• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » HUMAN – Vrijdenkers

HUMAN – Vrijdenkers

29 april 2021 door de redactie

Over het loslaten van religieuze dogma’s en het vinden van je eigen pad.

Wat gebeurt er als je binnen een geloofsgemeenschap opgroeit en je jezelf er op een dag niet meer thuis voelt? Daarover praat Özcan Akyol met zes voormalig gelovigen in de serie Vrijdenkers.

Eus groeide zelf op binnen het alevitisme, een vrijzinnige stroming binnen de islam. Op latere leeftijd kon hij zich er niet meer in vinden en nam hij er afscheid van. Hij is benieuwd hoe dat proces bij anderen verliep en gaat daarover in gesprek met zes jonge mensen, ieder met een andere achtergrond: joods, hindoeïstisch, islamitisch, gereformeerd vrijgemaakt, Jehovah’s getuigen en zevendedagsadventisten.

Ze hebben allen afscheid genomen van hun geloofsgemeenschap en hebben zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Eus: “Om vrijdenker te kunnen worden, moet je een ontzettend sterke persoonlijkheid hebben. Het loskomen van religie gaat gepaard met conflicten – bijna altijd veroorzaakt door dierbaren en mensen uit dezelfde geloofsgemeenschap. Je verliest, of je het nu wilt of niet, een deel van je identiteit. Voor veel mensen is het zelfs alsof ze opnieuw worden geboren. Dat is niet alleen bevrijdend, maar ook zwaar en verwarrend.”

Een zoektocht in vier afleveringen

In de eerste aflevering vertellen de vrijdenkers Eus over hun geloof en over de zekerheden en rituelen die daarbij horen. Hoe veilig en geborgen ze zich hebben gevoeld, maar ook hoe angstig. Aflevering twee gaat over hun eerste twijfel en de worsteling om te breken en een eigen pad te durven gaan. In aflevering drie vertellen ze over hun coming-out: hoe vertel je aan je ouders dat je niet meer gelooft? In de laatste aflevering vraagt Eus of het inslaan van de eigen weg hen de vrijheid heeft gegeven waarnaar ze verlangden.

Over de vrijdenkers

Inge (43) komt uit een gereformeerd vrijgemaakt gezin. Als ze in een ongelukkig huwelijk terechtkomt en wil scheiden, wordt dat tegengehouden door haar familie en de kerk. Ze komt voor een dilemma te staan.

Oliver (42) is geboren in Ghana waar hij door zijn opa wordt opgevoed binnen de zevendedagsadventisten. Als Oliver later naar Nederland verhuist, ontstaat de vurige wens om predikant te worden. Tijdens zijn studie komt hij erachter dat veel dingen niet overeenkomen met wat hem is aangeleerd en slaat de twijfel toe.

Rajiv (35) wordt geboren als hindoestaan binnen de hoogste kaste; die van de priesters. Zijn toekomst is beklonken, hij zal later in zijn vaders voetsporen treden en ook priester worden. Eenmaal ouder wordt Rajiv steeds kritischer en begint hij hele andere dingen in de geschriften terug te lezen. Als hij vervolgens de wereld van de hiphop ontdekt, lijkt er geen weg meer terug.

Veerle (52) is derde generatie Jehovah’s getuige. Op haar dertiende draagt ze tijdens de doop haar wil volledig over aan God. Wanneer haar man besluit uit het geloof te stappen ziet ze hoe goed hem dat doet. Veerle kan er niet omheen, dat wil ze ook, meer de wereld in. Het leidt tot een intern conflict.

Sofyan (26) groeit op als enige moslim in een Vlaams dorp. Al heel jong begint hij interesse te ontwikkelen in zaken als sterrenkunde en filosofie. Hierdoor krijgt hij steeds meer twijfels. Als puber is hij er dan snel uit: hij gelooft niet meer. Maar hoe vertelt hij dat aan zijn ouders?

Dina-Perla (36) behoort tot de joods ultraorthodoxe gemeenschap in Amsterdam. Het leven binnen de gemeenschap ervaart ze als beklemmend en dogmatisch. Ze verlangt naar meer ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Wanneer ze verkering krijgt, voelt ze zich sterker staan en weet ze zich steeds meer los te breken. Maar de droom van een joods kind blijkt toch hardnekkig, helemaal als kinderen krijgen biologisch erg moeilijk blijkt.

Vrijdenkers is een serie van HUMAN, in coproductie met De Haaien, onder regie van Eva de Breed. Meer informatie: human.nl/vrijdenkers
Vier afleveringen vanaf 2 mei, om 17.40 uur bij HUMAN op NPO 2 en NPO Start.

 

Categorie: Geluk, Media, Nieuws, Opinie Tags: Eus, HUMAN, vrijdenkers

Lees ook:

  1. HUMAN –  de wereld kwam tot stilstand
  2. Human – de geboorte van de volger
  3. ‘Wat is waarheid, wat is leugen?’
  4. Wie heeft eigenlijk macht, de kiezer of de politicus?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.