• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Goff – Namen en bijnamen

Goff – Namen en bijnamen

10 januari 2021 door Goff Smeets

Er is een tijd geweest dat ik het boeddhisme aanhing en mezelf als boeddhist kenbaar maakte. Er moest dan wel naar gevraagd worden want zelf begon ik er nooit over. En uit mijn uiterlijk, woordgebruik of inrichting van mijn woning was niet af te leiden dat ik welk -isme dan ook aanhing.

Een paar decennia geleden ben ik opgehouden met mezelf desgevraagd ‘boeddhist’ te noemen, een beslissing die ik in dit stukje zal toelichten.

Maar eerst effe iets over de kwalificatie ‘autonoom boeddhist’ die bij mijn naam staat. Ik heb die bijnaam niet zelf verzonnen, de BD redactie heeft het gedaan en ik leg me daar zonder protest of mopperen bij neer. Het zijn nu eenmaal anderen die je met een bijnaam dopen. Mijn roepnaam is Goff. Dat is een van de afkortingen van een van de namen die mijn ouders me destijds hebben toebedeeld: Godefridus Jacobus Antonius Maria.

Ik ben opgehouden mezelf boeddhist te noemen toen ik mezelf geen boeddhist meer voelde. Ik was vijftig jaar oud / jong en snapte dat iedereen overal ter wereld met hetzelfde worstelt. En dat overal ter wereld middeltjes en techniekjes voorhanden zijn om de blauwe plekken van de worsteling te verzorgen. En dat er niet meer en niet minder in zit dan elkaars blauwe plekken te respecteren en op verzoek te verzachten. Let wel: op verzoek.

Inmiddels heb ik een forse hekel ontwikkeld aan het ‘boeddhisme’. In het Oosten is het al eeuwenlang tot een regelrechte politieke machtsfactor verworden. In het Westen is het sedert een halve eeuw een missionaris-project van rondreizende prekers uit Japan, Tibet, Sri Lanka, Thailand, Indonesië et cetera. Die prekers hebben ook in NL volgelingen gekregen. Tientallen zo niet honderd gecertificeerde (transmission!) volgelingen houden er in NL een missie-praktijk in enige vorm op na: zie de BD-rubriek ‘Agenda’. Allemaal zelfbenoemde weldoeners. Missionarissen, kortom.

Voor de dhamma is geen boeddhisme nodig. Shakyamuni heeft zoals velen voor en na hem iets ontdekt, ergens achter gekomen. Hij heeft het niet zelf uitgevonden. En net zoals dhamma-ontdekker Shakyamuni (lang geleden overleden) ben ik geen boeddhist. En net als dhamma-ontdekker Armando (in 2018 overleden) ben ik geen armandoïst. En net als dhamma-ontdekker Hans van Dam (alive and kicking) ben in geen damnist. En net als dhamma-ontdekker Goff ben ik geen goffist.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Goff Smeets Tags: agenda, Armando, autonoom, boeddhist, dhamma, Goff, Hans van Dam, hekel aan boeddhisme

Lees ook:

  1. Goff – Namen en bijnamen
  2. Goff – Hoezo ’boeddhist’ ?
  3. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  4. Goff – scènes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerry Verbeek zegt

    10 januari 2021 om 14:23

    fris windje waait er door dat stuk tekst – dankjewel Goff

  2. Léon zegt

    10 januari 2021 om 19:42

    Heel lang geleden (enkele tientallen jaren) kreeg ik onverwacht een prettige en zinvolle filosofische klap van de boeddhistische molen.

    Sedertdien noem ik mijzelf boeddhist zonder ooit enige bekommernis over wat anderen „beoefening“ noemen.

    Ik begrijp echt niet waarom u moeite heeft met de benaming ‘boeddhist‘.

    U had het boeddhisme gewoon nooit moeten aanhangen. Dat wreekt zich nu.

    • G.J. Smeets zegt

      11 januari 2021 om 05:41

      “…kreeg ik onverwacht een prettige en zinvolle filosofische klap van de boeddhistische molen. Sedertdien noem ik mijzelf boeddhist.”

      En ik heb in het stukje uitgelegd sinds wanneer het -isme me niet meer interesseert en dat het om de dhamma gaat. Ontdekt door heel veel mensen en waarvan ik er in de laatste alinea van het stukje een paar opnoem. Hoop dat het wat duidelijker is, zo.

      • Léon zegt

        12 januari 2021 om 09:52

        Bij de uitgang -‘ist’ gaat het er om wat ervóór staat. Vergelijk altruïst (of socialist) met racist (of seksist).

        Met ‘boeddhist‘ is dus helemaal niets mis.

        Daarom begrijp ik u nog steeds niet, heer Smeets.

  3. Gerry Verbeek zegt

    11 januari 2021 om 08:55

    Beste Leon,

    ‘Sedertdien noem ik mijzelf ‘beoefenaar’ zonder ooit enige bekommernis over wat anderen „boeddhisme“ noemen.
    ‘andersom’ kan ook!

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    11 januari 2021 om 15:40

    Het woord boeddhisme is niet belangrijk, het gaat om het innerlijke in de mens, hij of zij die begrijpt wat Boeddha Gautama de mensheid dmv de dhamma gaf om te veranderen en er voordeel uit te halen in alle opzichten. Kijk niet naar een ander die zich boeddhist noemt en ondertussen er een onboeddhistich leven op na houdt. Zelf bestudeer ik de dhamma, leef ernaar tot mijn genoegen en probeer dat ev uit te dragen als altijd studerende in het boeddhisme.

  5. Sasa cacciatore zegt

    11 januari 2021 om 17:34

    Elk geloof wordt en werd gebruikt om mensen oorlog te laten voeren en geld te verzamelen. Daarom vond ik het prettig dat Bhoedisme niet over Goden gaat maar over ons. Jammer dat je het zo negatief ervaart dat Bhoedisme nu zo verspreidt wordt.Ik vind dat het nog steeds te langzaam gaat . Velen Geloven al lang niet meer . In mijn directe omgeving zijn er bijna uitsluitend Atheisten , die van mijn leeftijd hebben nog de Comunie opgedrongen gekregen via school en omgeving. Is toch , in mij ogen , een goed iets , dat er gesproken wordt over , hoe je innerlijke rust kunt vinden , zonder dat daar een “God” voor nodig is .En in mijn ogen als atheist onmogelijk is. Ikzelf probeer me altijd eraan teherinneren dat hetnietuitmaaktwie watdoet. Als ik maar probeer om goed tedoen , anderemensen die beslissingen nemen die al dan niet verkeerd zijn kan ik nietsaan doen . Neem ik ook de schuld of ergernis niet van over.Ben pas 20 jaar bezigom Bhoediste worden , en soms voel ik me minder Bhoedistisch dan de andere dag. Wij als Westerlingen leven al Duizenden jaren anders , en is voor veel dan ook onbegrijpbaar.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.