ingelijst, zo krijgt dit werkstuk de uitstraling van een authentieke Tibetaanse thangka. Een thangka, is een geschilderd of geborduurd Tibetaans boeddhistische bannier, die oorspronkelijk in een klooster of boven een familiealtaar werd gehangen en tijdens ceremoniële processies werd gedragen door monniken en opgerold kon worden om mee te nemen op reizen en als onderwijsmateriaal diende.

In 2010 ben ik mij gaan verdiepen in model en portrettekenen. Hieruit is een geheel nieuwe stijl ontstaan.

Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.

Ik maak foto’s van mijn dochters en bewerk deze foto’s met photoshop. Vervolgens druk ik deze foto’s af op zeer dun rijstepapier en plak ze op canvas of linnen. Dan komen er verschillende lagen zijdevloeipapier overheen en soms verwerk ik er ook stukken textiel in die gebruikt of gedragen zijn door mijzelf,  mijn moeder of grootmoeder. Zo verweef ik  mijn werk met draden die de vrouwelijke lijn van het verleden met het heden verbinden.

Ik vind het belangrijk om mijn schilderijen intens te bewerken met diverse technieken. Ik tast de oppervlakte van het doek af, ik schuur het, ik breng nieuwe patronen aan, beplak het met zijdevloei, textiel, rol er verflagen op en ik schuur het daarna weer af. Dit proces wordt vele malen herhaald, net zolang totdat er een vrouwelijke verschijning opdoemt uit de diverse tussenlagen, een verschijning die mij raakt, die mij haar geschiedenis vertelt.  Zo is de serie ‘Moderne Madonna’s’ tot stand gekomen.’

Hanny Sprangers noemt dat een fysiek en mentaal diepgaand proces, zij werkt veelal in stilte, maanden achtereen aan één schilderij.

Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.

Sprangers: ‘Tijdens het werk merk ik steeds meer op, dat het schilderen steeds meer een aandachtig luisteren wordt, en dat mijn houding open en ontvankelijk is, bereid om grote risico’s te nemen, bereid om te falen, en fouten te maken, bereid om het proces volkomen te laten mislukken, pas dan ontstaan er openingen, nieuwe paden die verkend kunnen worden, nieuwe ontdekkingen in vorm, kleur en beweging.  Vol bewondering kijk ik toe. Het is een authentiek proces, het voelt ook als steeds weer opnieuw beginnen.  Verstilling roept het werk op, contemplatie, steeds weer daal ik af naar mijn innerlijke bron.’

Sumi-e

Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.

In 2013 volgde de beeldend kunstenaar een aantal workshops Sumi-e bij verschillende leraren en beoefent sindsdien model, bamboe, kalligrafie en de Enso.  Sumi-e betekent letterlijk  ‘zwarte inktschildering’  het is een oude oosterse kunstvorm waarbij met weinig penseelstreken zoveel mogelijk wordt uitgedrukt. Deze kunst komt oorspronkelijk uit China en werd halverwege de dertiende eeuw door zenmeesters naar Japan gebracht.

Sprangers: ‘Het is een meditatieve vorm van schilderen, het vergt eerst veel oefening en dan een volkomen loslaten.’

Momenteel is Hanny bezig met de serie  ‘Penelope’  de vrouw van Odysseus uit de Griekse mythologie.  Hierin beeldt zij Penelope uit, die wacht op de terugkeer van Odysseus, in gepeins verzonken, bezig aan haar weefgetouw, aan het borduren.

De kunstenaar: ‘Tijdens het werkproces komen teksten in mij naar boven, die ik bewerk tot gedichten. In het drieluik  ‘Madonna negra, schaduwkind’,  ben ik bladpatronen aan het borduren, om de scheppende en de ontvangende kwaliteiten van de vrouw te benadrukken door middel van het maken van duizenden steekjes met naald en draad, als eerbetoon aan het geduld, de levenswijsheid en de aangeboren creativiteit van vrouwen. Ook is het borduren in mijn werk een blijk van dank aan alle mooie oude handwerktechnieken, die onze voorouders ons hebben nagelaten, en die mij inspireren tot creatief hergebruik. Mijn laatste werkstuk is ‘De Borduurster’ het vierde werkstuk uit de serie ‘Penelope’. Op dit moment ben ik bezig aan het vijfde werkstuk uit de serie ‘Penelope’ het wordt een groot drieluik.’

Deze tekst verscheen eerder, in september 2014, in het BD.

Meer over het werk van Hanny Sprangers op hannysprangers.nl

Hanny Sprangers SAm
Hanny Sprangers de-borduurster.
Hanny Sprangers in atelier
madonna_-hemelsblauw
Hanny Sprangers microkosmos-macrokosmos.
Hanny Sprangers alicatadomozaiek.
Hanny Sprangers KAT_SAM.
Hanny Sprangers SAM
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Arhat.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers Enso.

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats, Geluk, Kunst Tags: Andy Weber, arhat, contemplatie, Emst, Hanny Sprangers, Kopse Hof, thangka, verstilling

Lees ook:

  1. Fred van der Zee: ‘ Thangka’s ontwerpen heeft voor mij een grote meditatieve functie’
  2. Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland
  3. Boeken – zen en de gretige vogels
  4. Sodis Vita – kunst is de uiting van mijn innerlijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.