• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland

Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland

22 juni 2021 door Joop Ha Hoek

Beeldend kunstenaar Myriam Borst woont al meer dan twintig jaar met haar vriend Leon in het noorden van Noorwegen in Vesterålen, op het verder onbewoonde kleine eiland Storskjærvøya. Het eiland ligt 200 kilometer boven de poolcirkel, acht kilometer uit de kust vandaan. Myriam, geboren in Den Haag, volgde haar opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag (1982-1984) en aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam (1985-1991).

Myriam Borst portretje‘Na tien jaar in een collectief met vijftien andere mensen te hebben gewoond, liet het  landschap, het licht en de gedachte om met zijn tweeën te leven op een eiland me niet meer los toen ik hier voor het eerst kwam. Als beeldend kunstenaar is het een grote bron van inspiratie  om het wisselende licht te kunnen vangen op het witte doek. Ook het kraakheldere winterweer werkt als een wake up.’

Atelier van Myriam.
Atelier van Myriam.

Myriam heeft affiniteit met het boeddhisme, maar is niet aan een sangha verbonden. De meeste boeddistische centra liggen voornamelijk in Oslo, ongeveer 1500 km van het eiland vandaan. Ze bezocht één keer het boeddhistisch centrum van Ole Nydahl. Afgelopen winter nam ze in  Bodhgaya deel aan een tiendaagse powa, een boeddhistische beoefening op de dood, bij rinpoche He Choeje Ayang.

Myriam: ‘Nu ben ik aan het ontdekken wat er allemaal achter ligt, terwijl ik de beoefening probeer eigen te maken. Misschien een beetje omgekeerde volgorde, begrijp ik nu, maar met de 84.000 mogelijkheden die de Boeddha aanreikte,  is dit er misschien ook wel een! Waarschijnlijk probeer ik de essentie van het leven en de dood te begrijpen door middel van het  boeddhisme. Wat niet weg neemt dat ik ook open sta voor het daoisme en Hindoeïsme maar vooral  het thema over de dood wordt in het boeddhisme uitgebreid uit de doeken gedaan. Ik had over de powa al wel achttien jaar geleden in het Tibetaans dodenboek gelezen, en dat is altijd blijven hangen.

Storskjærvøya.
Storskjærvøya.

Ik denk dat de angst voor de dood, je de mogelijkheid biedt om het te transformeren naar een ‘uitdaging’  om uit samsara te komen. Ik zie het niet als een streven maar als een mogelijkheid. Alleen al  om over de dood na te denken op een  boeddhistische manier  relativeert  je blik op het leven en verruimt je denken. Het helpt me te vertrouwen dat er een essentie van je bestaan bestaat. Zo zou ik het kunnen omschrijven.  Het is moeilijk woorden te vinden voor iets wat voorbij woorden gaat en voor mij alleen nog berust op vertrouwen dan een daadwerkelijke ervaring. Ook al is die grens waarschijnlijk kleiner dan ik/je denkt. De beoefening van powa heeft  voor mij veel te maken met  mededogen, concentratie, visualisatie, alert zijn, erbij blijven wat je  aan het doen bent. Maar ook accepteren, loslaten  en je eraan overgeven!’

Foto Myriam Borst.
Foto Myriam Borst.

In haar werk, Myriam werkt meestal met olieverf en gemengde technieken, probeert zij een essentie van een situatie ( in de natuur) weer te geven. ‘Wat dat precies is weet ik niet, maar als het `bereikt’ is weet ik dat het doek klaar is. Dicht bij de natuur leven en proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van de elementen zoals wind ( windmolen) aarde (moestuin) water en dergelijken, geeft voldoening en directe betrokkenheid bij je omgeving.

Mijn belangrijkste thema’s zijn de stemmingen in de natuur.  Het is meer een staat van zijn dan een louter concreet resultaat, in een kort moment zie je dingen in een andere context. Een grote bron van inspiratie is het licht in Noord Noorwegen, het ijs en de sneeuw, uitgedrukt in een figuratieve abstractie. Veel van mijn werk is daarom ook  gemaakt op een groot formaat.’

Meer informatie over Myriam Borst

Deze tekst werd eerder, in september 2013, in het BD geplaatst.

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats, Geluk, Kunst Tags: atelier, dood, eiland, Myriam Borst, Noorwegen, powa

Lees ook:

  1. Myriam Borst, de powa en het verlaten eiland
  2. Velthoven en Borst in De Werkplaats
  3. Velthoven en Borst in De Werkplaats
  4. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.